Actualizado 19/01/2015 13:02

'Nadia', amb Nadia Ghulam, i la 'M.A.R.I.L.U.L.A' de Mònica Glaenzel, entre les finalistes del Premi BBVA de Teatre 2015

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Un total de sis espectacles opten a una gira catalana de quatre bolos valorada en més de 16.000 euros

Barcelona (ACN).-

El Premi BBVA de Teatre 2015 ha donat a conèixer aquest dilluns les sis obres finalistes que opten a una gira d'àmbit català per sis quatre, valorada en més de 16.000 euros. Aquestes obres són 'Nadia', de l'afganesa Nadia Ghulam i La Conquesta del Pol Sud; 'Confidències a Al·là', de la Sala Atrium; 'M.A.R.I.L.U.L.A', amb Mònica Glaenzel, de la Lula Produccions; 'MedeaMaterialMedea', d'Artmagnètic; 'La Caputxeta Gal·làctica', d'Insectotròpics; i 'Locus Amoenus', d'Atresbandes. El jurat ha escollit aquestes obres entre les 84 propostes teatrals que s'han presentat en aquesta edició del guardó, nascut l'any 2001. El guanyador s'anunciarà el 4 de maig en una gala que tindrà lloc a l'Atlàntida de Vic.Aquest guardó va arrencar l'any 2001, vinculat a Caixa Manlleu, i orientat a les companyies de teatre amateur. Anys després, coincidint amb la integració de l'entitat financera al grup de caixes Unnim, el guardó es va obrir als espectacles professionals, la qual cosa s'ha mantingut fins avui, en què el finançament del premi va a càrrec del BBVA i la Fundació d'Antigues Caixes Catalanes.

El jurat d'aquesta edició, format pels actors Pep Pla, Amàlia Sancho i Pep Ferrer, el programador de L'Atlàntida de Vic, Ramon Ferrer, i l'actor i director del Premi, Joan Roura, "ho ha tingut difícil enguany" -ha manifestat Ferrer- per escollir 6 finalistes entre 84 propostes inscrites al guardó.

En nom del jurat, Ferrer ha destacat la coincidència en el fet que totes les finalistes "parlen de la dona", que d'una o altra manera hi té un paper protagonista. Entre les obres presentades, hi ha "una bona part de risc i innovació", ha destacat l'actor. Al seu torn, Amàlia Sancho ha destacat com un valor que les obres "parlen del que està passant actualment".

De fet, la dificultat per descartar obres ha fet que enguany el nombre de finalistes sigui més gran que en les anteriors edicions, amb fins a 6 candidats a endur-se el premi. Guanyin o no, les obres finalistes es podran veure en tres caps de setmana del mes d'abril al Teatre Principal de Valls ('Nadia'), el Teatre Auditori Narcís Masferrer de Sant Feliu de Guíxols ('Confidències a Al·là'), el Teatre Ateneu de Tàrrega (MedeaMaterialMedea), l'Espaii Rusiñol de Manlleu (M.A.R.I.L.U.L.A), l'Auditori Teatre de Calldetenes ('La Caputxeta Galàctica') i el Teatre Municipal de Berga ('Locus Amoenus').

El veredicte del jurat es coneixerà el dia 4 de maig, en el marc d'una gala final que se celebrarà a L'Atlàntida de Vic. Aquell dia no només es reconeixerà el guanyador, sinó també el millor actor i actriu de l'edició, un reconeixement que escollirà el públic i que entregaran Àlex Casanovas i Jordi Boixaderas. L'obra guanyadora realitzarà una gira de 4 bolos en tres escenaris de la xarxa de Teatres Amics i el CAET de Terrassa.

Les finalistes

'Nadia', de Nadia Ghulam i La Conquesta del Pol Sud, és una obra de "teatre documental" que es va estrenar al Festival Grec 2014, en la qual es reprodueix l'experiència d'aquesta jove afganesa, enllaçant el seu traumàtic passat a Kabul -on després de ser víctima d'un atemptat va passar anys simulant ser el seu germà per poder treballar i mantenir la família- amb el seu present a Barcelona.

'Confidències a Al·là', de la Cia. Sala Atrium i basada en un text de Saphia Azzedine, està protagonitzada per dues actrius que reprodueixen un testimoni d'opressió a la dona, el d'una jove habitant de les muntanyes d'un país del Magreb, on la seva condició equival al rang d'una criada.

'MedeaMaterialMedea' és una obra de la Cia. Magnetic amb text de Geiner Müller. Aquesta història parteix del mite de la bruixa i l'argonauta per explicar la història d'una Europa sacsejada i devastada per les guerres, de les dues Alemanyes, de l'enfonsament del mur, etc.

'M.A.R.I.L.U.L.A' és un monòleg interpretat i dirigit per Mònica Glaenzel, que encapçala la companyia La Lula Produccions, segons ha dit, creada arrel del descobriment del text en què es basa l'obra, de Lena Kitsopoulou. El mònoleg està protagonitzat per una jove occidental amb una vida confortable i estable, però plena d'insatisfacció.

'La Caputxeta Galàctia', de Cia. INsectotròpics, és una obra de creació pròpia que subverteix el conte de la caputxeta i proposa què passaria si el cèlebre personatge decidís desobeir la seva mare i "s'endinsés en el bosc profund de les seves pors". L'espectacle és "com el rodatge d'una pel·lícula en directe, ja que el públic pot observar simultàniament la gravació projectada de 'la pel·lícula' i, en directe, el seu 'making off'.

Finalment, 'Locus Amoenus', de la jove companyia Cia. Atresbandes, es proposa "reflectir els paradisos particulars -'locus amoenus'-nostres de cada dia", en paraules d'un dels membres de la companyia. Uns paradisos "falsos" que l'obra posa al descobert a través de la interacció de tres personatges que viatgen sense saber-ho en un tren que es dirigeix cap a un abisme. Aquesta situació és exteta del relat 'El Túnel', de Friedrich Dürrenmatt.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés