Actualizado 06/05/2015 11:37

MUNICIPALS 2015: Els candidats de Figueres aposten per noves fórmules de promoció turística més enllà de la figura de Dalí

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Entre d'altres mesures, proposen impulsar el comerç local i exercir com a capital de l'Empordà per projectar-se a l'exterior

Figueres (ACN).-

El Teatre-Museu Dalí de Figueres rep anualment prop d'1,5 milions de visitants, però d'aquests, pocs busquen una oferta turística complementària a la ciutat. Així ho reconeixen els sis candidats a les municipals que creuen prioritari buscar fórmules alternatives de promoció turística que vagin més enllà de la figura de Dalí. Amb un calendari de festivals culturals de primer ordre i una situació geogràfica privilegiada, els candidats creuen que Figueres ha de fer un pas endavant per donar-se a conèixer tant al turista interior com a l'internacional, especialment el francès. Per això, aposten per fomentar el comerç de proximitat al centre de la ciutat i exercir com a capital de l'Empordà.Amb poc més de 45.000 habitants, Figueres rep anualment més d'1,5 milions de visitants. El que seria un èxit majúscul per a qualsevol altre capital de comarca de Catalunya, a Figueres genera un sentiment contradictori. I és que aquest volum de visitants el genera, gairebé en exclusiva, el Teatre-Museu Dalí que s'ha consolidat com un dels equipaments culturals més visitats del país. El problema, afirmen els candidats, és que la ciutat "no està aprofitant" aquest volum de visitants per potenciar altres actius de la ciutat.

En general, els sis candidats coincideixen en assenyalar que Figueres depèn massa de la figura de Dalí i que no s'ha treballat prou per potenciar una oferta complementària. Un dels problemes, segons destaca el candidat del PSC, Pere Casellas, és que el centre de la ciutat "ha perdut personalitat" perquè el comerç de proximitat, "el que defineix el caràcter d'una ciutat", ha perdut la batalla davant les grans franquícies que són les úniques amb capacitat per afrontar els lloguers. També ho creuen els candidats d'ICV i la CUP, Xavier Monfort i Natàlia Sànchez, que consideren que el comerç del centre de la ciutat hauria d'apostar per "productes genuïns" de la comarca com l'oli o el vi, per exemple.

Al voltant del comerç, un dels aspectes que preocupen és que els comerços no obrin els diumenges com es fa a tots els municipis turístics de França, per exemple. En aquest sentit, l'alcaldessa i candidata de CiU, Marta Felip, lamenta que l'intent d'obrir el comerç en diumenge no va tenir èxit i espera que el projecte es pugui reactivar pròximament.

Més enllà del comerç, els candidats del PSC i ERC, Pere Casellas i Albert Testar, creuen que Figueres és una ciutat "poc amable amb el turista". A la manca de places hoteleres, que fa que molts marxin a pernoctar a municipis pròxims com Roses o Girona, s'hi sumen els greus problemes urbanístics als seus accessos, una dolenta senyalització per arribar al centre i crònics problemes d'aparcament. Uns problemes, recorda la candidata del PPC, Maria Àngels Olmedo, que no s'arreglaran "tenint la zona blava més cara de la comarca".

Aprofitar el prestigi dels festivals

Més enllà de la figura de Dalí, Figueres ha consolidat els darrers anys un potent calendari de festivals com ara l'Acústica, el Festival Còmic o el Festival del Circ. El que per a l'actual alcaldessa, Marta Felip, ha estat un èxit de gestió del govern municipal, la resta de candidats l'atribueixen a l'empenta de la iniciativa privada que amb el seu esforç ha situat Figueres en el mapa de la cultura catalana.

Potenciar els actius turístics de la ciutat

Pels candidats, inclosa l'actual alcaldessa, Figueres no ha fet prou per promocionar els seus atractius turístics. Un exemple d'això és el Castell de Sant Ferran, que, tot i ser una de les fortaleses militars més grans d'Europa, rep poc més de 40.000 visitants l'any. Un altre exemple d'aquest dèficit és que la Casa Natal de Salvador Dalí, al carrer Monturiol, encara no s'hagi reformat i museïtzat per rebre turistes quan podria servir per generar un itinerari cultural al centre de la ciutat unint el Teatre-Museu Dalí amb la Casa Empordà a la plaça de l'Escorxador.

El candidat d'ERC, Albert Testart, creu també que Figueres hauria de crear i promocionar noves rutes turístiques i apostar per construir una nova oficina de turisme que substitueixi l'actual situada a la plaça del Sol.

Exercir com a capital de l'Empordà

Un dels dèficits que reconeixen tots els candidats és que Figueres no exerceix la capitalitat de l'Empordà que li pertoca per la seva privilegiada situació geogràfica. En aquest sentit, l'alcaldessa, Marta Felip, creu que la ciutat, amb la Casa Empordà i la creació recent de la marca Empordà té una jova oportunitat per ser l'"aparador dels productes" que es produeixen a la comarca i que han de ser un reclama turístic més de la ciutat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés