Publicat 15/03/2023 18:16

L'Associació de Dones d'Andorra proposa un permís per naixement igual per a mares i pares

La presidenta de l'Associació de Dones d'Andorra, Mnica Codina, al centre, durant la presentació de la proposta de permís per naixement
ADA

Demanen una implantació gradual al llarg dels prxims quatre anys

ANDORRA LA VELLA (ANDORRA), 15 (EUROPA PRESS)

L'Associació de Dones d'Andorra (ADA) ha fet pública aquest dimecres la seva proposta de crear un permís per naixement igual per a mares i pares.

En una roda de premsa, la presidenta de l'entitat, Mnica Codina, ha defensat incrementar la baixa del pare fins a les 20 setmanes, les mateixes que disposa actualment la mare, i així aconseguir un permís "igualitari, intransferible i remunerat al 100% del salari".

Com que són conscients que el canvi implicaria "un temps d'adaptació" i uns costos a assumir, ha proposat que el canvi es faci de manera gradual en un termini de quatre anys.

Així, dels 28 dies que disposen actualment els pares, plantegen passar a vuit setmanes en una primera fase, posteriorment a 12, després 16 i finalment s'arribaria a les 20 setmanes.

Després d'assegurar que les nomenclatures són importants, també proposen deixar enrere el concepte de baixa per maternitat o paternitat, i adoptar el de permís per naixement.

En el cas de la famílies monoparentals, plantegen que puguin sumar el permís de cada progenitor, "sense diferenciar per sexe", i també posen sobre la taula un permís igualitari per a la cura del nen.

I és que, segons Codina, els dos progenitors han de ser "iguals davant la llei" i demanen un permís intransferible per no penalitzar el permís maternal i que es puguin complir els sis mesos de lactncia recomanats per l'OMS.

De fet, també en aquest cas canvien termes i parlen d'alimentació perqu entenen que hi ha diferents maneres d'alimentar el nounat ja que "cada família és un món", ha apuntat.

COST

L'entitat ha calculat el cost d'implementar la mesura, i segons les seves dades suposaria uns 3,1 milions d'euros suplementaris per a la Caixa Andorrana de la Seguretat Social (CASS).

En el cas de les empreses, haurien d'aportar gairebé 900.000 euros, per la qual cosa en total allargar la baixa de paternitat tindria un cost global de gairebé quatre milions d'euros.

A més a més, defensen que els comuns (ajuntaments) podrien estalviar al voltant de 2,2 milions en subvencions a les escoles bressol públiques mentre que les famílies podrien deixar de pagar sobre un milió d'euros pel mateix concepte.

Igualment, i encara que Codina ha adms que no disposen de dades concretes, també assenyalen l'estalvi en despesa sanitria per les infeccions o virus que poden agafar els nadons a les escoles bressol.

"BONA MESURA"

Segons Codina, és una "bona mesura" perqu considera que permetria reduir la bretxa professional, millorar les desviacions de segregació vertical i horitzontal que pateixen les dones, aportaria corresponsabilitat a les parelles i també benestar per a la criatura.

La voluntat d'ADA és que els partits polítics es facin seva la proposta i la incloguin en els programes electorals perqu es pugui implementar durant la prxima legislatura.

Fins ara, ha avanat, ho han comentat amb tres de les formacions que concorreran a les eleccions del 2 abril (Partit Socialdemcrata, Concrdia i Acció), i tots s'han mostrat favorables a estudiar-ho.

Contingut patrocinat