Publicat 13/04/2018 14:05

Els pilots de Vueling exigeixen una pujada salarial d'almenys el 30% per evitar la vaga

Vueling
EUROPA PRESS - Archivo

El Sepla, que ha convocat vaga els dies 25 i 26 d'abril i 3 i 4 de maig, crida a negociar

MADRID, 13 abr. (EUROPA PRESS) -

El Sindicat de Pilots de Línies Aèries (Sepla) ha exigit a Vueling una pujada salarial d'almenys el 30% per evitar la vaga que van convocar aquest dijous amb aturades de 24 hores els dies 25 i 26 d'abril i 3 i 4 de maig, així com que els garanteixin que se seguirà creixent a les bases espanyoles.

El cap de la secció sindical de Sepla a Vueling, Juan Manuel Redondo, ha assegurat aquest divendres en una roda de premsa a Madrid que les condicions salarials dels pilots de Vueling estan "molt per sota del mercat". Segons les seves estimacions, el salari base d'un pilot de Vueling en comparació amb altres 'low cost' europees com easyJet, Ryanair o Norwegian està entre un 30% i un 60% per sota.

Al març, Sepla ja va denunciar que el salari base d'un pilot de Vueling rondava els 1.000 euros mentre que en les companyies de la competència es podia arribar als 3.000.

Aquestes condicions salarials "no s'estan veient millorades en la negociació del tercer conveni col·lectiu amb la companyia", ha dit. Redondo ha indicat que les converses estan "bloquejades" i assegura que Vueling només ha fet una proposta que ha estat rebutjada pels seus afiliats.

El president de Sepla, Óscar Sanguino, ha demanat "disculpes a totes les persones que es vegin afectades" per les aturades, i ha recalcat que s'han vist "obligats" a recórrer a la vaga.

Malgrat tot, el sindicat li ha estès una mà a l'empresa: "Tot això es pot evitar", han expressat. "La solució passa per un acord amb els pilots", ha reconegut Rodó.

Fonts de Vueling van explicar aquest dijous que després de diversos mesos negociant no s'ha arribat a cap acord i van incidir que la prioritat de la companyia "són els passatgers i afectar-los en la menor mesura possible". "Tenim el màxim respecte al dret de vaga, però lamentem arribar a aquesta situació", van assegurar.

GARANTIES PER CRÉIXER EN BASES ESPANYOLES

El sindicat de pilots també reclama a la companyia aèria que garanteixi el creixement a les bases espanyoles. Actualment, "gran part d'aquest creixement" s'està donant fora, per la qual cosa si un pilot vol progressar en la seva carrera professional "es veu obligat" a canviar de ciutat.

La proposta inicial del sindicat era que el creixement a les bases espanyoles fos més gran que a les estrangeres, però Vueling va rebutjar aquesta proposta, segons ha explicat.

Després d'això, van reduir les seves exigències i, en l'última proposta, van demanar que almenys el 15% del creixement es donés a Espanya, quelcom que l'empresa va tornar a rebutjar. "Aquest ha estat un dels detonants", assegura Pedro Arriola, cap de l'assessoria jurídica de Sepla.

Des del Sepla afirmen que "donada la intenció manifesta de créixer", la falta de garanties "comportaria un seriós risc per a les ocupacions dels pilots, la seva promoció i la seva progressió".

"Vueling va adquirir un deute amb els seus pilots", ha assegurat Redondo en referència al fet que van acceptar signar un conveni fins que la companyia millorés els seus resultats. "La promesa de millora mai arriba", ha insistit.

"AFARTAMENT DELS PILOTS"

El cap de la secció sindical de Sepla ha assegurat que s'han vist "obligats" a anar a la vaga a causa de "l'afartament dels pilots". Les propostes de la companyia, que no es corresponen amb les expectatives dels pilots, els fa sentir-se "ignorats, desatesos i menyspreats".

Però al costat de les propostes insuficients i el bloqueig en les negociacions, Sepla segueix denunciat que Vueling "incompleix" el conveni col·lectiu que ja està signat.

En concret, el sindicat ha denunciat problemes en la conciliació familiar per la programació dels vols. A més, ha recordat que el 2017 la companyia no va repartir tots els dies lliures i vacances que els corresponien als pilots i "no ha fet res per compensar-ho".

Subcontractar avions d'altres companyies, la qual cosa limita les hores de vol, no avisar el sindicat dels processos de selecció o que els cursos de promoció a comandant s'obrin sense que existeixi una vacant fixa en una plaça (això és, que un pilot que vulgui progressar no pot fer-ho sabent on estarà basat) són els altres motius esgrimits pel Sepla per anar a la vaga, que compta amb el suport del 90% dels seus afiliats dins de Vueling.

FUGIDA DE PILOTS

El mes passat, el Sepla va advertir a més que un centenar de pilots havien marxat de la companyia el 2017 per les condicions laborals de la companyia. Aquest divendres han assegurat que en els primers mesos del 2018, aquesta xifra ja ha superat els 120.

També al març, la mateixa companyia va negar aquestes xifres. I va esgrimir que portaven amb un procés de selecció obert des de fa mesos, la qual cosa s'havia traduït en unes contractacions d'entre 150 i 200 pilots. Aquest degoteig de sortides va provocar que el Sepla estimés que a l'estiu es produiria "una onada de cancel·lacions" per la falta de pilots. A això cal sumar la vaga anunciada.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés