Actualizado 03/12/2014 16:45

El Museu de Montserrat rep l'edició en bronze de dues escultures de l'artista Emili Fontbona

Agencia Catalana de Noticias
ACN

'Dona d'Amposta' i 'Mariner de Tarragona' van ser realitzades l'any 1902 i representen el màxim exponent de la producció postmodernista de l'escultor

Monistrol de Montserrat (ACN).-

El Museu de Montserrat ha rebut la donació de dues escultures d'Emili Fontbona (Barcelona, 1879-1938), 'Dona d'Amposta' i 'Mariner de Tarragona'. Aquestes obres van ser realitzades l'any 1902 originàriament en fang i representen el màxim exponent de la producció postmodernista de l'artista. Ara, arran d'un acord entre el nebot de l'escultor, el doctor Francesc Fontbona, i persones vinculades al món de l'art de les Terres de l'Ebre, s'ha impulsat la primera edició en bronze d'aquestes dues obres. La seva intenció és cedir les escultures a alguns dels principals museus del país per donar a conèixer l'obra de l'escultor.L'edició, que pren com a model les obres originals i peces úniques, propietat de la família, està feta en un limitat tiratge. Les reproduccions s'han fos en bronze, amb la pàtina de color marró, sobre una peanya de pedra. Segons informa el Museu de Montserrat, els dos bustos, de dimensions no gaire grans, són "d'una gran estilització i puresa de trets, volgudament arcaïtzants, de perfils llargs i nets, i d'una concepció veritablement molt moderna".

La intenció del doctor Fontbona i el grup de persones que han decidit tirar endavant l'edició en bronze de les dues escultures -la doctora Núria Gil, historiadora de l'art i professora de la URV i Joan Sabaté, president del Casino d'Amposta- és cedir les escultures a alguns dels principals museus de Catalunya, per tal de donar a conèixer l'obra de l'escultor. Es tracta del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), el Museu Frederic Marès i el Museu d'Art Modern de Tarragona (MAMT), a més del Museu de Montserrat.

Emili Fontbona Ventosa va tenir una vida artística curta, de només deu anys, fins el 1906, quan una malaltia mental el va impossibilitar, fet que explica que la seva obra sigui escassa. Entre les referències més importants que hi ha d'ell, s'hi troba la seva relació amb Picasso, a qui va iniciar en la tècnica de l'escultura el 1902. Precisament la primera escultura de Picasso, avui exposada als museus Picasso de Barcelona i de París, va ser executada a la casa familiar d'Emili Fontbona al carrer de Pàdua de Sant Gervasi (Barcelona).

Fontbona havia estudiat a l'Escola d'Arts i Oficis de Barcelona i va ser deixeble d'Eduard Pagès i Casamitjana i d'Eusebi Arnau, un dels grans noms del Modernisme simbolista. També va passar per l'Acadèmia Borrell, un dels centres de formació artística més reconeguts de la Barcelona de finals del segle XIX. Allà va néixer la seva amistat amb altres artistes de l'època com Marià Pidelassera, Pere Ysern, Xavier Nogués o Ramon Riera, i va col·laborar en la revista satírica manuscrita 'Il Tiberio'. Com molts artistes de l'època, va fer una llarga estada a París on es va decantar cap a l'arcaisme i al primitivisme.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés