Actualizado 20/10/2015 14:11

Veïns de Gavà demanen 3 anys de presó per a 5 exdirectius de l’Aeroport de Barcelona pel soroll dels avions

El llavors president d’AENA assegura que la configuració de la tercera pista ja estava decidida quan va arribar

L’Associació de Veïns de la Platja de Gavà, que agrupa més d’un miler d’habitants de la població del Baix Llobregat més propera a l’Aeroport de Barcelona, considera que el soroll que fan els avions quan sobrevolen les seves cases supera els límits permesos. Agruptas en una acusació particular, que porta l’advocat Pablo Berreneche, demanen penes de tres anys de presó contra cinc exdirectius d'AENA, Fomento i Aviació Civil, responsables de la construcció de la tercera pista, per cometre un delicte mediambiental per contaminació acústica amb risc per a la salut de les persones. El llavors president d’AENA, Manuel Azuaga, s’ha defensat durant el judici iniciat aquest dimarts assegurant que l’ampliació aeroportuària ja estava decidida quan va agafar el càrrec.Durant el judici contra antics alts càrrecs d'Aena, el Ministeri de Foment i Aviació Civil pels sorolls de la tercera pista de l'aeroport del Prat, iniciat aquest dimarts, els cinc processats han declarat que van encarregar els estudis d’impacte mediambiental pertinents. Però aquest grup de veïns de Gavà els considera responsables d’una ampliació aeroportuària –consistent en la construcció de la tercera pista– que va fer que els avions sobrevolessin el nucli urbà de Gavà i Castelldefels, des de la seva inauguració, el 30 de setembre de 2004. El soroll que feien els avions en les maniobres d’aterratge –la maniobra que genera més volum acústic– va ser reparat en part per un canvi en el camp de vol que va costar 20 MEUR, tal com recorda l’advocat Rafael Entrena, que defensa dos dels acusats. Des d’octubre de 2006, els avions només fan servir la tercera pista per enlairar-se i fan una maniobra de gir cap al mar de seguida que agafen altura. Això ha limitat l’impacte sobre un miler d’habitants de Gavà, agrupats en l’Associació de Veïns de la Platja de Gavà, però ha servit de solució per a la resta d’entitats personades antigament a la causa. La mateixa fiscalia en la seva exposició inicial ha mantingut la seva decisió de no demanar cap pena per als processats. En la primera sessió de la vista oral d’aquest dimarts al matí, l’advocat que defensa els interessos dels veïns afectats, ha interrogat l'exdirector de gestió urbanística i ambiental de les obres de l'aeroport, Francesc Xavier Montoro, i a l'exresponsable del Pla Barcelona, Francisco Gutiérrez, sobre per què van validar la construcció de la tercera pista. Llavors els estudis que mesuraven el soroll que generarien els avions es van fer a través d’empreses que feien servir models matemàtics. És a dir, abans de l’enlairament de les aeronaus totes les dades s’obtenien a través de projeccions però fins que no es va estrenar la nova pista aquestes no es van poder contrastar amb la realitat. Segons els veïns, aquesta realitat és que els avions superaven els límits. De fet, després de la reforma del camp de vol, a l’octubre de 2006, els límits encara se superen, segons Berreneche. La defensa dels acusats, per contra, accepta que hi ha soroll però remarca que els límits no superen els establerts per la legislació vigent. L'expresident d'Aena, Manuel Azuaga, per la seva banda, ha declarat que quan es va aprovar el pla director d’ampliació de l’aeroport i es van validar les obres ell encara no havia pres possessió del càrrec. Va arribar quatres mesos abans que s’inaugurés la tercera pista i va intentar solucionar l’impacte acústic causat 11 anys després El conflicte es remunta abans de l’any 2004, quan va entrar en funcionament la tercera pista de l'aeroport de Barcelona, paral·lela al mar i a la pista principal. El 2002 es va aprovar la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) que va permetre la construcció de la pista, alineada amb els barris de Gavà Mar, Gavà Platja i el de la Pineda de Castelldefels. La DIA havia establert que la configuració preferent dels enlairaments i aterratges serien cap a l'est, és a dir, cap a la zona del delta del riu Llobregat i la Zona Franca de Barcelona, on pràcticament no hi viu ningú. A més, la DIA també obligava Aena i la Direcció General d'Aviació Civil, dependents del Ministeri de Foment, realitzar estudis per a la configuració oest, quan l'activitat aèria hagués de créixer, per tal de "minimitzar l'impacte acústic i garantir la seguretat de persones i aeronaus". La Comissió de Seguiment Ambiental de les Obres del Pla Barcelona (CSAAB) va aprovar el desembre del 2003 el canvi de configuració preferent d'est a oest, perjudicant així els veïns de Castelldefels i Gavà. L'acusació particular considera que la CSAAB no podia modificar allò establert a la DIA i acusa Aena i Aviació Civil de presentar estudis que no compleixen els requisits de rigor i precisió requerits. Així, els veïns consideren que els càlculs acústics d'Aena estan manipulats per fer una mitjana inferior a la real, ja que té en compte tots els minuts del dia, mentre que els càlculs dels veïns, fets per pèrits de la Universitat Politècnica de Catalunya i també pels Mossos d'Esquadra, sumen només els minuts en que s'enlairen o aterren avions. La tercera pista va entrar en funcionament el 30 de setembre del 2004, però l'octubre del 2006 es van fer les obres per reformar el camp de vol que van permetre reduir el soroll sobre bona part de Gavà i tot Castelldefels.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés