BARCELONA 18 juny (EUROPA PRESS) -
L'associació Amics de Gaudí ha presentat avui la peça de guix i a escala que ha fet l'escultor japonès de la Sagrada Família, Etsuro Sotoo, recreant el conjunt religiós que havia de coronar La Pedrera segons el projecte original d'Antoni Gaudí, per promoure una campanya cívica i aconseguir acabar aquest edifici Patrimoni de la Humanitat.
"Si la Sagrada Família s'ha d'acabar, també La Pedrera. No es pot afegir, però si Gaudí ho va deixar dibuixat, sí que es pot", ha argumentat el president de l'associació, Joan Bassegoda. Ha comentat, tot i això, que la propietària de l'edifici, Caixa Catalunya, "no hi està molt disposada".
La seva idea és, en primera instància, donar a conèixer el tema, perquè "molta gent no sap que La Pedrera és un edifici marià" i que a la cornisa hi ha una al·lusió a Maria amb el seu nom elidit, perquè en aquest lloc havia d'anar l'escultura i que la zona està reforçada amb bigues per aguantar el pes de la monumental figura de bronze, ha relatat Bassegoda.
"Si l'estàtua està ben feta, cal posar-la. Estava en el projecte original i ningú té per què oposar-se més que des del punt de vista estètic, i d'estètic en té molt, aquesta escultura", ha dit.
Sotoo va crear l'escultura a escala 1.10 interpretant un dibuix de l'escultor Joan Matamala, l'únic que existeix avui dia, publicat en un llibre de 1967. Matamala, de família d'escultors --era fill de Llorenç Matamala, amic de Gaudí, i nét de Joan Flotats--, coneixia l'avantprojecte, a escala natural i de guix, que va fer de l'escultura Carles Mani, i en això va basar el seu dibuix.
L'escultura preparatòria del tarragoní Mani primer es va ubicar al pis principal, i després al soterrani tot i que després va ser destruïda, ha explicat l'Associació Amics de Gaudí.
La interpretació de Sotoo té variacions respecte al dibuix de Matamala: la Verge del Rosari, amb el nen en braços, no té aurèola ni vel perquè el japonès la volia tan jove i innocent com una nena, amb el cabell pentinat i no esvalotat "com una dona", ha comentat.
Està flanquejada pels arcàngels Sant Miguel --amb l'espasa de l'expulsió d'Adam i Eva del Paradís-- i Sant Gabriel --amb els lliris de la puresa de Maria en el moment de la anunciació--, més humanitzats que en el dibuix de Matamala, sense ales.
Pel que sembla la peça mai va arribar a coronar La Pedrera perquè als Milà, propietaris de l'edifici, no els agradava i, a més, la Setmana Tràgica de 1909 va fer que s'abandonés el projecte. Durant aquells dies de 1909, les protestes anticlericals derivaven en la crema de llocs religiosos a Barcelona i diverses ciutats catalanes.
Segons el president de l'associació, en l'època es va dir que l'escultura de guix mai es va convertir en una definitiva de bronze daurat perquè els Milà temien que es repetissin els fets de la Setmana Tràgica, però en realitat no van voler perquè l'escultura no els agradava.
Gaudí es va disgustar fins al punt d'assegurar que si hagués sabut l'opinió dels Milà, hagués rebutjat tot el projecte.