Actualizado 17/09/2015 08:05

Una quarantena d'infants entre 1 i 2 anys comencen a la llar d'infants en escoles rurals

Set municipis engeguen una prova pilot que integra el primer cicle d'Educació Infantil a l'escola del poble

Barcelona (ACN).-

Freginals, Godall i Mas de Barberans (Montsià), Vinaixa (Les Garrigues), Maials (Segrià), Isona (Pallars Jussà) i les Pallargues (Segarra) són els set municipis escollits pel Departament d'Ensenyament per a la prova pilot d'integració de llars d'infants en escoles rurals. Així, en municipis petits on l'ajuntament no pot assumir el cost d'una escola bressol ni complir els requisits, s'ofereix la possibilitat d'integrar la llar d'infants a l'escola del poble, de manera que la direcció del centre assumeix la direcció pedagògica, mentre el consistori assumeix l'educador. El primer any se'n beneficiaran una quarantena d'infants d'entre 1 i 2 anys, que s'escolaritzaran en grups més petits de 10.Set escoles rurals de Lleida i les Terres de l'Ebre comencen enguany una prova pilot del Departament d'Ensenyament per integrar l'escola bressol al centre públic del municipi. S'ubicaran a Freginals, Godall i Mas de Barberans (Montsià), Vinaixa (Les Garrigues), Maials (Segrià), Isona (Pallars Jussà) i les Pallargues (Segarra), tots ells de menys de 1.000 habitants que difícilment poden mantenir una escola bressol municipal, però que en canvi, tenen població per atendre en aquest sentit.

Precisament les àrees amb molts municipis petits com són Lleida i les Terres de l'Ebre han estat la prioritat d'Ensenyament, a l'hora d'impulsar un projecte que busca, tal com ha explicat en una entrevista a l'ACN, el director general de Centres Públics, Antoni Llobet, facilitar l'accés a aquest primer cicle d'Educació Infantil per aquestes famílies.

El projecte d'Ensenyament implica que cada escola acollirà infants d'entre 1 i 2 anys, en grup d'entre 3 i 4 nens o 8 i 9, de manera que s'ha fixat un màxim de 10. Els grups més petits de 5 infants també es podran integrar, sempre amb la supervisió de l'educador, als grups del segon cicle d'educació infantil. En tots els casos, la responsabilitat pedagògica d'aquests infants dependrà de la direcció de l'escola rural i el consistori hi aportarà l'educadora que se'n farà càrrec.

Llobet considera que els avantatges del projecte són evitar el desplaçament de les famílies i a la llarga, evitar que els nens i nenes d'un poble s'escolaritzin, més endavant, en altres municipis, a més de permetre accedir a aquest servei a famílies que per qüestions de logística no es poden moure d'un mateix municipi. De moment, l'acollida els municipis implicats ha estat bona, i des d'Ensenyament ja tenen altres ajuntaments interessats en aplicar la mesura els propers cursos.

En aquest sentit, Llobet ha explicat que el Departament es plantejarà ampliar el projecte en funció dels resultats, però que d'entrada confien que seran bons. Hores d'ara, ' no hi ha res que ens faci dubtar que pugui funcionar', ha declarat Llobet. El fet de treballar amb la direcció de l'escola garanteix, segons el director general, que es farà bé la feina i per això augura que 'el resultat de l'experiència sigui prou positiu'.

'Esperem que el projecte serveix per donar-nos oxigen i mantenir l'escola rural'

L'ACN ha visitat l'escola rural de les Pallargues, als Plans de Sió, a la Segarra, on la directora, Josefina Castellà, explica que després que els darrers dos anys les matriculacions al centre haguessin baixat, el fet de poder acollir infants des de les primeres edats espera que pugui servir per 'donar oxigen per mantenir l'escola' que a la vegada dóna vida al poble i també al conjunt del municipi dels Plans de Sió.

Una vegada superats els tres primers dies del nou curs escolar, Castellà admet que el projecte de barrejar en un mateix centre els nens de la llar d'infants i els de cicles d'Infantil i Primària els fa 'una mica de respecte'. En aquest sentit, fa broma assegurant que ja veien petits als de P-3 i ara encara n'hi ha de més petits, però remarca que ara ja estan 'situats' i es mostra convençuda que el curs anirà molt bé, seguint una línia pedagògica a P-1 i P-2 que ha de permetre als més petits continuar amb tots els cicles educatius a l'escola rural.

La directora de l'escola de les Pallargues explica també que els alumnes més grans del centre, una vintena llarga que fan Primària, estan 'molt entusiasmats' amb els quatre petits que han començat a la llar d'infants i que està previst que arribin a ser sis. Tot i que encara no han tingut massa contacte entre ells els gran ja han demanat de fer activitats conjuntes com per exemple explicar contes. 'Aquesta és la gràcia de l'escola rural', assegura Castellà, treballar intercicles i compartir experiències amb totes les edats. De fet, els infants de la llar estan situats en una aula al costat de la de cicle Infantil i ja es preveu que facin bastantes activitats conjuntes.

Finalment, Castellà ha afegit que valoren molt positivament la reacció de les famílies que els han confiat els seus fills més petits ja que el projecte 'parteix de zero'. Al maig van tenir una primera reunió per exposar-ho tot i la resposta va ser molt bona, tant que gairebé tots els que hi van assistir han acabat portant la canalla a l'escola rural. Abans els havien de portar a escoles bressol de Guissona, Cervera o Tàrrega i ara, fins i tot famílies d'aquests municipis més grans s'han interessat per l'escola rural de les Pallargues.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés