Actualizado 15/12/2014 22:45

Més de 300 persones celebren el 90è aniversari del Metro amb un acte al Liceu

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El 30 de desembre de 1924 s'inaugurava la primera línia del suburbà barceloní, que unia les estacions de Plaça Catalunya i Lesseps

Barcelona (ACN).-

Més de 300 persones s'han aplegat al Gran Teatre del Liceu per celebrar el 90è aniversari de l'entrada en funcionament del Metro de Barcelona. El 30 de desembre de 1924 s'inaugurava el primer tram del llavors anomenat Gran Metro, una línia de quatre estacions que unia la Plaça de Catalunya i Lesseps. En aquests 90 anys, la xarxa de metro ha crescut fins als 102,6 quilòmetres i les 141 estacions i transporta més d'un milió de persones diàriament. Durant l'acte, el president de la Generalitat, Artur Mas, ha definit el Metro com "un mirall de l'esperit modernitzador" de la capital catalana i ha recordat que el suburbà ha estat "un element vertebrador de Barcelona"."L'esperit modernitzador de la ciutat segueix viu i una mostra d'això és la capacitat d'accessibilitat de la xarxa de Metro a les persones amb problemes de mobilitat. Això mostra que el Metro està al servei de l'economia, però també de les persones", ha sentenciat. El president de la Generalitat ha assenyalat que aquesta realitat genera un "gran consens institucional" en la sostenibilitat de la infraestructura.

Mas ha indicat que la Generalitat ha hagut de reduir el seu pressupost durant els darrers anys, però que ha incrementat l'aportació que destina al Metro, fet que mostra que el transport públic de l'àrea metropolitana és una "prioritat" pel Govern. "Dissortadament, l'Estat no manté la seva aportació, sinó que l'ha disminuïda dràsticament i ha obligat la Generalitat a fer un sobreesforç mentre ha estat en una situació precària".

L'alcalde de Barcelona i president de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Xavier Trias, ha apuntat que el Metro és més que un mitjà de transport i que articula l'economia i la vida diària de la ciutat de Barcelona i els seus ciutadans. L'alcalde ha destacat que el suburbà és el mètode transport més "eficient" de la conurbació barcelonina i ha recordat que la rebaixa del preu de les tarifes del Metro representa l'esforç de l'Ajuntament per abaratir el transport públic alhora que es treballa en el sanejament del deute de l'Autoritat del Transport Metropolità.

El president de TMB, Joaquim Forn, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, també ha assistit a l'acte. El públic estava format per més de 300 persones, entre responsables de municipis, institucions, associacions i empreses de l'àmbit de la mobilitat, així com una representació d'empleats i exempleats de TMB. L'actriu Aina Clotet ha actuat com a presentadora.

En l'acte s'ha presentat el llibre '90 anys del metro de Barcelona. 1924-2014', que conté una síntesi històrica i material gràfic procedent dels fons de la Fundació TMB i de l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona. El llibre ha estat editat per la Fundació TMB i l'Ajuntament de Barcelona, que el posarà a la venda en la seva xarxa de distribució habitual.

Un viatge en el tren històric

A partir de la mitjanit, els participants en l'acte podran fer un viatge en el tren històric, format pels cotxes M1-M6-M8, que eren part del parc mòbil del Gran Metro el 30 de desembre del 1924, quan es va inaugurar la línia entre Catalunya i Lesseps. El tren històric, restaurat el 1999, traslladarà la comitiva entre les estacions de Sagrada Família i Sant Antoni.

El Gran Metro i el Transversal

La xarxa de metro de Barcelona va néixer a partir de dues iniciatives empresarials paral·leles que es desenvolupen als anys 20 del segle passat, tot i que els primers projectes daten de la dècada anterior. La primera a constituir-se és la societat Ferrocarril Metropolità de Barcelona, que promovia una línia subterrània de ferrocarril que enllacés les terminals de Sants i Sant Martí. Per això se'l va anomenar Transversal.

Posteriorment, es fundaria una segona societat, Gran Metropolità de Barcelona (popularment Gran Metro), que pretenia construir una línia entre Colom i Gràcia. Les obres del Gran Metro es van iniciar a finals del 1921, i el 1922 començarien les del Transversal. Les obres tiren endavant i el 30 de desembre del 1924 s'inauguren els 2,5 quilòmetres del primer tram del Gran Metro, entre Lesseps i Catalunya, que queda obert al públic l'endemà.

Els barcelonins haurien d'esperar gairebé dos anys per veure acabat el primer tram del Transversal, entre Catalunya i la Bordeta. El 1934, les dues companyies havien ampliat les seves respectives línies i el Gran Metro comptava ja amb un segon ramal que es bifurcava a Aragó i per sota la Via Laietana anava fins a Correus.

Una xarxa de més de 100 quilòmetres

En aquests 90 anys, la xarxa de metro ha crescut fins als 102,6 quilòmetres i les 141 estacions i transporta més d'un milió de persones diàriament. S'ha convertit així en el transport públic més utilitzat i en un factor decisiu en la mobilitat, la sostenibilitat ambiental i el desenvolupament econòmic a l'àrea metropolitana. La xarxa creixerà el 2016 amb una vintena de quilòmetres i 15 noves estacions més de la línia 9, que funciona sense conductor.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés