Publicat 01/01/2015 18:53

El mal temps impedeix la recerca de les caixes negres de l'avió d'AirAsia

PANGKALAN BUN/SURABAYA (INDONÈSIA), 1 gen. (Reuters/EP) -

El mar embravit ha impedit aquest dijous que bussos inspeccionessin el suposat lloc on es va estavellar un vol d'AirAsia davant de les costes de Borneo i un funcionari d'aviació ha alertat que podria passar una setmana abans d'aconseguir recuperar les caixes negres de l'aeronau.

Fins ara s'han recuperat nou cossos de l'Airbus A320-200, que es va estavellar diumenge durant un viatge des de Surabaya, a Indonèsia, a Singapur, amb 162 persones a bord. Els cossos han estat traslladats en taüts numerats a Surabaya, on els familiars de les víctimes esperen notícies sobre els seus éssers estimats.

El president executiu d'AirAsia Indonèsia, Sunu Widyatmoko, no va poder contenir les llàgrimes quan les autoritats van lliurar el cos de la primera víctima, Hayati Luthfiah Hamid, als seus familiars en un hospital de Surabaya.

Hamid, de 49 anys, ha estat enterrada dijous abans del vespre en el suburbi de Desa Sawotratap, a pocs quilòmetres de la ciutat, durant una cerimònia islàmica a la qual han assistit familiars i veïns. Tres membres de la família de la dona també viatjaven a l'avió.

"La seva casa ha estat en pànic des de diumenge", ha relatat Umaroyah, un veí de la família. "Tots al barri coneixen a algú que anava a l'avió", ha afegit.

RECERCA

La recerca aquest dijous cobria una àrea de 13.500 quilòmetres quadrats i en ella participaven 19 vaixells, quatre helicòpters i cinc avions, ha indicat Fransiskus Bambang Soelistyo, director de l'Agència de Recerca i Rescat d'Indonèsia.

Un pilot de recerca i rescat va albirar una extensa ombra en el mar, que els rescatistes creuen podria ser l'avió, però han deixat en clar que no està confirmat. "Fins ara, no hi ha una troballa confirmat ni imatges de sonar de l'avió sota l'aigua", ha subratllat Soelistyo.

Quaranta-set bussos componen els equips que esperen per portar a terme la inspecció del lloc. "Espero que l'última informació sigui correcta i l'avió hagi estat trobat", ha afirmat per part seva el president de l'aerolínia, Tony Fernandes, en el seu compte de Twitter.

Toos Sanitiyoso, un investigador de seguretat aèria del Comitè Nacional de Seguretat del Transport, ha subratllat que trobar les caixes negres podria portar una setmana.

El director del comitè, Tatang Kurniadi, ha assenyalat que la recerca, una vegada que es calmin les aigües en cinc dies segons està pronosticat, se centra al voltant de l'ombra.

"Estem rastrejant des d'on les restes han estat trobades fins on l'avió va enviar la seva última lectura i aquí se centra la recerca", ha precisat Kurniadi. "La profunditat és d'uns 50 metres. (No es necessita) cap equip especial. Els bussos poden arribar", ha explicat.

Els investigadors treballen sobre la teoria que l'avió va patir una pèrdua de sustentació aerodinàmica mentre ascendia per evitar una tempesta, uns 40 minuts després d'enlairar-se.

MALES CONDICIONS METEOROLÒGIQUES

El comandant dels submarinistes, tinent Edi Tirkayasa, ha afirmat que les condicions meteorològiques fan les operacions molt més difícil. "El que és més difícil és trobar la ubicació on va caure l'avió, comprovar si l'aparell està realment allà", ha assenyalat a Reuters.

"Això és molt difícil fins i tot amb l'equip més sofisticat. Amb el temps com està, qui sap. Encara som optimistes que ho trobaran. Han de fer-ho", ha afegit.

Fins ara, a més dels cossos, es van recuperar una maleta, una porta d'emergència i una armilla salvavides de les aigües pròximes a on es sospita es va estavellar l'avió.

Les autoritats han recollit mostres d'ADN per ajudar en la identificació dels cossos. La majoria de les persones a bord de l'avió eren d'origen indonesi. Els familiars, molts dels quals es van desmaiar quan dimarts van veure les primeres imatges de televisió confirmant els seus temors, resaven en un centre de crisis a l'aeroport de Surabaya.

ASCENS "INCREÏBLEMENT" COSTERUT

El vol QZ8501 viatjava a 32.000 peus d'altitud (9.753 metres) i havia sol·licitat apujar a 38.000 peus. Quan els controladors del trànsit aeri li van donar permís per ascendir a 34.000 peus no van obtenir resposta. Els pilots no van emetre un senyal d'auxili.

Una font pròxima a la investigació sobre el que ha passat ha dit que les dades de radar semblaven mostrar que l'avió va fer un ascens "increïblement" costerut abans d'estavellar-se, possiblement portant a l'Airbus A320 més enllà dels seus límits.

"Aquest nivell d'ascens és molt alt, massa alt. Sembla estar més enllà de la capacitat de l'aparell", ha assenyalat. La font, que va declinar ser identificada, ha afegit que es necessita més informació per arribar a una conclusió ferma.

Converses en línia entre pilots s'han concentrat en dades no confirmades d'un radar secundari de Malàisia que suggereixen que l'aeronau estava ascendint a una velocitat de 353 nusos, uns 100 nusos per sota del necessari, i que això podria haver provocat una pèrdua de sustentació.

El capità indonesi, un expilot de la força aèria, tenia 6.100 hores de vol i l'avió havia estat revisat per última vegada a mitjan novembre, segons la companyia, que és un 49% propietat de l'aerolínia de baix pressupost amb seu a Malàisia AirAsia.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés