Publicat 13/04/2016 17:19

El Congrés insta el Govern espanyol a estudiar amb la Generalitat la transferència d'algunes línies fèrries

MADRID, 13 abr. (EUROPA PRESS) -

La Comissió de Foment del Congrés ha aprovat aquest dimecres --amb els vots de tots els partits excepte PP i Ciutadans, que s'han oposat-- demanar al Govern espanyol que constitueixi un grup de treball amb la Generalitat per estudiar la possible transferència de certes línies fèrries.

Segons el text aprovat finalment, la intenció és que en un termini de nou mesos les dues administracions decideixin quines línies ferroviàries que transcorren per Catalunya són d'interès general i quines no, "partint del criteri que no ho seran aquelles per les quals circulen només trens amb origen i destí" a la regió i que, per tant, podrà passar a gestionar la Generalitat.

Aquest grup de treball haurà d'encarregar-se a més de buscar "fórmules de participació i implicació" del govern autonòmic en la "millora de la mobilitat i la prestació de serveis ferroviaris" en aquestes línies.

I, a més, l'Executiu haurà de complir amb les actuacions previstes al Pla de Rodalies de Barcelona 2008/15, i crear per a això un Consorci Estat-Generalitat, amb participació dels ajuntaments implicats, on "prioritzar, gestionar i fer seguiment" de les inversions compromeses.

ASSUMIR NOVES RESPONSABILITATS

El portaveu de Foment de Democràcia i Llibertat (DL), Ferrán Bel, ha afirmat que la intenció de la seva proposta no és "buscar culpables" sinó promoure que la Generalitat "assumeixi les màximes responsabilitats" encarregant-se de la gestió, manteniment i inversions de totes les xarxes ferroviàries possibles, "amb el conseqüent finançament" de l'Estat.

A més, ha lamentat el "dèficit d'inversió" i el "desistiment" en el manteniment dels Rodalies catalans, que preocupen els ciutadans i que no es produeixen en altres infraestructures que gestiona el Govern autonòmic. El PNB ha subscrit que "una major proximitat en la gestió d'aquests serveis" comportaria una "millora substancial", segons ha dit la diputada Pilar Ardanza.

Teresa Jordà, d'ERC, també coincideix que hi ha "mil problemes" en les Rodalies catalanes que gestiona Renfe i critica les "carències" d'inversió en les infraestructures, que segueixen en mans d'Adif. Per això, dóna suport al traspàs del servei a la Generalitat.

Per Podem, el diputat Fèlix Alonso ha recordat l'"incompliment sistemàtic de tots els governs" de les inversions reconegudes a l'Estatut, que es deriva en "retards i col·lapses dia sí i dia també". Per això, ha defensat com a "imprescindible" el traspàs de les infraestructures i els milions associats per al seu manteniment.

El socialista Germán Rodríguez Sánchez advoca, tot i això, per estudiar "a fons" com millorar els problemes que té la xarxa ferroviària catalana, i creu "limitat" plantejar únicament traspassar certes línies, sobretot quan el Congrés no pot valorar si hi ha raons que ho desaconsellin per interès general, si poden presentar-se problemes d'operativitat o si així se solucionaran els dèficits de la xarxa.

NO SIGNIFICARÀ UNA MILLOR GESTIÓ

Pel PP, Joaquín Albadalejo ha recordat que pels trams que DL vol transferir a Catalunya no només circulen trens de Rodalies sinó també de llarga distància i mercaderies, que "no són competència en absolut" de les comunitats autònomes, cosa que justifica el seu manteniment a la xarxa d'interès general.

A més, el diputat popular creu "desproporcionat" el càlcul de milions d'euros que farien falta per al manteniment de la xarxa que planteja la iniciativa.

El portaveu de Foment de Ciutadans, Fernando Navarro, creu tot i això que "hi ha raons tècniques que desaconsellen" la mesura, a més que no existeixen estudis sobre la seva conveniència econòmica. També ha recordat que les transferències que ja s'han produït no han propiciat millores, i ha advocat per intentar solucionar els problemes existents per altres vies.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés