Publicat 25/01/2017 13:08

Descobreixen que molècules regulades amb llum podrien alleujar símptomes del dolor crònic

Vista de sinapsis en la amígdala de un ratón, obtenida con microscopio confocal
CSIC / ZUSSY

Obren la porta a desenvolupar teràpies basades en la fotofarmacologia

BARCELONA, 25 gen. (EUROPA PRESS) -

Científics catalans han trobat possibles dianes per alleujar alguns símptomes del dolor crònic amb l'ús de molècules regulades a través de la llum, que canvien la seva estructura quan reben llum i permeten controlar l'activitat dels fàrmacs.

Dos treballs en els quals participa el grup de l'investigador Amadeu Llebaria, de l'Institut de Química Avançada de Catalunya (Iqac), dependent del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), han trobat aquestes dianes en dos receptors cerebrals que es troben a l'amígdala, han publicat les revistes 'ACS Central Science' i 'Molecular Psychiatry'.

Actuant sobre un o altre receptor s'aconsegueix regular la transmissió del dolor, i han destacat que el més interessant en les dues tasques és l'estratègia que s'ha emprat --la fotofarmacologia--, que consisteix a controlar l'activitat dels fàrmacs aplicant llum, ha explicat el CSIC aquest dimecres en un comunicat.

Han utilitzat molècules fotocommutables desenvolupades en els laboratoris de l'Iqac-CSIC, que canvien la seva estructura quan reben llum, i alternen entre una forma activa i una inactiva, com si es tractés d'un interruptor, i que permet que s'acoblin o no als neuroreceptors i modulin la seva activitat.

Tot i tractar-se d'estudis preliminars, demostren la possibilitat de desenvolupar en un futur teràpies basades en la fotofarmacologia, han destacat.

EFECTE ANALGÈSIC

En el primer treball, els científics del CSIC van col·laborar amb l'equip de Pau Gorostiza, de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (Ibec), i van obtenir fenilazopiridines, molècules que actuen sobre un dels receptors objectiu, i que pot regular-se amb llum la seva activitat biològica, com han demostrat amb assaigs que han fet sobre cèl·lules i sobre larves de peixos zebra.

Aquesta investigació revela també que l'acció de la llum i d'aquestes molècules en teixits localitzats, incloent el cervell a ratolins vius, pot regular el seu efecte analgèsic.

El segon estudi, fet en col·laboració amb l'equip liderat per Cyril Goudet, de l'Institut de Genòmica Funcional del Centre Nacional per a la Investigació Científica de França (CNRS), han descobert que l'activació de l'altre receptor alleuja alguns dels símptomes emocionals relacionats amb el dolor persistent.

Ho han comprovat a través de ratolins que manifesten símptomes semblants als quals apareixen en pacients amb dolor crònic, un tipus de dolor que no respon a una causa puntual en el temps i s'allarga més enllà de sis mesos i, fins i tot, anys, amb un origen sovint difícil de determinar.

Han participat en les investigacions la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat de Barcelona (UB), el Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa de Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (Ciber-BBN), i la Innsbruck Medical University.