Publicat 03/03/2015 15:48

CaboSanRoque exhibeix els seus collages mecànic-sonors en una mostra a l'Arts Santa Mònica

Exposición CaboSanRoque 'La cobla patafísica 2015-2001'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 3 març (EUROPA PRESS) -

L'Arts Santa Mònica de Barcelona descobreix els collages mecànic-sonors que el grup musical CaboSanRoque ha creat al llarg de 14 anys amb la mostra 'La cobla patafísica 2015-2001', que es podrà visitar des d'aquest dimarts fins el 12 d'abril.

Els protagonistes de l'exposició són els 20 instruments i 30 màquines sonores, més que la música i els components del grup, els músics i constructors Laia Torrents i Roger Aixut, que han comissariat la mostra al costat del seu amic Moisés Puente.

El primer espai és una mostra de fotografies de les màquines preses per la fotògrafa Inga Knölke sense saber quin so tenien, i relatada com si es tractés de la troballa de la nau espacial CaboSanRoque després de 300 anys de vagar per l'espai, amb textos a càrrec de Puente i els autors Pablo Martín Sánchez i Víctor Nubla.

El segon ambient ofereix un espai sonor en forma d'instal·lació que envolta el visitant amb temes musicals interpretats in situ pels collages mecànics, que funcionen sols, amb una estètica "retro", ha explicat el director de l'Arts Santa Mònica, Jaume Reus.

Puente ha comparat la presentació amb els gabinets de col·leccionistes del Renaixement, quan "les col·leccions sobre rareses del món animal barrejaven el real i l'irreal", un punt de misteri que els ha servit per mostrar la tasca de col·leccionistes de sons de Torrents i Aixut i la complexitat que han anat adquirint els seus aparells.

La mostra ofereix els artefactes "desvinculats de la raó musical per la qual han estat creats", una intenció que es recuperarà amb les activitats paral·leles en forma de sis concerts que oferirà CaboSanRoque a l'Arts Santa Mònica, i que donaran al públic una altra visió sobre les màquines.

Els recitals s'iniciaran aquest dimarts amb un concert del grup sobre el seu últim disc, '12 rounds' i s'acabaran amb el concert fet només per màquines que tindrà lloc els dies 11 i 12 d'abril i comptaran, com a convidats, amb els músics Pierre Basten (12 de març), Carles Santos (21 de març), Truna (26 de març) i Pascal Comelade (2 d'abril).

LA VISIÓ PATAFÍSICA DEL MÓN

Els dos components en actiu que queden del grup, que va néixer el 2001 com una nombrosa formació musical, han explicat que les seves creacions "no consisteixen en reciclatge i l'elecció dels objectes no és casual", sinó que comprèn una tasca d'investigació amb molts errors i pocs èxits --i la mostra només presenta els triomfs--.

El seu procés de creació comprèn tres eixos: la física del so, amb els principis que fan d'un objecte un instrument musical; la metafísica dels objectes, segons la qual les coses tenen empremtes de vides passades, i aquestes modificacions poden intervenir, segons Torrents, en el seu so; i, finalment, la patafísica.

La patafísica és una pseudociència que preveu les excepcions --en lloc de buscar el general com la resta de ciències-- i interpreta els objectes des d'una visió no habitual, incloent un to humorístic que aconsegueix que el públic connecti amb les màquines, ha explicat Aixut, que ha definit els artefactes com una cosa "més popular" i pròxima que la seva música.

Aixut ha exemplificat el procés de la patafísica amb un vàter, que pot ser entès com una campana d'amplificació sonora per una tuba si se li dóna una altra utilitat i una altra visió.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés