Actualizado 05/10/2015 08:38

El sector de l'avellana busca estratègies per aconseguir més estabilitat en el mercat

L'augment de preus de l'any passat ha fet caure el consum però els productors es resisteixen a abaixar els preus

Tarragona (ACN).-

Per acabar amb la volatilitat del mercat de l'avellana, cal trobar nous mercats, promocionar-la en llocs de baix consum i regular una entrada de producte coordinat i esglaonat al mercat. Aquestes són algunes de les conclusions de la reunió bilateral entre Turquia i la Unió Europea que es va celebrar divendres a Düzca, Turquia. Des de la Unió de Pagesos (UP) han valorat positivament la reunió en la qual es va alertar d'un descens del consum d'avellana per l'augment de preus de la darrera campanya, conseqüència de la caiguda de la producció turca. Tot i això, els productors turcs no estan disposats a vendre-la més barata. A Catalunya es preveu una campanya amb un lleuger descens de la producció.Com ha explicat Rafel Español, responsable nacional del sector de la fruita seca d'Unió de Pagesos, la principal preocupació que es va debatre en la reunió bilateral entre Turquia i la Unió Europea sobre l'avellana és la demanda dels distribuïdors perquè s'abaixin els preus. La gran distribució argumenta que amb l'augment de preus, el consum de l'avellana ha caigut. En canvi, des de Turquia, el principal país productor actualment, s'hi neguen i han defensat que ja treballen al límit del preu de cost. Segons ha apuntat Español, no es preveu tampoc aquest any un gran excedent de producció mundial, -es produiran unes 960.000 tones i el consum mundial està al voltant de les 880.000 mil tones-, i la previsió és que els preus es mantinguin.

El problema però està en la volatilitat del mercat. El responsable de la fruita seca d'UP ha explicat que la producció està creixent a altres països, com Geòrgia o Azerbaidjan on ja arriben a les 100.000 tones, i aquests producte arriba de cop al mercat abans del Nadal i fa caure el preu. "S'hauria de mirar d'estabilitzar el producte. No posar tot de cop el producte al mercat, que s'ensorrin els preus i després que es tornin a aixecar. Has de mirar d'obrir mercats que la gent en vagi menjant. Aquí entra la distribució i, en països com Turquia que fan tanta avellana, han de mirar d'obrir mercats i promocionar-la com un producte que va molt bé per la salut per tot", ha defensat Español.

A Catalunya, es preveu una campanya amb preus similars a l'any passat i un lleuger descens d la producció, que es situarà al voltant de les 11.000 o 12.000 tones.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés