Publicado 29/05/2015 17:24

Neix l'Observatori per a l'Emprenedoria amb l'objectiu de sumar esforços per millorar el coneixement de la realitat econòmica de Ll

Fruit d'un acord entre el consorci Globalleida i la Càtedra Repsol de la UdL

Lleida (ACN).-

La Càtedra Repsol de la Universitat de Lleida i el consorci per a la promoció econòmica GLOBALleida han signat aquest divendres un conveni de col·laboració que permetrà la creació de l'Observatori per a l'Emprenedoria amb l'objectiu de sumar esforços per millorar el coneixement de la realitat econòmica de Lleida. Els investigadors de la càtedra analitzaran semestralment les dades de l'activitat del consorci en assessorament als emprenedors, tant a Lleida com als centres de tota la demarcació, de manera que es podran conèixer millor els casos d'èxit però també els que no han funcionat i per què. L'objectiu és afinar més bé les polítiques públiques per ajudar a reduir el nombre de fracassos.Un conveni signat aquest divendres al migdia entre el rector de la UdL, Roberto Fernández, i el president executiu del consorci GLOBALleida, Ramon Roca, permetrà als investigadors analitzar anualment l'activitat emprenedora i la creació d'empreses a les terres de Lleida. A més, es tracta de contextualitzar-les en l'àmbit català i internacional, amb la voluntat, expliquen els seus impulsors, de contribuir a optimitzar els esforços dels emprenedors i de les institucions.

El director de la Càtedra Repsol de la UdL, Joan Ganau, ha explicat que la sistematització en la recollida d'informació i l'anàlisi que suposaran els informes permetrà no només aprofundir en els factors d'èxit i fracàs del procés emprenedor sinó optimitzar les eines d'ajut a l'emprenedoria ja existents. També es posarà especial atenció a l'emprenedoria innovadora, és a dir, aquelles noves empreses que es creen en sectors innovadors o intensius en coneixement i tecnologia o que suposen una activitat innovadora en un sector tradicional.  "Es tracta de saber com està funcionant l'emprenedoria, què esta funcionant i què no, analitzar-ho i ser capaços de millorar les polítiques que s'ofereixen des de les administracions amb l'objectiu final de crear ocupació", ha afirmat.

El director de GLOBALleida, Oriol Oró, ha afegit que "tota aquesta feina que es fa de forma continuada, que és molta i que dóna molt bons resultats, la podrem tenir plasmada en un document que ens permetrà visualitzar-ho i ens donarà informació per poder treballar més acuradament amb variables com ara el perfil de l'emprenedor, tipologia de projectes, internacionalització, creació d'ocupació, entre altres".

El rector de la UdL, Roberto Fernández, ha definit l'acord com d'una "especial transcendència dins la història de GLOBALleida". També ha destacat que el conveni respon a la voluntat de la universitat de "ser la institució que faci els estudis pertinents que després serveixin a la classe empresarial i política per prendre decisions en base a una informació objectiva sobre la realitat".

L'Observatori emetrà dos informes l'any (un de semestral i un d'anual) a partir de dades de GLOBALleida, la Xarxa de centres d'empreses innovadores (CEI), Informes GEM (General Entrepreneurship Monitor) i altres dades socioeconòmiques, on es recollirà el perfil dels emprenedors, les tipologies i els aspectes del procés de creació dels seus projectes, les ràtios d'èxit de les empreses creades, de la seua supervivència, el grau d'internacionalització, així com la creació d'ocupació que generen.

Més de 600 assessoraments durant el 2013 i 2014

Durant la presentació de l'Observatori, Laura Capel, investigadora de la Càtedra, ha fet públiques les dades dels assessoraments a emprenedors i emprenedores que GLOBALleida ha realitzat durant el 2013 i el 2014. Han estat més de 600, dels quals un 10% dels casos han acabat convertint-se en empresa. Mentre que al 2013 es van crear 28 negocis, al 2014, van ser deu més, 38. De les 66 empreses creades un 94% pertanyen al sector de serveis i, la resta, a transport, educació i construcció. També pel que fa als assessoraments, la majoria (91%) tenien a veure amb projectes del sector serveis, essent els de comerç en detall el més nombrosos, un 52%.

El perfil de l'emprenedor ha estat una persona d'entre 30 a 40 anys, amb estudis superiors un 44% i amb la secundària feta un 30%. Un 45% estava a l'atur al moment de demanar consell, mentre que un 38% treballava. Tot i que les persones assessorades procedeixen d'una setantena de municipis, els residents a la ciutat de Lleida, han estat els que més hi han acudit, un 41%.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés