Publicado 27/04/2015 08:45

MUNICIPALS 2015: CiU de Vic es manté ferm en la restricció del trànsit a l'Eixample Morató mentre que l'oposició demana "més diàleg"

L'oposició critica a Josep Maria Vila d'Abadal "les formes i les presses" amb què s'ha actuat en el projecte de pacificació

Vic (ACN).-

La idea de pacificar el trànsit a Vic neix del projecte de ciutat de l'alcalde Josep Maria Vila d'Abadal amb l'objectiu de fer-la "més amable" per a les persones. Si bé la restricció era necessària al casc antic per la situació que generava enmig de carrers estrets, el dubte apareixia amb l'Eixample Morató. Segons el batlle, la iniciativa estava avalada per veïns i comerciants, però la nova situació ha generat una forta polèmica i ha aixecat recels entre els botiguers, que han vist com es reduïen considerablement els clients. Tota l'oposició i, fins i tot ERC -soci de govern de CiU-, han criticat "les formes" amb què s'ha actuat i demanen "més diàleg" perquè el projecte pugui funcionar.Un dels principals maldecaps amb què ha topat l'alcalde de Vic durant aquesta legislatura ha estat amb el projecte de tancar l'accés als vehicles a l'Eixample Morató instal·lant càmeres de vigilància. La idea del batlle de fer una ciutat "més amable" per als vianants contemplava l'actuació a tres zones: la restricció del trànsit rodat al casc antic, a l'Eixample Morató i al carrer de Gurb. A banda, l'alcalde també va deixar caure a mitjans de legislatura la possibilitat de tancar la Rambla del Passeig al trànsit, una de les principals artèries de la ciutat, però la forta oposició veïnal que va rebre va fer que reconsiderés la iniciativa.

L'alcalde va presentar el projecte de vianalització a l'Eixample Morató com un acord entre els diferents interessats: veïns, comerciants i administració. Però amb el temps s'ha vist que aquest acord no comptava amb el suport total dels comerciants. De fet, aquests últims van exigir al batlle que es fes enrere i que el barri tornés al seu estat original amb la circulació de vehicles. Vila d'Abadal, però, s'ha mantingut ferm i ha demanat als comerciats un termini d'un any i mig per valorar si la mesura ha funcionat o no.

L'alcaldable de CiU, Anna Erra, ha defensat que el projecte inicialment va ser consensuat per veïns i comerciants, tot i que ara aquests últims "no ho vegin tan clar". La candidata ha explicat que, tot i que la voluntat és deixar la situació tal com està, s'han constituït unes taules de treball liderades per l'Ajuntament on també hi acudeixen els veïns i comerciants amb l'objectiu de millorar les "disfuncions" que provoca al comerç. Erra ha assenyalat que la seva formació vol un barri "viu, però viu per a vianants i veïns i on tothom hi estigui bé". Les decisions a les que arribin aquestes taules de treball es deixaran com a encàrrec "perquè el proper consistori les entomi i prengui les decisions".

"Més diàleg, senyor alcalde"

Els partits a l'oposició, però també ERC, el soci de govern de CiU, s'han posicionat en contra de la manera com ha actuat Vila d'Abadal, qualificant-les d'"improvisades i precipitades" per les modificacions que s'han anat afegint al projecte inicial. A més, també han reclamat més diàleg per aconseguir consens entre les parts i adaptar-se a la nova situació que hauria de comptar, com proposen la majoria de partits, amb actuacions que fomentin el dinamisme comercial de la zona, com la millora urbana d'algun dels carrers o la implementació de mercats setmanals a la Plaça dels Màrtirs per atraure públic i possibles compradors.

ERC, tot i ser el soci de govern de CIU a l'Ajuntament i estar a favor de la vianalització de l'Eixample Morató, s'ha mostrat discordant amb la manera en què s'ha dut a terme. L'alcaldable pels republicans, Joan Ballana, pensa que la vianalització s'hauria hagut d'implantar de manera gradual i, abans de tancar el barri, "calien una sèrie d'accions que ajudessin al dinamisme de la zona". Partint del potencial que representa el carrer Manlleu com a punt d'atracció comercial, Ballana creu que calia estendre aquest model "com una taca d'oli" començant primer pel carrer Nou i arribant a tot l'Eixample.

Per la seva banda, des de Vic per a Tots, Arnau Martí (ICV), ha explicat que la seva formació sempre ha defensat la pacificació del trànsit a la ciutat. Els ecosocialistes prefereixen que hi hagi més carrers per a vianants que no pas per a cotxes. Ara bé, ha dit, "una idea bona s'ha implementat de molt mala manera com una ocurrència d'un alcalde de vol passar a la posteritat". És per això que Vic per a Tots ha demanat més diàleg, "perquè no pot ser que enfrontem veïns i comerciants en una qüestió que és de ciutat i que hauria de tenir el màxim consens i la participació de tothom". Per l'ecosocialista, la solució que s'ha trobat "perjudica la mobilitat de la ciutat i també el teixit comercial". Martí ha demanat que es "congeli" la proposta i que durant el proper mandat es pugui implantar un projecte consensuat.

Des de Capgirem Vic, Joan Coma, ha acusat les males maneres de l'equip de govern en un projecte, el de pacificar el trànsit, en què d'entrada com a idea hi estan d'acord. "Amb el que no estem d'acord és que les coses es facin d'una manera totalment improvisada i sense diàleg amb els veïns i els ciutadans, cosa que ha generat un gran malestar", ha assenyalat el líder de la formació. A més, Joan Coma ha posat en dubte que un dels objectius de la pacificació del trànsit a l'Eixample Morató no hagi estat afavorir els pàrquings privats que hi ha a la zona "i que no s'omplen".

Benjamí Dòniga, el candidat del PSC, tiraria enrere la proposta de restricció del trànsit en alguns trams, com per exemple a la Plaça dels Màrtirs, i recuperaria la circulació rodada "per donar més capacitat de moviment al comerç". El socialista ha exigit més diàleg entre les parts en una qüestió "molt controvertida" que, ha dit, "està per veure si finalment activarà el comerç o, en canvi, l'empobrirà".

Des de SI, Iban Lapeira ha explicat que el seu grup està en desacord amb que el barri torni a l'estat original perquè creuen que a mig termini "serà bo" i facilitarà la convivència a l'Eixample Morató i els comerços també en sortiran beneficiats. Lapeira ha constatat les males maneres de l'alcalde amb el fet que s'han anat incorporant modificacions al projecte inicial, "de manera precipitada" i a petició de comerciants i veïns, com el restabliment del trànsit parcial a la Plaça dels Màrtirs i a l'extrem final del carrer Nou.

El candidat de PxC, Joan Carles Fuentes, creu que l'Eixample Morató "no és un barri preparat" per acollir una illa de vianants, a diferència de la zona del carrer Manlleu, i ha proposat tirar el projecte enrere "perquè no beneficiarà a ningú". L'alcaldable també ha dubtat sobre quin és l'objectiu real i els "interessos" que hi ha al darrera de la vianalització d'aquesta zona de la ciutat i s'ha preguntat per què no s'ha fet també en altres zones.

L'exlíder de Plataforma per Catalunya i actual regidor no adscrit, Josep Anglada (candidat de Plataforma Vigatana), ha criticat durament l'equip de govern: "Ho han fet tan malament com han sabut des de l'inici". Anglada troba "inacceptable" que l'alcalde reclami un any i mig per poder valorar si la proposa funciona "perquè en aquest temps el comerç de l'Eixample Morató, si tot continua igual, pot estar mort".

Les propostes concretes dels partits a l'oposició i també d'ERC

Vic per a Tots, SI, ERC i Capgirem Vic, han coincidit a assenyalat que la pacificació d'una zona com l'Eixample Morató no pot deixar d'anar acompanyada d'una actuació urbanística important que millori l'espai urbà. Iban Lapeira de SI ha assenyalat que no es pot pretendre treure el trànsit de l'Eixample i deixar-lo "urbanísticament igual" i per això cal dur a terme actuacions que facin "més amable" la zona i convidin a passejar. Els grups també s'han mostrat ferms defensors dels pàrquings públics gratuïts a zones properes, com el sector Josep Maria Sert o la zona de l'Atlàntida, amb un gran nombre de solars buits.

Capgirem Vic, Plataforma Vigatana i SI han defensat la necessitat que es torni a obrir el doble sentit el carrer Torres i Bages, actualment d'una direcció. Això, han apuntat, esponjaria molt del trànsit que passava per l'Eixample Morató cap al seu destí real i n'evitaria el col·lapse.

Per la seva banda, ERC ha proposat instal·lar mercats setmanals a la Plaça dels Màrtis per revitalitzar la zona i atraure vianants i homogeneïtzar els horaris de càrrega i descàrrega que hi ha a les diferents illes comercials de la ciutat.

Les càmeres de vigilància

Les càmeres de vigilància que s'han instal·lat a les entrades del barri per controlar els vehicles que hi accedeixen van provocar el vot en contra inicial de SI. Un cop feta la inversió, però, la formació independentista ha acceptat aquest punt. Per Ballana, en canvi, la instal·lació de càmeres per controlar el trànsit va ser un error i la seva proposta seria deixar en suspens, almenys per un temps, la mesura punitiva. Capgirem Vic s'ha mostrat totalment en contra de les càmeres perquè "no només multen, sinó que estan enfocades a vigilar els veïns".

Per la seva banda, des de Plataforma Vigatana, Josep Anglada ha assenyalat que les càmeres "tard o d'hora" s'hauran de retirar perquè no només es dediquen a multar els vehicles, sinó que comporten tota una burocràcia "innecessària" pels funcionaris de l'ajuntament.

Les obres de millora del carrer Nou ja han començat

Per intentar reconduir la situació, durant la Setmana Santa, l'ajuntament va iniciar les obres de millora d'un tram del carrer Nou que ha de convertir aquesta via en una plataforma única amb l'objectiu de posar al mateix nivell la vorera i la calçada. Els treballs responen a les demandes de comerciants i partits de l'oposició per intentar fer "més amables" els carrers de l'Eixample Morató i que convidin a passejar-s'hi i a caminar. Les obres duraran quatre mesos i han requerit una inversió de 400.000 euros.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés