Actualizado 02/02/2015 15:55

Sita Murt es recompon de la pèrdua de la seva fundadora i mira el futur amb optimisme i ganes de sorprendre

Agencia Catalana de Noticias
ACN

La firma presentarà la seva nova col·lecció a la passarel·la 080 de Barcelona

Igualada (ACN).-

La marca de la dama del punt aixeca el vol després de la desaparició de Sita Murt ara fa tot just un parell de mesos. La passarel·la 080 Barcelona, que comença la setmana que ve, acollirà la primera col·lecció de Sita Murt sense que la fundadora de la marca hi sigui. La directora de disseny, Isabel Esteve, ha explicat a l'ACN que la marca vol "sorprendre" i sobretot que la roba agradi. Sota el nom d'Oxford Vibes, la firma presentarà una col·lecció que respira estil british "amb un look masculí, però molt femenina". Esteve ha avançat que "s'ha treballat molt el punt", l'essència de la marca, combinant-lo amb diferents teixits naturals o sol. L'empresa acaba de deixar enrere un concurs de creditors.El 2014 ha estat un any complicat per la firma de roba amb seu a Igualada, Sita Murt. Primer pel fort cop que va suposar la mort de la seva creadora i dissenyadora, però també pel procés de reestructuració que van haver de dur a terme per superar el concurs de creditors al què es van veure immersos. Tot plegat, però, no ha impedit que Sita Murt continuï amb força a les passarel·les i aquest dimarts serà a la 080 Barcelona per presentar la seva nova col·lecció.

Isabel Esteve, la filla de Sita Murt, és la directora de disseny i ha explicat que la nova col·lecció que presentaran a la 080 Barcelona, Oxford Vibes, és una col·lecció "amb look masculí, però molt femenina", un estil que s'emmarca ja dins la tendència que segueix normalment la marca a qui agrada elaborar peces "molt femenines i on el punt hi jugui un paper central".

De fet, és per aquesta raó que a Sita Murt també se l'anomenava la dama del punt. Per aquesta ocasió, el punt s'ha treballat en combinació amb teixits, però també el punt sol, amb moltes estructures, amb combinacions de fils i treballant el punt fent plecs, "que és una cosa que ens agrada molt perquè queda molt femení", tot plegat "combinat amb colors molt neutres, des dels crus al beige, passant per grisos o coure, verds oliva o blau elèctric".

Recollir el llegat i continuar destacant en un món competitiu

Sita Murt era una especialista del punt i tenia una visió molt particular de com havia de ser la seva marca. Amb els anys, ja es va anar encarregant d'anar transmetent aquesta visió als seus col·laboradors. Per això, ara quan fan les reunions sense ella, els responsables tenen molt clar "què és allò que agradaria o no" a la dissenyadora.

El director general, Toni Palmés, ha explicat que amb els anys, Sita Murt ja va anar creant el seu equip, amb qui treballava colze a colze, "cosa que suposa que la feina del traspàs ara ja estigui feta". És per aquesta raó que, professionalment "estem molt tranquils i segurs que sabrem recollir el seu llegat i continuar-lo".

La pressió davant una desfilada "sempre hi és", ha explicat Esteve, perquè és el lloc on tothom analitza la feina "com si fos un examen final". Tot i que venen a fires, en les desfilades és on "t'ho jugues tot". Per això, ha afegit, els nervis "són els mateixos" que abans de la mort de Sita Murt. Amb la nova col·lecció, com sempre, la firma intentarà sorprendre per poder recollir bones crítiques.

Mínims en la facturació

L'empresa arriba al seu mínim de facturació l'any 2014 amb una caiguda de gairebé el 15% de les vendes. El director general, Toni Palmés, així ho ha explicat després que l'empresa aquest 2014 hagi pactat amb els creditors una quita del 20%, que actualment situa el seu passiu en 4'7 MEUR. Aquest acord a finals d'octubre ha permès que ara encarin el 2015 "amb molta il·lusió i molta força", ha assenyalat Palmés.

Al 2010 l'empresa va arribar al seu punt màxim d'expansió amb 21 botigues repartides per tot l'Estat espanyol. Al 2009, per exemple, les vendes de la firma creixien a ritmes del 19% i es van arribar a facturar 24 MEUR. La firma està situada al mig del mercat, ni és luxe ni és gran distribució.

Amb l'arribada de la crisi, però, els plans de creixement es van quedar a mitges. La crisi va impactar en el consum i tot i que Sita Murt no va entrar en concurs de creditors fins el 2013 gràcies a una estructura financera sanejada, el 2010 va haver de presentar un ERO temporal per als treballadors de la seu central. A més, diversos punts de venda de l'estat van haver de tancar.

Palmés ha explicat que inicialment la seva facturació estava molt repartida i el pes de l'exportació era important. Amb el procés d'expansió de botigues pròpies al mercat espanyol, la facturació va agafar un pes molt important i per això l'impacte de la crisi va ser molt dur. Dels 21 punts de venda, s'han quedat amb vuit.

El director general ha explicat que ara ja estan en números verds i confien que el procés de creixement es pugui mantenir de manera "planificada, sòlida i esglaonada". Una de les accions per aconseguir aquesta fita ha estat reduir les referències de les col·leccions i fer incidència en allò que són forts i on són més diferents. Per exemple, els complements s'han portat a la mínima expressió.

Futur optimista

El futur es presenta optimista per a Sita Murt. El retorn a les seves col·leccions més bàsiques els permet expressar de manera més fàcil la seva visió de la moda, diferenciar-se de la competència, i posar-se al servei de la dona amb el punt com a element d'un pes predominant.

El futur estratègic de la companyia passa per donar prioritat al canal de les botigues multimarca i a l'exportació. A banda, també faran incidència en les botigues pròpies, però enteses d'una manera diferent de com ho van fer ara fa quatre o cinc anys quan la crisi els va obligar a canviar el patró. Palmés ha explicat que de moment se senten còmodes amb les vuit botigues de què disposen i a curt termini no hi ha previsió d'expandir aquest nombre. Ara per ara la voluntat és consolidar el model.

La botiga en línia també jugarà un paper important, ja que veuen aquesta opció com un altre punt de venda molt més global. La venda on-line s'ha situat dins les seves prioritats des de fa un parell de mesos.

080 Barcelona

La 080 Barcelona és un certamen impulsat per la Generalitat de Catalunya amb l'objectiu de donar suport als joves talents de la moda catalana. A cada edició s'hi sumen nous noms sortits de les escoles de disseny que amplien el ventall d'estils i personalitats d'una passarel·la on la moda d'avantguarda conviu amb la d'esperit més comercial de les marques veteranes.

En la 15a edició quatre noms s'estrenaran al Museu Martítim-Drassanes Reials: Edgar Carrascal, Isometric (Joan Ros i Jessica Montes), Pagè (format per l'estilista Gerard Angulo i l'editora de moda Paula Canales) i Rita Row. Juntament amb una trentena de dissenyadors més, aquests dissenyadors presentaran els seus treballs durant quatre dies que començaran a partir de dilluns 2 de febrer.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés