Rep el premi dotat amb 10.000 euros
SANT JULI DE LRIA (ANDORRA), 25 (EUROPA PRESS)
L'escriptor catal Francesc Puigpelat ha guanyat aquest dijous el premi Fiter i Rossell de novella en la XLIV edició de la Nit Literria Andorrana, organitzada pel Cercle dels Arts i dels Lletres.
Puigpelat, que l'any passat va guanyar el Manuel Cerqueda Escaler de novella curta patrocinat per Andbank, ha convenut el jurat amb la novella 'Abril' i s'ha fet amb els 10.000 euros amb els quals el Govern d'Andorra dota el premi, segons ha informat l'organització.
L'entrega de guardons s'ha celebrat a la parrquia de Sant Juli de Lria, amb l'assistncia de les primeres autoritats del país a més de representants de la societat civil i empresarial.
També és un conegut del certamen Joaquim Brustenga, que amb 'La
persecució' s'ha fet amb el premi Manuel Cerqueda Escaler de novella curta i que Andbank dota amb 6.800 euros.
Brustenga ja havia guanyat el mateix premi el 2018, amb 'Deu minuts', mentre que el 2020 es va emportar el gros, el Fiter i Rossell, amb la seva segona novella, 'L'ombra del capit'.
D'altra banda, ngel Fabregat i Agustí Franch, han estat els guanyadors del premi Grandalla de Poesia Crdit Andorr i del premi de Teatre 50 Aniversari Crdit Andorra, respectivament, per les obres 'L'urpa del temps' i 'Dons de flors i herbes', dotats amb 3.500 euros cadascun.
En un comunicat de Crdit Andorr es destaca que el poemari 'L'urpa del temps', de Fabregat, parla del pas del temps com "una ungla que t'esgarrapa, mentre et buida la vida a cada moment" i cada text poetiza una realitat que el poeta contempla sovint com un paisatge rid on buscar un petit oasi reconfortant.
Per la seva banda, Franch, que ja va guanyar el mateix premi el 2015 amb 'Fred', defensa que les seves obres, en general, sempre tenen com prioritat entretenir i per aix quan tenen una histria interessant i que pot captivar a l'espectador o al lector li interessa endinsar-s'en temes "més profunds" que aportin coneixements o facin plantejar dilemes o debats interns.
Així, en l'obra de teatre 'Dons de flors i herbes' explica la histria de dues 'trementinaires' joves que surten a fer els seus viatges per Catalunya per vendre herbes i altres remeis, un trajecte de dos mesos que acaba sent un viatje "intern molt intens" amb el qual intenta explicar el que suposava ser una dona de muntanya a principis del segle XX.
El premi Sant Carles Borromeu de contes i narracions, dotat amb 5.000 euros per MoraBanc, ha estat per 'Més formigues que paradís' de Jesús Pacheco Juli.
L'andorr Nil Forcada amb 'Un samurái contra Teseu' ha guanyat el premi d'Assaig Literari Andorra, dotat amb 3.000 euros per part del Comú d'Andorra la Vella.
El premi Laurdia de periodisme s'ha lliurat ex aequo a Alba Doral i Adri Esteban, per quatre articles (dos cadascun) publicats en dos peridics escrits, el Bondia i el Diari d'Andorra, respectivament.
Els periodistes s'han repartit els 1.250 euros dotats pel Comú de Sant Juli de Lria, mentre que el premi de 1.250 per a treballs en mitjans audiovisuals ha quedat desert.
D'altra banda, Lucia Muñoz Cuevas ha rebut un accsit de 1.000 euros del premi Juli Verne de Cincia-ficció i fantasia per 'Contes que comencen al cel, recorren muntanyes i acabin capbussant-s'a el mar'.
Finalment, del premi Principat d'Andorra d'investigació histrica, dotat amb 10.000 euros pel Consell General (Parlament), s'ha lliurat solament un accésit de 3.000 euros a Ester Llop pel treball 'Puix que Déu us ha posada en el nostre territori - El cant dels goigs als Valls d'Andorra'.