Actualizado 12/12/2014 12:21

La 41a edició de la Fira Avícola obre les portes

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

La 41a edició de la Fira Avícola, que s'inaugura aquest divendres al vespre, reforça l'aposta pel "producte gastronòmic d'alta qualitat"

El Prat de Llobregat (ACN)

"Els pratencs sempre diem que som Pota Blava; ho tenim molt assimilat", riu la presidenta de l'Associació de Criadors de Raça Prat, Valentina Guisado, en el compte enrere de la 41a Fira Avícola, que s'inaugura aquest divendres al vespre. El director de Promoció Econòmica, Joan Rodríguez, destaca que la mostra centrada en el pollastre i capó del Prat, fins ara l'únic amb Indicació Geogràfica Protegida a l'estat espanyol, redobla enguany l'aposta pel "producte gastronòmic d'alta qualitat". Fa anys que la ciutat treballa per trencar l'estacionalitat del Pota Blava, que per Nadal té "la venda assegurada" i que es compra per "dates assenyalades": "Aquí, pel sant de la nena, es fa pollastre del Prat".El color blau pissarra de les potes és la característica principal del protagonista de la Fira Avícola de Raça Prat, que celebra enguany la 41a edició, des d'aquest divendres al vespre i fins al diumenge, al recinte firal de Cal Gana del Prat de Llobregat (Baix Llobregat). Aquest pollastre conegut com a Pota Blava també és distingit per una cresta ben dentada, les orelletes de color blanc i les grosses barballeres que li pengen. La fira esdevé un aparador per al pollastre Raça Prat, fins ara l'únic distingit amb la Indicació Geogràfica Protegida (IGP). El gall de l'Alt Penedès rebrà la denominació de forma imminent, ja que, tal com es va anunciar el setembre passat, els tràmits estan en la recta final.

El director de Promoció Econòmica i Comerç del Prat, Joan Rodríguez, assenyala a l'ACN que la Fira Avícola té "molta tradició" i que cada any es reforça algun dels seus àmbits. En aquesta edició, són els restauradors locals qui guanyen presència amb el Fira Tapa, que culminarà la campanya gastronòmica del Quinto Tapa, en un espai que l'Associació de Gastronomia i Turisme del Baix Llobregat ha reinventat.  Les tapes tindran com a producte estrella el Pota Blava, acompanyat per un altre dels emblemes del Prat: la carxofa. Una altra de les novetats d'aquesta edició és que el pollastre es maridarà amb vins de les DO Catalunya i Somontano.

Un dels reclams de la fira és l'exposició i concurs d'aviram, amb uns 140 exemplars de Pota Blava, entre galls, gallines, pollets i capons. El lliurament de premis als criadors d'aviram i als pagesos del Prat tindrà lloc diumenge al migdia, amb la participació de la prestigiosa cuinera Carme Ruscalleda.

El mercat de pagès; el menú de fira en més de 25 restaurants del Prat; la 27a Mostra Comercial, amb més de 60 expositors, i la 12a Mostra d'Entitats són més propostes destacades de la fira. La cita insigne del Prat, que sol rebre uns 100.000 visitants, sobretot de la ciutat i de l'àrea metropolitana, té un impacte directe sobretot en els restauradors i el comerç local, tot i que, a diferència d'altres certàmens, es concentra en un recinte.

Desestacionalitzar el producte i superar les fronteres de la comarca

Els dos grans reptes que afronta el Pota Blava són desestacionalitzar-se, ja que és un producte estretament lligat a les festes de Nadal, i superar les fronteres del municipi i la comarca. Per guanyar continuïtat al llarg de l'any, l'Ajuntament del Prat de Llobregat treballa amb estratègies com crear complicitats amb els restauradors locals. Així, s'ha teixit una xarxa d'establiments que reben una certificació a canvi del compromís d'oferir Pota Blava durant tot l'any. I, per donar-se a conèixer més enllà de la comarca, el consistori treballa amb entitats supramunicipals per promoure el producte.

El pollastre Pota Blava pot requerir fins a unes 25 setmanes de criança i demanar pinso d'alta qualitat, així com cuidar al detall altres aspectes per garantir que la carn sigui "exquisida", com la qualifica la presidenta de l'Associació de Criadors, Valentina Guisado. La carn de Pota Blava es compara amb la de vedella, més que no pas amb la d'altres pollastres, i el seu preu se situa en uns 13 euros, segons assenyala Rodríguez. Ara bé, tot i les exigents condicions de criança, el director de Promoció Econòmica considera que es podria respondre a la demanda, en cas que es desestacionalitzés, ja que la Granja Torres, que és qui es dedica a proveir el mercat i a comercialitzar el Pota Blava, encara té més capacitat. Cada any, ven entre 6.000 i 7.000 caps de bestiar, segons les dades de Promoció Econòmica.

Un llibre genealògic per "millorar" la Raça Prat

L'associació que presideix Guisado, formada per més d'una desena de criadors, té com a finalitat preservar la Raça Prat. Un dels projectes que va endegar l'entitat fa uns anys és el llibre genealògic, en el qual es registra la informació de l'ascendència de cada pollastre amb l'objectiu de "millorar la raça", destaca. La presidenta de l'associació, d'altra banda, apunta que els criadors de Pota Blava necessitaran un relleu generacional en els propers anys que, ara com ara, no sembla que estigui clarament garantit. Guisado espera que els "més joves s'impliquin" en la tradició.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés