Actualizado 19/02/2015 15:54

Satisfacció "parcial" entre els alcaldes de Vic i Granollers per l'anunci de desdoblament de la línia R3 de Rodalies

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Els batlles es reuniran dimecres que ve amb el secretari d'Estat d'infraestructures per continuar reclamant la doble via fins a Puigcerdà

Granollers / Vic (ACN).-

Els alcaldes de Vic i Granollers s'han felicitat per l'acord assolit pel desdoblament de tres trams de la línia R3 de Rodalies (Hospitalet de Llobregat-Vic-Puigcerdà), però han matisat que és una satisfacció "parcial". El batlle de Granollers, Josep Mayoral, ha expressat que "a una solució parcial li correspon una alegria parcial", però ha aplaudit que s'hagi arribat a una "solució realista" en l'actual moment de contenció econòmica. El batlle de Vic ha anunciat que dimecres que ve es reuniran amb el secretari d'Estat d'infraestructures per reclamar que es desdobli "com déu mana" tota la línia fins a Puigcerdà. "Els de muntanya també tenim dret a tenir inversions", ha exclamat Vila d'Abadal.La línia R3 de Rodalies es desdoblarà en els trams Parets-Granollers-Canovelles, Les Franqueses-La Garriga i Balenyà-Tona-Seva amb l'objectiu de millorar la seva fiabilitat, velocitat comercial i doblar les freqüències, que passaran de dos a quatre combois per hora, segons va anunciar aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Durant el mes de març es licitaran els projectes constructius i les obres s'executaran el 2016. El pressupost del projecte suma 95 MEUR i es preveu que els treballs s'enllesteixin en dos anys.

Actualment la línia només té una via i tots els creuaments de trens es fan a les estacions. Amb l'obra prevista es podran fer també creuaments en alguns punts del traçat sense esperar que els trens arribin a l'estació. La situació idònia, però, diu l'alcalde de Granollers, Josep Mayoral, és el desdoblament total com passa en altres línies, fet que permetria "freqüències gairebé de metro".

Una celebració amb matisos

Alcaldes del Vallès Oriental i d'Osona han celebrat l'anunci del conseller Vila, tot i que han aportat alguns matisos. Josep Mayoral es felicita per l'acord assolit pel conseller de Territori i Sostenibilitat, però admet que "a una solució parcial li correspon una alegria parcial". En aquest sentit, aplaudeix que s'hagi arribat a una "solució realista" en l'actual moment de contenció econòmica, amb desdoblaments en alguns trams específics: "És un primer pas endavant".

Tot i això, Mayoral insisteix que el desdoblament previst servirà per augmentar freqüències i reduir temps de desplaçament, però no per solucionar el problema de la infraestructura. "És imprescindible resoldre els temes de projecte per poder resoldre-ho de manera definitiva quan hi hagi els recursos per fer-ho i desdoblar la línia fins a Ripoll". Mayoral recorda que ha estat el propi Ministeri qui "ha deixat morir" l'R3 en alguns trams, després que es deixés caducar l'expedient i l'estudi d'impacte ambiental pel desdoblament entre Montcada i La Garriga, i sobre el qual els Ajuntaments ja havien fet les seves aportacions. Ara aquest expedient s'ha de tornar a tramitar de zero.

De la seva banda, el president del Consell Comarcal d'Osona, Joan Roca, ha expressat que, malgrat arriba tard, aquest anunci de desdoblament "és molt bona notícia per Osona". "La línia de tren ha estat una reivindicació nostra des de fa molts anys en una línia on pràcticament no s'hi ha fet cap inversió", ha explicat Roca. Segons ell, "el tren cap a Barcelona és un cordó umbilical per solucionar molts problemes de trànsit, ja que la carretera C-117 també té certes deficiències".

El desdoblament fins a Puigcerdà

L'alcalde de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal, ha apuntat que tots els anuncis per millorar el tren són "essencials" perquè comporten una "repercussió territorial i econòmica molt important", però denuncia que les millores "no poden concentrar-se en un sol punt". Per això, el batlle ha anunciat que seguiran reclamant el desdoblament total de la línia fins a Puigcerdà perquè "els de muntanya i d'interior també tenim dret que s'hi facin inversions que serveixin per recuperar l'economia".

De fet, Vila d'Abadal ha anunciat que dimecres que ve els alcaldes de Vic, Granollers, Mollet del Vallès, Ripoll i Puigcerdà es reuniran amb el secretari d'Estat d'infraestructures per conèixer de prop en quin estat es troba el desdoblament de la línia des de Barcelona fins a Puigcerdà. "La novetat és que s'hi afegeixen els alcaldes de Mollet i Granollers i demanarem que es desdobli com déu mana la línia", ha apuntat Vila d'Abadal, qui ha afegit que "avui en dia hi ha moltes tecnologies per fer millores en aquest tren, ni que sigui de muntanya".

La reivindicació ciutadana continuarà

La plataforma osonenca 'Perquè no ens fotin el tren', que fa prop de dos anys van començar les seves reivindicacions, ha explicat a l'ACN que les seves protestes continuaran, tot i l'anunci de desdoblament parcial de la R3. Una de les portaveus, Isabena Opisso, ha afirmat que la notícia és "positiva", però ha lamentat que "des de la dècada dels vuitanta que s'ha anunciat diverses vegades i en diversos formats que es desdoblaria la línia i mai han complert les promeses. Per això, ens ho començarem a creure quan vegem la primera excavadora funcionant".

D'altra banda, Opisso ha expressat que, perquè el servei sigui eficient, s'ha de desdoblar la línia entre Torelló i Barcelona, "que és on el terreny ho permet". A més, "incrementar la freqüència vol dir una inversió forta per posar més combois físics i falta saber com es posaran aquests trens nous i en quins horaris", ha remarcat Opisso. La plataforma també ha posat sobre la taula que "un dels problemes que sempre ens han dit és que hi ha problemes amb els túnels d'entrada a Barcelona i, per això, volem saber com es resoldrà aquest problema amb l'augment de les freqüències".

Les reivindicacions de la plataforma, però, no se centren només en l'augment de les freqüències de pas dels combois. "La R3 és una línia amb molt mala imatge per la manca de puntualitat, l'estat de les estacions i els trens que no són accessibles". Per això, ha dit Opisso, "nosaltres continuarem amb les reivindicacions perquè no es tracta només de desdoblar, sinó de millorar totes aquestes coses que farien que la línia tingués més bona imatge i això suposaria un número més gran d'usuaris".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés