Publicado 14/10/2015 17:48

La química de Tarragona demanda personal especialitzat en l'àmbit de la logística

El sector ja representa el 14% del PIB a Catalunya, segons PIMEC Logística

La logística ja representa el 14% del PIB català i entendre aquest àmbit com una eina que aporta valor afegit a l'activitat empresarial és clau per guanyar competitivitat en un mercat globalitzat. Aquest és un dels objectius del Port de Tarragona, que vol convertir-se en un 'hub' logístic a nivell marítim, tot aprofitant la seva posició estratègica en les rutes entre Àsia i Europa, com també a nivell ferroviari. Sectors industrials com la química demanden cada cop més personal especialitzat i moltes d'aquestes empreses opten per formar les seves plantilles. Un dels recursos que tenen a l'abast és el Màster en Direcció d'Operacions Logístiques de la URV, que engegarà la tercera edició al novembre.La logística esdevé un complement per a la resta d'activitats de producció, comerç i consum, i com a oportunitat de sector econòmic en una etapa caracteritzada per la globalització dels mercats i la relocalització d'acitivitats productives. El sector representa un 14% del PIB català, segons ha apuntat aquest dimecres el president de PIMEC Logística, Ignasi Sayol, en el marc de la jornada 'El present i futur de la logística a Catalunya', organitzada pel Port de Tarragona, la Fundació de l'Institut Català de Logística i la Universitat Rovira i Virgili, a Tarragona.Iniciatives com el clúster químic ChemMed pretenen convertir Tarragona en un node logístic, segons ha subratllat el president del Port, Josep Andreu, durant la inauguració de la trobada. La creació d'un màster especialitzat en logística, impulsat per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química de la URV ara fa dos anys, ha permès donar una primera resposta a la manca de personal especialitzat en aquest àmbit, que fins ara s'havia de buscar a l'exterior, segons ha assenyalat Andreu. El mercat de la logística representa un 19% del PIB mundial, segons dades de finals del 2013 aportades pel director tècnic del màster, Josep Enric Mañé. Actualment, el sector a Europa creix un 9% anual, especialment per l'impuls del comerç entre Àsia i el vell continent, que es calcula que es duplica cada cinc anys. L'estat espanyol se situava fa dos anys com el cinquè país europeu amb més pes de la logística, amb un volum de 18.000 MEUR, i Catalunya n'és la primera comunitat en generació de llocs de treball i sol logístic. El president de Cimalsa, Isidre Gavín, ha subratllat el lideratge de Catalunya en els àmbits de la logística i de l'exportació, malgrat les deficiències en infraestructures, com ara l'inacabat Corredor Mediterrani o la manca de connexió per autovia lliure de pagament entre les principals ciutats catalanes. "El Port de Tarragona necessita l'ample internacional, autovies cap a Barcelona, la vall de l'Ebre i el País Valencià, alhora que les empreses requereixen de professionals molt ben formats", ha resumit Gavín. El Port de Tarragona vol guanyar terreny a ports com el de Rotterdam, un dels que lideren els moviments de tràfic industrial a Europa. El director general de la instal·lació tarragonina, Francesc Sánchez, ha afirmat que "l'actual ruta de la Seda, entre Àsia i Europa, passa per Tarragona, i cal ser atractius perquè els vaixells s'aturin al nostre port". En aquest sentit, segons Sánchez, la creació d'un 'hub' logístic mediterrani pot ser clau per permetre a les empreses obtenir matèries primeres a uns preus més competitius que no pas si les han d'importar de ports del nord d'Europa. Màster especialitzat en logística química i portuària a la URVLa URV imparteix, des de fa dos anys, el Màster en Direcció d'Operacions Logístiques, centrat pràcticament només en l'àmbit químic i el sector portuari. La primera promoció de 32 alumnes va finalitzar la titulació el passat mes de juny i, el curs passat, 17 alumnes més es van inscriure en la segona edició. Segons ha explicat a l'ACN el director tècnic del màster, Josep Enric Mañé, la majoria de participants provenen d'enginyeries i de llicenciatures econòmiques i de l'administració d'empreses.Un 70% dels alumnes són persones que ja treballen, preferentment en empreses de Tarragona i el seu entorn, així com també de la demarcació de Barcelona i de l'Aragó. Segons Mañé, pràcticament tots els estudiants que ja treballaven han pogut evolucionar professionalment dins la seva empresa després de cursar els estudis i, els que no ho feien, han trobat feina després de finalitzar el curs. En molts casos, són les pròpies companyies qui financen el cost d'aquest títol propi de la URV, ja que el curs pot ser bonificat a través de la Fundació Tripartita. El màster s'imparteix al Campus de Sescelades en horari de tarda perquè els estudiants puguin compaginar els estudis amb l'activitat laboral. La tercera edició arrencarà el 3 de novembre i s'hi esperen una vintena de participants. El curs inclou 60 crèdits, així com un període de pràctiques en empreses i l'elaboració d'un projecte que és avaluat per un tribunal. Mañé ha apuntat que les empreses opten per aquesta opció per tal de "perfeccionar" els coneixements dels seus treballadors de l'àrea logística o, alternativament, formar personal d'altres àrees perquè evolucionin cap a l'organització d'aquest àmbit dins la seva estructura empresarial. La logística presenta un repte important en l'actualitat, segons el director d'aquests estudis, que justifica una major formació: la seva evolució constant i la demanda creixent d'una major rapidesa i excel·lència.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés