Actualizado 30/04/2015 08:05

MUNICIPALS 2015: Vilafranca del Penedès, pendent d'aconseguir que els trens Avant s'aturin a la ciutat

Agencia Catalana de Noticias
ACN

La majoria de candidats a l'alcaldia reclamen un intercanviador a prop del municipi que permeti viatjar de Vilafranca a Barcelona en 25 minuts

Vilafranca del Penedès (ACN).-

Vilafranca del Penedès ha après a conviure amb el pas del TGV confiant que algun dia se n'acabaria beneficiant amb l'aturada dels trens regionals Avant. Fa més de deu anys, la Generalitat ja va posar damunt la taula la possibilitat que la capital de l'Alt Penedès tingués una estació per aquests trens. El temps, però, va refredar el projecte fins que a finals de 2013 el Govern va recuperar-lo, proposant incorporar un intercanviador a l'alçada de Subirats (Alt Penedès) que permetés desviar els trens Avant per les vies convencionals perquè s'aturessin a Vilafranca. La majoria de caps de llista ho veuen fonamental per millorar la connexió amb Barcelona i Tarragona, reduint els trajectes a 25 minuts.Durant l'última dècada, la possibilitat que els trens regionals Avant tinguin una parada a Vilafranca ha estat motiu de nombroses discussions i promeses polítiques. L'any 2008 tot indicava que els anuncis de la Generalitat sobre aquesta qüestió agafaven solidesa, amb la inclusió d'una estació de regionals a Vilafranca dins el Pla de Transport de Viatgers 2008-2012. Actualment, però, la capital de l'Alt Penedès continua sense disposar de cap nova infraestructura d'aquest tipus ni tampoc s'han habilitat ni les vies ni l'estació actual per a l'aturada de trens regionals de gran velocitat.

Tot i que és una qüestió que s'arrossega des de fa anys, els últims anuncis fets pel ministeri de Foment i el departament de Territori i Sostenibilitat han revifat la possibilitat que Vilafranca sigui punt d'aturada de trens Avant. Fa poc més d'un any, la ministra Ana Pastor va obrir la porta a instal·lar un intercanviador a l'alçada de l'Arboç (Baix Penedès) que, conjuntament amb un tram del corredor del Mediterrani, permetria que els trens Avant poguessin aturar-se al centre de Tarragona i Reus. Aquest intercanviador, però, segons la Generalitat, es podria construir a Subirats i això permetria que aquests trens també tinguessin una parada a Vilafranca.

L'alcalde de Vilafranca del Penedès i candidat de CiU a la reelecció, Pere Regull, preveu que el ministeri de Foment prendrà la decisió definitiva aquest pròxim estiu, després de les eleccions municipals. Regull considera que ubicar l'intercanviador a Subirats seria un triomf per a Vilafranca, on es podrien aturar els trens Avant sense haver de necessitar l'estació nova que s'havia projectat antigament. El cap de llista de CiU defensa aquesta opció assegurant que "Tarragona i Reus també hi guanyaran, perquè en aquest moment l'Alt Penedès i fins i tot l'Anoia viuen d'esquenes a Tarragona" i afegeix que, amb el pas de trens Avant, bona part dels ciutadans podrien "tramitar" en aquestes ciutats moltes qüestions que ara gestionen a Barcelona. Per aquest motiu reclama comprensió als responsables polítics de Tarragona.

Qui també considera indispensable l'aturada de trens regionals de gran velocitat és el candidat del PSC, Francisco Romero. "És l'única sortida per poder millorar el transport públic que té rodalies, que fa molts anys que continua comportant 50 minuts per arribar a Vilafranca" des de Barcelona, diu, i critica que és un servei que "realment no té l'eficiència que ens agradaria". Pel que fa a l'estació, Romero també considera que l'aturada de trens es podria gestionar adequant l'estació de rodalies actual. Defensa que seria el lloc idoni perquè actualment hi ha en marxa unes obres que a llarg termini preveuen construir tota una zona d'intercanvi de transport, amb un gran aparcament que connectarà l'estació de trens amb la d'autobusos que hi ha a la vora.

Mentrestant, la candidata d'ERC Mònica Hill considera que "és una obligació" reclamar que l'intercanviador es construeixi a Subirats per a garantir el pas de trens Avant per Vilafranca. "No estem invertint on toca invertir", critica en referència a la xarxa de rodalies, i per això afegeix que "si tenim al davant l'oportunitat de demanar que parin els trens regionals, ho hem de fer". Al mateix temps, Hill critica que, fins ara, Vilafranca ha acumulat diversos perjudicis pel pas del TGV, ja que assegura que estan suportant "impactes acústics i costos econòmics per pagar un transport minoritari". En paral·lel al reclam de l'aturada de trens regionals, la candidata republicana veu indispensable reivindicar la necessitat d'un gruix d'inversions a la xarxa de rodalies, tant en la infraestructura com en la freqüència de pas.

El cap de llista de Vilafranca en comú, Ramon Arnabat, també opina que les inversions a la xarxa de rodalies són un "tema clau". En paral·lel a aquesta infraestructura, a més, aposta per una millora de les comunicacions amb la resta de capitals de Catalunya. És en aquest sentit que defensa el pas de trens Avant per Vilafranca, assegurant que és una qüestió "de present i de futur". Per Arnabat, aconseguir l'aturada de trens regionals adequant l'actual estació permetria donar servei "a l'Anoia, al Garraf, a l'Alt Penedès, al Baix Penedès i fins i tot algunes zones del Baix Llobregat". D'aquesta manera, defensa que "l'estació estaria a Vilafranca però seria l'estació 'Regió Penedès'".

Per la seva part, des del PP, el candidat Josep Ramon s'afegeix a defensar que l'aturada de trens Avant seria beneficiós per a la població de tot l'entorn de Vilafranca del Penedès. També considera que permetria incrementar la relació amb Tarragona, tant a nivell administratiu, com comercial i d'estudis universitaris. Ramon critica que actualment "la connexió des de Vilafranca amb Tarragona és molt dolenta perquè s'ha de fer un intercanvi a Sant Vicenç de Calders i per fer la tornada perds tot un matí o una tarda". Per això considera que, si l'intercanviador es construeix a Subirats, es podria assumir l'aturada de trens regionals d'altes prestacions adequant l'estació del centre de Vilafranca. Si no fos així, i l'estació quedés fora del municipi, Ramon creu que seria contraproduent perquè es perdrien usuaris potencials.

La visió més escèptica respecte el pas de trens Avant per Vilafranca la té el candidat de la CUP, Marcel Martínez, qui demana prioritzar les inversions en mobilitat des d'un concepte global. "No podem anar generant infraestructures sense tenir clar quin objectiu estem perseguint", diu, i considera que "és més fàcil que se'ns proposi un pla de mobilitat" que marqui on i per què es faran les infraestructures. Avisa que sinó "no es resol el problema de fons" sobre la qualitat del transport i el temps que es triga per fer els desplaçaments a Barcelona, Tarragona i la Universitat Autònoma, com a principals punts de feina i estudis. Amb tot, Martínez admet que, en un futur, el pas de trens regionals seria positiu sempre i quan permetés "una connexió directa amb Barcelona i Tarragona, i posteriorment amb Lleida".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés