Els passatgers afectats per la vaga de Ryanair poden optar a indemnitzacions de fins a 600 euros

Avió de Ryanair
RYANAIR
Publicat 10/8/2018 14:42:37CET

MADRID, 10 Ago. (EUROPA PRESS) -

El Ministeri de Foment, a través de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (Aesa), ha informat als passatgers espanyols que puguin veure's afectats per les cancel·lacions de la vaga de pilots de la companyia Ryanair a Bèlgica, Suècia, Irlanda, Alemanya i els Països Baixos que tenen dret a assistència i al reemborsament o transport alternatiu fins a la seva destinació final, així com compensacions de fins a 600 euros, segons el cas.

A més, assegura que els inspectors d'Aesa vetllaran perquè l'aerolínia compleixi amb el que s'estableix en la normativa europea sobre retards, cancel·lacions i denegacions d'embarcament, que protegeix els drets dels passatgers. "Els possibles incompliments podrien ser objecte de l'obertura d'expedient sancionador", afirma.

Així, el Ministeri ha explicat que la cancel·lació de vols per una vaga del personal de la mateixa companyia no és una circumstància extraordinària, per la qual cosa l'aerolínia està obligada a pagar compensacions --de 250 a 600 euros segons la distància-- per la cancel·lació del vol si no ha complert amb uns requisits relatius al temps d'avís de la cancel·lació --dues setmanes-- i fet una proposta de transport alternatiu amb unes determinades condicions.

DRET A LA INFORMACIÓ I ASSISTÈNCIA

Foment ha assenyalat també que, a més de les econòmiques, les aerolínies estan obligades a oferir informació, per aquest motiu han d'entregar al client un imprès amb les condicions d'assistència i compensació.

El passatger té també el dret d'assistència, és a dir, l'aerolínia ha de donar-los menjar i beguda suficient, oferir-los dues trucades telefòniques o accés al correu electrònic i, si fos necessari, una o més nits d'allotjament, així com al transport entre l'aeroport i el lloc d'allotjament. Aquesta assistència ha de pagar-la la companyia aèria, que no pot demanar al passatger que l'aboni ell i després la reclami.

En cas de cancel·lació, el passatger té dret a triar entre el reemborsament del bitllet o que la companyia li proporcioni un transport alternatiu fins a la destinació final tan ràpid com sigui.

En cas de triar el transport alternatiu, la companyia ha de trobar l'opció més ràpida; per això, no pot oferir només places en vols propis, un o diversos dies després, si existeixen places disponibles en altres companyies aquell mateix dia.

El transport alternatiu és fins a la destinació final i és responsabilitat de la companyia abonar-lo, per la qual cosa no pot demanar al passatger que avanci el cost d'aquest transport.

RETARDS

En cas de retards de dues o més hores en la sortida del vol, els passatgers tenen dret a informació i dret a assistència, encara que està condicionat a una sèrie de límits temporals en funció de la distància del vol.

Si el retard és de cinc hores o més, el passatger té dret a rebre el reemborsament del bitllet en cas que ja no desitgi viatjar. El passatger ha de tenir en compte que, en cas de retard, si opta pel reemborsament i per tant no viatja, ja no tindrà dret a rebre la compensació econòmica pel retard del vol de més de tres hores en destinació final.

Els retards en les arribades es poden reclamar quan s'arriba a la destinació final tres o més hores després de l'arribada inicialment prevista per la companyia aèria. En aquest cas, el passatger pot tenir dret a una compensació idèntica a la que li correspondria en cas de cancel·lació d'un vol.

No obstant això, i després de tot el que s'ha dit, Foment assenyala que la companyia aèria quedarà eximida del pagament de compensació si, en cas de cancel·lació del vol, informa el passatger amb una antelació d'almenys dues setmanes pel que fa a l'hora de sortida prevista, o amb una antelació d'entre dues setmanes i set dies i ofereix un transport alternatiu que els permeti sortir amb no més de dues hores d'antelació respecte l'hora de sortida prevista i arribar a la seva destinació final amb menys de 4 hores de retard respecte l'hora d'arribada prevista.

Tampoc no haurà de fer front a indemnitzacions si informa el passatger de la cancel·lació amb menys de set dies d'antelació, però els ofereix un vol que els permetia sortir amb no més d'una hora de retard respecte l'hora de sortida prevista i arribar a la seva destinació amb menys de dues hores de retard respecte l'hora d'arribada prevista.

RECLAMACIONS I VIA JUDICIAL

Així mateix, el Ministeri ha recordat que, si després de demanar una compensació a una aerolínia aquesta no accepta pagar, es pot presentar una reclamació al web de l'Aesa.

L'Agència analitzarà si hi ha hagut un incompliment del Reglament i emetrà un informe amb el resultat de les seves actuacions. Si és positiu per al passatger i la companyia no l'atén, podrà acudir a la via judicial, per fer-ho l'informe positiu d'Aesa li serà de gran utilitat. Els passatgers compten amb el recurs de la via judicial per sol·licitar una indemnització per danys i perjudicis i poden executar-lo en qualsevol moment del procés.

El Ministeri recorda també que Aesa té la competència per resoldre les reclamacions de tots els vols que tinguin com a origen un aeroport espanyol o d'un país no comunitari i els que tinguin com a destinació un aeroport espanyol en cas de ser amb una companyia de l'àrea comunitària.

En el cas de vols que tinguin com a origen altre país comunitari i com a destinació un aeroport espanyol, l'autoritat que haurà de resoldre la seva reclamació és la de l'Estat del país d'origen del vol.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2018 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.