Publicat 14/11/2024 15:20

Andorra presenta un dossier de recursos pedaggics sobre igualtat adreat als docents

Mariona Cadena i Josep Anton Bardina en la roda de premsa d'aquest dijous
SFGA/CESTEVE

Són materials pensats per integrar-los en diversos mbits

ANDORRA LA VELLA (ANDORRA), 14 (EUROPA PRESS)

La secretria d'estat d'Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena, i el secretari d'estat d'Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, han presentat aquest dijous un dossier de recursos pedaggics per a la igualtat adreat als docents de primria i secundria de tots els sistemes educatius d'Andorra (andorr, espanyol i francs).

Segons assenyala el Govern andorr en un comunicat, l'objectiu central del dossier, elaborat conjuntament entre Igualtat i Educació amb la collaboració de l'Institut Andorr de les Dones, és promoure la igualtat de gnere dins els programes educatius i eliminar la discriminació i les conductes sexistes a les aules.

Cadena ha destacat que el dossier suposa "un pas més" cap a un model educatiu inclusiu i lliure de sexismes i discriminacions i que la seva implementació pretén contribuir a crear espais d'aprenentatge segurs i respectuosos.

La voluntat és promoure valors d'igualtat que "reforcin la convivncia i el desenvolupament integral" de tots els estudiants, segons ha detallat la secretria d'estat d'Igualtat i Participació Ciutadana.

Per la seva banda, Bardina ha ressaltat que es tracta de recursos "adaptables a la realitat de cada aula" i a la planificació del curs de cadascun dels docents.

Són materials "inspiradors" que no s'inclouen en una competncia o matria determinada, sinó que la igualtat es considera un eix transversal de l'educació, per la qual cosa els materials estan pensats per ser integrats en diversos mbits pedaggics.

COMPOSICIÓ

El dossier es divideix en dos blocs: el primer és un test d'autoavaluació per identificar continguts que puguin ser discriminatoris en els materials pedaggics, en els rols socials o en l'organització de l'aula, mentre que el segon és una recopilació de recursos i materials en format de fitxa d'activitats per incorporar a l'aula.

Cadena ha destacat que el primer bloc és una eina "per prendre conscincia" i permet als professors reflexionar sobre la feina docent, ja que si es detecten continguts discriminatoris permet modificar o adaptar els ítems excloents per garantir una intervenció acadmica no sexista ni discriminatria.

Bardina ha assenyalat que el dosier amb les seves activitats és una eina "viva" que es pot nodrir amb recursos dels mateixos professors, per la qual cosa s'ha posat a disposició dels docents un correu perqu puguin fer un retorn de les activitats o aportar nous materials.

Finalment, s'ha incls un glossari amb els temes utilitzats considerats més significatius i un apartat bibliogrfic amb els recursos elaborats.

La iniciativa s'emmarca en el Pla de sensibilització per a la igualtat de gnere als centres educatius d'Andorra que pretén promoure la igualtat de gnere, posant l'accent en la coeducació com una eina per a la prevenció de la violncia de gnere i domstica.