És la primera parrquia del Principat a revisar excepcionalment el pla d'urbanisme
ANDORRA LA VELLA (ANDORRA), 5 (EUROPA PRESS)
El Comú (ajuntament) d'Ordino (Andorra) ha aprovat aquest divendres la suspensió temporal durant set mesos de l'atorgament de noves llicncies de construcció.
La decisió s'ha pres per poder emprendre un procés d'estudi i redacció d'una revisió excepcional del Pla d'Ordenació i Urbanisme Parroquial (POUP), segons ha informat la corporació local en un comunicat.
La mesura ha entrat en vigor de manera immediata, ja que aquest mateix divendres s'ha publicat el decret en un Butlletí Oficial del Principat extraordinari.
El cnsol major (alcalde) d'Ordino, Josep ngel Mortés, ha justificat la mesura perqu la parrquia ha estat designada reserva de la biosfera pel "creixement urbanístic desmesurat", perqu els set comuns del país han de fer estudis de crrega per conixer els límits de creixement i, finalment, per la prospecció sobre els recursos hídrics que es vol dur a terme.
La consellera de l'oposició de Movem Ordino, Brbara Pmies, s'ha abstingut en la votació argumentant que, tot i que comparteix la necessitat de suspendre temporalment les llicncies, vist el calendari --al desembre hi ha eleccions locals-- entén que és una mesura electoralista, a parer seu.
Segons detalla el comunicat del Partit Socialdemcrata, al qual est associat Movem Ordino, Pmies ha alertat que si ara s'aprova un nou POUP es deixar "amb les mans lligades" els prxims governants de la parrquia.
L'altre conseller de l'oposició, Enric Dolsa, representant de X'Ordino, no ha estat present en la sessió.
Mortés ha defensat que en tot moment s'ha actuat en conseqüncia un cop obtingudes les conclusions dels estudis i ha recordat que Ordino ha estat la primera parrquia a fer una revisió excepcional del POUP en resposta al creixement actual, segons ell.
Segons el mandatari local, el decret aprovat aquest divendres era una "obligació" per protegir una parrquia verda, en les seves paraules, que és reserva de la biosfera i defensa l'Agenda 2030 i el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
Així i tot, Pmies ha recriminat que l'equip de govern ha tingut quatre anys per fer els estudis i una "correcta modificació del POUP", ja que l'última modificació es va fer el 2019.
EXCEPCIONALITAT
La mesura presa pel Comú d'Ordino és excepcional perqu segons la llei, un cop feta una revisió del pla d'urbanisme, no es pot tornar a modificar de manera profunda fins transcorreguts sis anys.
En aquest sentit, la corporació ha utilitzat la possibilitat legal de demanar al Govern andorr l'autorització per avanar el canvi argumentat una necessitat extraordinria, com són els estudis de crrega i els de recursos hídrics.
El comunicat del Comú concreta que la suspensió no superar els set mesos i en cap cas quedaran afectats els edificis dels equipaments i les dotacions d'iniciativa pública o privada.
Tampoc no condiciona les llicncies d'edificació que s'han d'atorgar als terrenys que ja tinguin, almenys, accés rodat, serveis d'aigua potable, evacuació d'aigües residuals o un sistema homologat de depuració i subministrament d'energia elctrica.