Publicado 17/11/2014 11:02

"No sé quantes cartes he perdut; només ens arriben les notificacions urgents"

Veïns d'una urbanització de Montagut i Oix es queixen que des de fa dos anys tenen problemes per rebre la correspondència

Montagut i Oix (ACN).- Els veïns de la Cometa de Montagut i Oix estan indignats perquè porten dos anys sense rebre la correspondència correctament."No sé quantes cartes he perdut perquè només ens arriben les notificacions urgents", explica un dels afectats. Culpen Correus d'un servei deficitari que els va instal·lar unes bústies concentrades per estar fora del nucli de Montagut tal com estableix el reglament. Això obliga als propietaris a avisar a tots els remitents que incloguin un número específic que no té res a veure amb la seva adreça. Molts veïns creuen que això no és feina seva i exigeixen que els posin una bústia a casa. El poble també ha hagut d'enumerar de nou les cases perquè hi havia errors en el cadastre.Els veïns de la Cometa de Montagut i Oix, a la Garrotxa, porten dos anys sense rebre la correspondència correctament. En total hi ha una vuitantena de cases, entre aquesta urbanització i els masos disseminats de la zona. Un veí, en Jordi, es queixa que li ha arribat la tercera notificació d'una multa de trànsit sense haver rebut les dues anteriors. Reconeix sentir-se "indignat" pel servei que estan rebent i diu que no es vol ni imaginar les cartes que s'han perdut pel camí. "Que ens passi això en ple segle XXI és rocambolesc", lamenta.

Els veïns culpen Correus del mal servei però l'empresa els recrimina no haver fet tots els passos a què estan obligats per poder repartir bé les cartes. Tot va començar a anar malament ara fa dos anys, quan la cartera del poble que cobria tot Montagut i Oix es va jubilar. Ella es coneixia els veïns pel nom i sense necessitat de mirar la direcció. El problema va arribar quan els següents carters van veure que aquest municipi tenia un problema amb les adreces. La mateixa alcaldessa, Mònica Boix, ho admet. "Era un cacau: hi havia cases que tenien dos números diferents, un al cadastre i un altre al registre, o d'altres que no en tenien cap". Per això, fa dos anys, preveient que la cartera del poble plegava van decidir enumerar de nou les cases. Algunes han pogut mantenir el que ja tenien mentre que d'altres han canviat el número i d'altres fins i tot de nom del carrer o de plaça.

Aquest rebateig requereix del compromís del ciutadà, que ha d'avisar a tots els remitents de les cartes -companyies d'aigua, telèfon, llum...- de la nova direcció. I alguns, sobretot per a les persones grans, encara no ho han notificat.

Nova distribució de Correus i bústies concentrades

Aquesta no és l'única problemàtica. S'hi afegeixen dos factors més: la nova distribució de Correus del municipi, que va entrar en funcionament aquest estiu, i la implantació de bústies concentrades. Pel que fa al primer, fins ara Montagut i Oix era feina de la cartera del poble, que ho feia en el seu conjunt. Des del juliol d'aquest any, però, Correus va decidir reorganitzar la zona de repartiment i va dividir el municipi en dues parts. D'una banda, el nucli de Montagut, que és competència del mateix carter de Sant Jaume de Llierca (Garrotxa), i de l'altra, la resta de veïns -la Cometa, el barri del Cós i Fluvià, Oix i les cases disseminades-. Aquests últims depenen del carter de Castellfollit de la Roca que també ha canviat perquè s'ha jubilat.

Els veïns es queixen que fins llavors hi ha hagut molta rotació de personal i que no es coneixen prou el territori per poder fer el repartiment a temps. A més a més, si s'han de recollir notificacions o paquets, ara s'han de desplaçar a l'oficina que hi ha a Castellfollit que està a quatre quilòmetres. Fins ara ho podien fer al local que l'Ajuntament de Montagut ha cedit a Correus, just a sota de l'edifici, però ara només hi poden anar els veïns del nucli de Montagut que tenen un quart d'hora per fer-ho.

Pel que fa a la implantació de les bústies concentrades, aquest és un sistema que Correus utilitza a totes aquelles urbanitzacions fora del nucli urbà, com és el cas de la Cometa. Es tracta de concentrar les bústies en un sol punt i que els veïns tinguin la seva bústia amb un número determinat. El número, però, no es correspon amb el de la direcció i això obliga als veïns a avisar a tots els remitents de que a partir d'ara les adreces també han d'incorporar aquest número perquè si no el carter no sap a quina bústia ha d'anar.

Correus porta des de fa més d'un any informant als veïns de la seva obligació de comunicar als remitents d'aquest número però els usuaris no ho veuen igual. En Santi és un dels afectats. "No entenc per què hem de fer nosaltres aquesta feina; el número aquest s'ho han inventat ells i s'ha vist que no funciona; ara que busquin una altra manera", es queixa.

Des de fa uns mesos, els carters tenen ordres de que si arriben cartes sense el número de bústia concentrada, la correspondència es retorni. Només es fan arribar aquelles notificacions urgents, com són informacions hospitalàries i multes.

Des de l'associació de veïns han demanat una reunió amb els responsables de Correus a Girona i han exigit per carta que els posin una bústia a cada casa per acabar amb les bústies concentrades. L'Ajuntament de Montagut i Oix porta mesos demanant millores a l'empresa, transmetent les queixes dels veïns pel servei rebut. L'última queixa la van fer arribar la setmana passada. Volen que es creï una plaça de carter a Montagut.

Correus no canviarà el sistema


El responsable de comunicació de Correus a Catalunya, Vicenç Ibáñez, descarta que hi pugui haver cap canvi en l'actual sistema a la Cometa tot dient que "no es fa res que no s'apliqui en altres punts de l'Estat en aquest tipus d'entorn; no ens estem inventant res". I és que segons Ibáñez, l'empresa té uns deures i unes obligacions incloses en el contracte d'explotació del servei que s'han de complir.

Recorda que el sistema de concentració de bústies es fa en les urbanitzacions apartades del nucli urbà i que en línies generals funciona. "La batalla en aquests entorns apareix quan les coses no s'han fet degudament", afegeix Ibáñez. D'una banda, és imprescindible la col·laboració ciutadana perquè avisin a tots els remitents del número específic de la bústia concentrada i això és el que no s'ha fet a la Cometa on encara hi ha reticències dels veïns.

Durant aquest temps de transició, Correus assegura haver-se ofert als veïns per facilitar el contacte amb les grans empreses de serveis -aigua, llum, gas- per informar-los de la nova enumeració de la bústia concentrada i fins i tot diuen haver fer llistats per ajudar als carters a fer la seva feina, uns esforços que no estan obligats. Ara toca als veïns fer la seva feina, segons Correus, que descarta la idea d'instal·lar bústies a domicili tot dient que aquest és un servei que es dóna a les ciutats.

Un 40% menys de cartes en els últims sis anys

Tot i que els veïns es queixen que tots aquests canvis vénen per les retallades econòmiques, Correus ho nega dient que el que s'ha hagut de fer realment ha estat redistribuir la plantilla per la davallada de la correspondència. Es calcula que en sis anys la correspondència a l'estat espanyol ha baixat un 40%, és a dir, que el volum de feina s'ha reduït. És per això que s'han hagut de reestructurar les rutes i deixar de substituir les jubilacions.

Mentrestant i en el cas de Montagut i Oix, la solució només està a mans dels veïns segons Correus que han d'informar del seu número de bústia. Si no, segons Ibáñez, "això no s'arregla amb més personal, perquè els carters anirien igual de perduts".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés