Actualizado 26/03/2015 16:25

La precarietat dels pilots "limita l'habilitat de prendre decisions sobre seguretat", segons un informe que estudia l'Eurocambra

Agencia Catalana de Noticias
ACN

L'eurodiputat francès Dominique Riquet reclama que es verifiqui la situació dels pilots per evitar que "no se'ls creuin els cables i facin una bestiesa"

Brussel·les (ACN).-

La precarietat laboral dels pilots "limita l'habilitat de prendre decisions sobre seguretat", segons un informe de la Universitat de Gant que aquest dijous s'ha presentat i debatut al comitè de Transport de l'Eurocambra. L'autor de l'informe, Yves Jordan, ha exposat que hi ha molts pilots, especialment joves, que estan subcontractats o són autònoms i això pot generar "un risc de dependència" amb l'empresa que els empenyi a volar sense les condicions apropiades i a prioritzar "qüestions econòmiques per damunt de la seguretat". L'eurodiputat liberal francès Dominique Riquet ha reclamat durant el debat més controls sobre la situació laboral i personal dels pilots per evitar que "facin una bestiesa".L'informe sobre les condicions laborals dels pilots a Europa, debatut aquest dijous a l'Eurocambra, es titula "Treball atípic en el personal aeri", i s'ha elaborat amb col·laboració amb l'associació de pilots europeus, i a través d'enquestes a 6.500 professionals del món de l'aviació que representen, segons Jordan, "el 20 o 30% dels pilots que volen a Europa". El text ja estava previst que es presentés a l'Eurocambra abans de la tragèdia de Germanwings, i els autors han remarcat que no pretenen en cap cas vincular-ho. 

En declaracions a la premsa, Yves Jordan ha explicat que un pilot autònom o subcontractat a través d'una empresa de treball temporal "és igual de professional", sempre i quan "no senti pressió" per part de l'empresa. Jordan ha denunciat que els pilots a vegades són víctimes d'una "cultura empresarial de la culpa" que és "perillosa". Jordan ha citat pilots que volen mig malalts o sense haver descansat prou hores, o fins i tot que treballen en dues aerolínies alhora o "en un restaurant".

En aquest sentit, ha reclamat que hi hagi una normativa europea que permeti comptabilitzar el nombre d'hores globals que volen alguns pilots. "Si voles per dues empreses, cada empresa sabrà les hores que has fet amb ella, però conjuntament no hi haurà càlculs", ha advertit Jordan, que considera que les males condicions laborals i salarials dels joves pilots afegeixen riscos als vols i pressió "psicològica".

Segons l'informe, la pràctica no és exclusiva, però, de les aerolínies de baix cost. "Les aerolínies tradicionals també miren aquest tipus de model", ha remarcat, assenyalant que el seu objectiu "no és culpar les low-cost o una particular empresa, perquè es veu a tot arreu". Jorens ha dit que no és "poc realista" parlar de que en un mateix avió el comandant sigui d'una empresa subcontractada i el co-pilot autònom.

"El que demanen és que la legislació europea s'ho miri més", ha remarcat. Jorens ha indicat que pot ser que hi hagi empreses amb seu a Dubai, Tailàndia o d'altres països de fora de la UE que s'encarreguin d'aportar els pilots per aerolínies que operen a Europa. "No hi ha cap problema amb personal de cabina de Tailàndia, o el país que sigui, mentre siguin pagats el mateix salari i tinguin les mateixes condicions", ha assegurat. La "por", segons ha indicat, arriba quan hi ha la percepció que les condicions laborals "tenen un impacte" i que els pilots "són víctimes d'un abús". "Això és el que hem d'evitar", ha remarcat.

Debat intens al comitè de Transport

La presentació de l'informe, 48 hores després que l'avió de Germanwings s'estevallés als Alps francesos, ha generat un fort debat al comitè de Transport de l'Eurocambra, on els parlamentaris fins i tot han aplaudit Jorens després de la seva presentació. El francès Dominique Riquet, liberal, s'ha preguntat si es verifica que "els pilots no corren el risc que, per les raons que sigui, se'ls creuin els cables i facin una bestiesa".

Segons Riquet, hi ha "motius per preguntar-se què passa a les cabines" dels avions, i "no només per les condicions laborals, sinó també per saber qui pilota" i en quin moment, a nivell personal, es troba. "Tal inestabilitat i aquests criteris de contractació i d'assignació de pilots comporten problemes de seguretat", ha lamentat el francès. "Sigui quina sigui la qualitat dels avions i la reglamentació de seguretat aèria i social, el primer que preocupa és qui pilota l'avió", ha avisat.

Per aquest eurodiputat "si les condicions socials es degraden, les condicions es degraden pels pilots, i per tant la seguretat es veu afectada". "Estem segurs d'entrada, no ja de la capacitat de pilotar, sinó que les persones que estan allà sempre podran garantir la seguretat de l'aeronou?", s'ha preguntat, afegint que, en el cas de Germanwings, hi ha la possibilitat que el co-pilot "es tanqués a la cabina per suïcidar-se".

El president del comitè de Transport, Michael Cramer, alemany, també ha advertit que la seguretat "ha de ser la prioritat número 1 en tot moment". "No em serveix de res pagar un vol més barat que sigui l'últim", ha lamentat l'eurodiputat Verd, que ha denunciat que les condicions laborals i de contractació fomentin que es pugui posar a la cabina de l'avió algú que no tingui la capacitat física o psicològica per transportar una aeronau.

L'eurodiputat Werner Kuhn ha reclamat que els legisladors europeus garanteixin la mateixa "formació i estàndards per tota Europa". El polític popular ha indicat que els pilots tenen "pressió física i psíquica" i que la seva formació s'ha de desenvolupar també perquè "siguin capaços d'actuar amb pànic de mort". "La seguretat mai serà al 100%, però volar és el mètode de transport més segur i hem de treballar més aquest tema, col·laborar dins d'Europa i amb els americans i el sud-est asiàtic", ha remarcat.

L'eurodiputada del PSOE Inés Ayala ha remarcat que l'informe constata "el deteriorament progressiu de les condicions de treball" dels pilots. Ayala ha lamentat el "treball irregular, falsos autònoms" o que hi hagi contractes amb "intermediaris" que no permetin calcular les hores total de vols d'un pilot. "És necessari que al Parlament Europeu abordem les condicions de treball dels treballadors a qui posem a les mans la nostra seguretat i les de les nostres famílies", ha remarcat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés