BARCELONA, 30 Oct. (EUROPA PRESS)
L'actriu Clara Segura debutarà en el monòleg amb la reflexió sobre la maternitat a 'Conillet', sota la direcció de Marc Martínez a partir d'un text de Marta Galán Sala, que s'estrenarà al teatre de Salt (Girona) --dins del Festival Temporada Alta-- i a partir de l'11 de novembre al Lliure de Montjuïc. "No havia fet mai un monòleg", ha explicat l'artista en roda de premsa aquest divendres, on ha dit que veu en el seu paper moltes característiques de totes les dones que són mares, com ella --a la vida real--.
Segura interpreta una mare de dos nens de 5 i 8 anys, molt treballadora, que rep una carta de l'escola, revulsiu que la submergirà en una conversa amb l'espectador en la qual desgrana a capes la seva quotidianitat: "Va entrant en forma d'embut cap al cor".
L'actriu ha considerat el text "incòmode i difícil de definir", ja que passa per la comèdia i la tragèdia amb moments còmics i sarcàstics amb altes dosis de poesia, en una posada en escena en la qual l'espectador és un altre personatge.
Per a la protagonista aquest desembarcament en el gènere suposa tot un repte ple de "solitud i autoestímul" que afronta interpel·lant l'espectador a falta d'un altre personatge a qui dirigir-se.
Martínez ha explicat que va conèixer el treball de Marta Galán fa 15 anys, i que el 2006, quan ella va escriure 'El conejito del tambor de Duracell', li va proposar que la portés ell a l'escenari com a actor: "Em va fascinar", tot i això, Martínez va prendre les regnes de la direcció i va pensar en Clara Segura per al paper.
L'autora ha definit el paper de Segura com una veu que posa en marxa un discurs poètic i líric sobre els fills i la sexualitat amb una barreja de reflexió intel·lectual i sociològica expressada des de l'emoció: "És una interpel·lació social".
FEMINISME A LA BASE
Les tesis del seu text parteixen de les idees de la feminista italiana Silvia Federici, que considera que la dona està sotmesa a una doble esclavitud, ja que se li exigeix ser una dona competitiva en el món laboral i assumir les tasques de criança i domèstiques: "Federici diu que l'úter de la dona és una fàbrica de treballadors".
Així, es tracta d'una reflexió sobre la maternitat --en què ni Segura ni l'autora veuen reivindicacions feministes, sinó socials--: "Com podem a la societat continuar criant com a mares quan la maternitat no està reconeguda a nivell socioeconòmic i no és un verdader valor que estructuri la societat?", ha dit Galán.
Segura, per part seva, ha avançat que la posada en escena és un cop a la taula "elevat, però molt a peu de carrer", en una proposta amb una escenografia "aparentment senzilla i conceptual".