Actualizado 16/01/2015 08:28

Un total de 185.922 passatgers han passat per l'aeroport de Lleida-Alguaire des que es va inaugurar al 2010

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Compleix 5 anys amb l'objectiu de consolidar-se com una instal·lació comercial de temporada i seu per a empreses del sector aeronàutic

Alguaire (ACN).-

Un total de 185.922 passatgers han passat per l'aeroport de Lleida-Alguaire des que es va inaugurar el 17 de gener de 2010. Aquest dissabte la instal·lació compleix 5 anys d'operacions amb la vista posada en consolidar-se com un aeroport comercial de temporada amb vols internacionals a l'hivern per portar esquiadors al Pirineu i destins a les Illes Balears a l'estiu. El de Lleida-Alguaire també s'està posicionant com un aeroport per acollir empreses del sector aeronàutic i ja compta amb 3 que hi estan instal·lades i treballant. Així mateix, durant aquests anys ha estat seu d'esdeveniments tant diversos com el rodatge d'anuncis televisius, espectacles o festivals aeris.Dels prop de 186.000 passatgers que ha passat per Alguaire durant aquests 5 anys, 168.674 ho han fet a través de vols comercials de diferents companyies que han anat venint i marxant de la plataforma lleidatana, i 17.248 ho han fet a través d'aviació general, i es que aquesta pot utilitzar l'aeroport cada dia de la setmana com a punt de sortida o entrada per activitats d'escoles de vol, trobades d'aviació general o fins i tot com va passar la setmana passada amb l'aterratge de l'avió de president del govern espanyol, Mariano Rajoy, amb motiu de la seva visita oficial al Principat d'Andorra.

Els primers vols

Un vol de la companyia Vueling que es va fletar expressament amb motiu de la inauguració va ser el primer avió comercial que va aterrar a la pista de l'aeroport de Lleida-Alguaire. El seu origen era l'aeroport del Prat i a bord hi viatjava l'aleshores president de la Generalitat, José Montilla, acompanyat del vicepresident Josep-Lluís Carod-Rovira, altres consellers i periodistes.

Es donava així el tret de sortida a les operacions a un aeroport reivindicat pel territori que es va construir sobre un espai de 368 hectàrees al Pla de Sas d'Alguaire. Va representar una inversió de 95 MEUR i destacava pel disseny de la torre de control i la terminal, integrats en el paisatge dels camps de cultiu d'aquesta part del Segrià. La plataforma d'avions és de 39.500 metres quadrats i compta amb una pista d'enlairament i aterratge de 2.500 metres de llargada per 61 d'amplada, que és l'equivalent a la tercera pista de l'aeroport de Barcelona.

Els vols comercials de forma estricta però no van començar fins al 5 de febrer de 2010, amb el vol regular a París i Palma de la companyia Vueling. Al novembre del mateix any, aquesta companyia va ampliar la seva oferta amb un vol a Barcelona que enllaçava amb altres destins europeus. A l'abril de 2010 va ser Ryanair qui va començar a operar a la plataforma lleidatana amb els vols a Frankfurt i Milà - Bèrgamo.

Aquests van ser uns dels mesos amb més activitat a l'aeroport però ja al març de 2011 la companyia Vueling va decidir finalitzar les seves operacions i al maig s'hi va sumar també la companyia Irlandesa. Durant un temps, l'aeroport només va comptar amb els vols de la filial de baix cost d'Ibèria, Airnostrum, que des de l'abril d'aquell any va establir vols setmanals a Palma i a l'estiu a Maó i Eivissa. Quedava enrere el fracàs de la companyia ja clausurada Pyreanair que durant els 2 primers mesos de 2011 va portar 652 passatgers des de Vigo i Madrid per anar a esquiar.

Schengen i l'arribada de britànics i jueus

Per la reestructuració en aeroport de temporada i la vinguda d'un dels touroperadors més grans de la Gran Bretanya, l'aeroport, el mateix any de la seva inauguració va decidir fer una mínima ampliació de la terminal per poder gestionar 6 vols en un sol dia. Es van invertir 1,5 milions d'euros seguint els requeriments del touroperador. A més a més, es van haver de fer gestions amb l'estat espanyol per a poder operar vols fora de l'espai Schengen i es va habilitar un punt de control duaner.

Actualment, Thomas Cook és la companyia que opera més vols a Alguaire, amb destins com Londres, Manchester, Belfast, Bristol, Birmingham i Southampton. El Govern té un acord amb els britànics de 5 anys.

Els darrers que s'han incorporat a la operativitat de l'aeroport de Lleida-Alguaire són els israelians Arkia. Van començar l'estiu passat amb 10 vols que van portar més de 1.500 turistes israelians de Tel Aviv, la majoria a visitar els Pirineus i Andorra. Aquest Arkia també ha programat 10 vols per portar, principalment, esquiadors.

Les adversitats i la cerca d'activitats complementàries

Tot i que era un aeroport reclamat pel territori, el de Lleida-Alguaire no s'ha escapat de les critiques de diferents sectors que no l'han acabat de veure mai com una infraestructura necessària per dinamitzar l'economia de les terres de Lleida. I és que s'ha posat en dubte el sentit de l'aeroport quan majoritàriament opera amb passatgers que van a esquiar a un altre país, Andorra, i finalment acaben deixant els seus diners fora de les terres lleidatanes.

Així mateix, s'ha criticat molt que quan la boira, que és un fenomen meteorològic comú de Ponent, és molt espessa, s'hagin de cancel·lar les operacions aèries. Sense anar més lluny, el passat cap de setmana, tots els vols programats van haver de ser desviats al Prat i Reus perquè no hi havia condicions per garantir els aterratges. La solució és la instal·lació d'un sistema antiboira per a la pista que té un cost aproximat de 7 milions d'euros però que el Govern no està disposat a afrontar perquè considera que l'afectació de la boira és menor a l'aeroport.

Els responsables de l'aeroport han buscat durant aquest anys activitats complementàries als vols comercials i regulars, de manera que actualment l'aeroport té tres empreses aeronàutiques instal·lades. Són Aircraft, una empresa que fa proves d'un vehicle aeri pilotat a distància, que ja ha invertit 3 milions d'euros en el projecte adaptant tecnologies del sector del motor al món aeronàutic; RSCAviation, ubicada a l'aeroport des de 2011 i que es dedica a la formació de pilots i a la realització de treballs fotomètrics i de teledetecció que ha ampliat la seu també a l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell; i Aeronpark, un nou parc aeronàutic per a l'estacionament i manteniment d'aeronaus comercials a mitjà i llarg termini per a les empreses que necessiten un lloc per aparcar les aeronaus durant una temporada. Ha construït una plataforma de 26.000 metres quadrats per poder acollir uns 20 avions comercials i ha ubicat a l'aeroport les seves oficines.

Finalment, a l'aeroport també s'han fet altres activitats com festivals aeris; ha estat escenari de diversos rodatges, principalment per a automòbils; ha acollit trobades d'empreses i institucions; i també ha comptat amb una cursa popular de 10 quilòmetres.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés