Publicado 16/01/2015 16:39

Un sindicat de Bombers critica la manca d'un 4x4 al Ripollès per rescatar els joves morts a Campdevànol

Lamenten una "cadena d'errors" al 112 que inicialment només va avisar el SEM i els Mossos d'Esquadra

Barcelona (ACN).-

El sindicat UGT dels Bombers de la Generalitat ha criticat aquest divendres la manca d'un vehicle totterreny i 4x4 a la comarca del Ripollès, que hauria servit per agilitzar el rescat de la parella morta dimecres en un camí enfangat de Campdevànol. Segons el sindicat, molts altres parcs de la demarcació de Girona també tenen aquesta mancança, cosa que suposa un risc. També critica que el 112 no activés els bombers des del primer moment, cosa que va impedir la comunicació telefònica amb els joves.En un comunicat, UGT denuncia que les retallades pressupostàries i la desorganització interna van poder ser fatals en el cas del cotxe encallat al fang. Així, com que el telèfon d'emergències 112 va activar inicialment només el SEM i els Mossos d'Esquadra. Quan aquests no van poder arribar al lloc dels fets van avisar els Bombers, més de 20 minuts després de la trucada d'auxili, segons ha pogut saber l'ACN. Però aquest retard va impossibilitar que els Bombers poguessin parlar per telèfon amb el jove que havia trucat, ja que no va respondre més.

El procediment habitual, en cas que els Bombers haguessin pogut parlar amb el jove, hagués estat demanar-li que enviés una geocalització a través del telèfon mòbil (la majoria tenen l'opció de "compartir ubicació" des del Whatts App). També hagués fet possible posar en contacte el jove directament amb els especialistes del GRAE, que amb el seu domini del terreny i parlant directament amb ell haguessin pogut delimitar amb més precisió la localització on el vehicle havia embarrancat.

Davant la impossibilitat de comunicar-se amb el noi, la recerca es va dur a terme "a cegues". Els bombers de Ripoll, amb una petita furgoneta Renault Kangoo 4x2 van poder avançar uns 100 metres, els dels GRAE d'Olot, amb un 4x4, quasi un quilòmetre. A banda, sense més informació, l'accés al Mas Llentes el van iniciar per un camí on en realitat no es trobava la parella. Aquesta mancança de 4x4 ja va ser denunciada pel sindicat al Departament d'Interior el novembre passat.

El gruix de la recerca es va acabar fent a peu, a causa de les condicions de la pista que no permetia avançar als vehicles, i sense cap coordenada clara sobre la localització del vehicle perquè no va ser possible parlar amb el jove. Les condicions del terreny -ple de bassals de fang-, també perilloses per als mateixos bombers, van provocar que a dos quarts de sis de la matinada la recerca quedés suspesa fins a la sortida del sol.

Tot això porta el sindicat a concloure que hi va haver una aparent "cadena d'errors". El comunicat es pregunta si la recepció de la trucada al 112 es va fer correctament, si es van recollir de forma adient les dades del comunicant i si es van fer els primers intents de geolocalització. També es pregunta si es van donar les recomanacions adients per atendre la noia, que tenia problemes de salut i el motiu pel qual no es van activar els Bombers des del primer moment.

Però pel sindicat això evidencia mancances més importants, com el fet que deu dels 19 parcs de les comarques gironines no tenen vehicles 4x4. Alhora que critica aquestes retallades, el sindicat lamenta que es gastin 30 milions d'euros en un sistema de gestió telemàtica o 300 milions en deu anys per mantenir les xarxes de comunicacions per part d'una empresa privada. En canvi, "no es pot assumir el cost perquè el cos de Bombers es quedi amb els vehicles de rènting que caducava a principis de la campanya forestal; vehicles 4x4 que s'han acabat venent per aproximadament 6.000 euros quan n'hi havia que només tenien 30.000 quilòmetres".

Però la manca de material no acaba aquí, segons el sindicat, perquè "les eines d'excarceració, en un 90% obsoletes, són dels anys 80", i no hi ha càmeres tèrmiques o estan espatllades.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés