Actualizado 30/12/2015 19:14

El trànsit ferroviari de mercaderies del Port de Barcelona creix un 12% fins al novembre

El transport de vehicles per tren registra un augment del 27% durant els onze primers mesos de l'any

ACN

Barcelona.-El transport ferroviari de mercaderies del Port de Barcelona ha acumulat 197.366 TEU (una unitat de transport que equival a un contenidor de 20 peus) entre els mesos de gener i novembre del 2015, que suposa un creixement del 12% respecte al mateix període de l'any passat. Segons ha informat el Port de Barcelona, d'aquesta xifra, 105.053 TEU (+19%) han arribat a les instal·lacions portuàries en tren per ser embarcats cap a altres destinacions, mentre que la resta, 92.313 TEU (+6%), han arribat per via marítima per poder ser carregats en ferrocarril en direcció al 'hinterland'. Aquestes dades situen la quota ferroviària de contenidors del Port en el 14% del total de contenidors d'importació i exportació que passen per les instal·lacions portuàries.

Segons el Port, aquesta quota s'ha gairebé sextuplicat en els darrers nou anys, ja que el 2006 se situava en el 2,5%. D'altra banda, entre gener i novembre el trànsit ferroviari de vehicles també ha obtingut uns resultats positiu amb un total de 240.414 unitats transportades, que suposa un augment del 27% respecte al mateix període del 2014, quan es van registrar 189.118 unitats. De fet, el volum de vehicles transportats per tren al mes d'octubre, que es va situar en 214.668 vehicles, ja va superar el total anual de 2014, que va ser de 199.409 unitats. El Port de Barcelona destaca que el bon comportament del transport de vehicles per tren es veu reflectit en la seva quota ferroviària que assoleix el 39% el darrer mes de novembre. És a dir, del total de vehicles que han entrat o sortit del Port de Barcelona durant el citat mes, un 39% ho ha fet pel mode ferroviari, xifra tres punts superior al mateix mes de l'any anterior, que va ser del 36%. El Port preveu que la quota ferroviària de vehicles acumulada al tancament de 2015 sigui del 35%, el que suposaria un increment de 4 punts respecte a l'any passat (31%).Tot i que el volum principal de trànsit de vehicles per tren és de descàrrega, amb 219.704 unitats (+20%) destinades a l'exportació per via marítima, el Port destaca el creixement dels vehicles de càrrega destinats al 'hinterland', que amb 20.710 unitats transportades suposen un augment del 285% respecte a 2014. Bona part d'aquests vehicles (16.519 unitats) s'han carregat amb destinació a Europa a través de les vies d'ample UIC, gràcies a la instal·lació l'any 2011 del tercer carril a la línia convencional.També, en el moll Costa actualment hi opera el 16% del trànsit de vehicles en tren del Port de Barcelona. En aquesta instal·lació es descarreguen bàsicament cotxes que s'embarquen cap a destinacions de 'short sea shipping' i de cabotatge amb les Balears i les Canàries.Aposta per la intermodalitatEl Port de Barcelona ha apostat els darrers anys per la intermodalitat amb el ferrocarril, tant per captar un major volum de càrrega, com per incrementar la competitivitat del comerç interior i exterior i per respondre a les exigències de sostenibilitat d'empreses i administracions. Així, l'esforç inversor en matèria d'infraestructures ferroviàries per part del propi Port i la creixent oferta de serveis dels operadors privats han afavorit l'increment d'aquest tipus de tràfic, segons ha apunta el Port. D'altra banda, el Port continua pendent de l'execució de l'acord per construir el nou accés ferroviari per a mercaderies que donarà servei a l'ampliació sud de la instal·lació catalana. L'actuació, amb una inversió prevista de 110 milions d'euros al 50% per part del Port de Barcelona i el Ministeri de Foment –a través d'ADIF–, permetrà accés independent i amb capacitat suficient a la zona sud de l'enclavament i promourà el tràfic ferroviari de mercaderies i la mobilitat, tant pel que fa a les seves connexions amb l'exterior com a la seva xarxa interna.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés