Publicado 17/11/2015 08:07

Les noves ambulàncies de les Terres de l'Ebre incorporen un cardiocompressor i monitors i respiradors d'última generació

Comença el desplegament del nou concurs de Transports Sanitari Integrat amb 25 noves ambulàncies

ACN Tortosa.-Aquest dimarts, el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) estrena, a les Terres de l'Ebre, 25 noves unitat de transport sanitari integrat. Les dotacions han estat renovades en el desplegament del nou concurs adjudicat a l'UTE Egara. En concret, són 21 ambulàncies de Suport Vital Bàsic (SVB), 3 de Suport Vital Avançat (SVA) i 1 Vehicle d'Intervenció Ràpida (VIR). Les ambulàncies són de canvi automàtic, duen il·luminació led i un PC embarcat per a la comunicació. L'ordinador disposa d'un navegador amb programació específica per a emergències. S'ha actualitzat tota l'electromedicina amb grans novetats com el nou equipament monitor, un cardiocompressor, i un respirador d'última generació. També s'han ampliat els sistèmics que milloren els trasllats pediàtrics.A partir d'aquest dimarts, la nova flota d'ambulàncies donarà servei, principalment, a les Terres de l'Ebre però també en els territoris de proximitat, atenen a més de 200.000 ciutadans. A partir d'ara, el Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) centralitzarà la gestió del transport sanitari públic de tota Calalunya. Fins a l'actualitat, el transport no urgent era coordinat pel CatSalut i el transport urgent pel SEM. El canvi pretén millorar la coordinació entre les dues modalitats de transport, l'ús dels recursos i la gestió dels mateixos. Amb aquest replantejament, el model ha replantejat les necessitat i fluxos sanitaris de cada territori. Canvis d'imatgeLa renovació de la flota d'ambulàncies ha permès que les noves unitats de transport urgent siguin totes de color groc. Això ha facilitat la retolació, que s'ha fet amb l'estampació de vinils i de manera harmonitzada amb la resta de cossos d'emergències, i reduirà costos en les reparacions de possibles ratllades i cops. D'entrada, ha permès un estalvi de fins a 2.500 euros per unitat que, sumat a altres ajustos, ha comportat que el pressupost de licitació del CatSalut per al concurs del Transport Sanitari Integrat a Catalunya es mantingui en 214 milions d'euros anuals. Novetats en electromedicinaLes noves ambulàncies de les Terres de l'Ebre incorporen millores en la il·luminació, la climatització i la comunicació, i s'ha actualitzat tota l'electromedicina. Entre les novetats, destaca, per una banda, el nou equipament monitor que, com ha explicat Sònia Giménez, metgessa del SEM de la unitat de Roquetes, incorpora millores molt importants en l'assistència que el converteixen "en una petita unitat UCI mòbil", "amb tot allò necessari per mantenir el pacient amb vida". Entre altres, permet desfibril·lar els pacients o donar descàrregues si el cor no funciona prou bé, mesura l'estat de la sang, l'oxigen i garanteix una monitorització completa d'adults i nens amb el mateix aparell. És desmuntable, regula automàticament el contrast de la pantalla segons la intensitat de la llum que li arriba i és molt més lleuger que els antic monitors - pesa fins a 5 quilograms menys-. Una altra de les grans innovacions és l'aparell LUCAS, un cardiocompressor que fa mecànicament el massatge cardíac en la reanimació cardiopulmonar (RCP). La màquina exerceix amb una pressió i un ritme constant la compressió toràcica, "no es cansa", i permet alliberar d'aquesta actuació un dels professionals. El LUCAS, a més, incorpora l'acció de descompressió, que fa que la sang retorni al cor i millora l'assistència en l'RCP. "Guanyem unes mans per poder treballar. Quan ja ho tenim tot rodat, -l'RCP- és com una cosa molt cíclica però hi ha moments inicials que va bé tenir ajuda". Aquest aparell només serveix per a persones adultes, no es pot fer servei en nens i es fa complicat d'utilitzar en dones embarassades. Per últim, les noves ambulàncies incorporen un respirador d'última generació, han ampliat els sistemes de retenció, mobilització i immobilització infantil, duen nous matalassos de buit i noves fèrules de Kendrick, entre altres. "L'ambulància en si és tota una novetat", ha destacat la metgessa. Les noves unitats incorporen molts canvi en la distribució del material, té un espai més reduït que les anteriors però ofereixen més estabilitat i insonorització en la cabina de trasllat.Millores tècniques Per als tècnics que les condueixen, també hi ha millores amb vehicles de canvi de marxes automàtic i un ordinador a bord que incorpora un navegador que busca la ruta més ràpida en qualsevol via, independentment del sentit de la marxa. És una opció del programa GPS específica per a emergències i mostra automàticament informació actualitzada del lloc de l'incident i de l'estat del pacient. "Vas amb tensió i a grans velocitats i va bé que et fàcil la conducció. A les coses bones t'adaptes de seguida", ha destacat Martí Piñol, conductor del SEM de la unitat de Roquetes. Com ha remarcat el coordinador territorial del SEM a Terres de l'Ebre i Tarrgona, Alfonso López, "la diferència tecnològica amb les antigues ambulàncies és enorme. Teníem ambulàncies de fa 11 anys i ara tenim ambulàncies del 2016. Viurem d'una altra manera les comunicacions, la transmissió de dades, l'ús d'Internet, les connexions amb la història clínica", ha apuntat. Arriba el VIR a les Terres de l'EbreLópez ha explicat que s'han replantejat les ubicacions, l'accessibilitat i la mobilitat de les bases i la protecció de les ambulàncies, i es vol potenciar l'assistència dels pacients in situ complementant-la amb la implantació al territori d'un Vehicle d'Intervenció Ràpida, integrat per un metge i un Tècnic d'Emergències Sanitàries (TES), que dona celeritat a la intervenció i valoració del facultatiu. Aquests vehicles, com ha remarcat López, estan donant molts bons resultats a la zona del nord d'Europa i ha tingut també resultat òptims en els sis mesos que fa que s'ha desplegat a la ciutat de Barcelona. El VIR tindrà la base a l'Ametlla de Mar, al Baix Ebre, perquè s'ha avaluat que des de Reus fins a l'Aldea no hi ha cap ambulància de Suport Vital Avançat (SVA), integrades per un TES i un infermer i\/o un metge. Aquest vehicle actua sempre amb el suport d'una SVB o SVA perquè no incorpora llitera i no pot fer trasllats de pacients. Mateix o millor serveiEl nou contracte manté el nombre de vehicles que presten servei i també tots els llocs de treball. S'augmenta, fins i tot, el nombre d'hores en un 5,29% i es preveuen noves contractacions de personal. El període de vigències és de 6 anys, prorrogable fins a un màxim de 10. En aquest sentit el coordinador territorial del SEM ha rebutjat que el canvis en alguns serveis nocturns suposin una pèrdua de la assistència al territori. "Demostrarem que el nou model és millor que l'anterior", ha defensat. "Hi ha por al canvi i a perdre però no es perd res, com a mínim seguirem com ara i creiem que, en molts casos, estarem millor", ha afegit. López ha assegurat que s'ha redistribuït els servei segons la demanda i la necessitat. "No hi ha cap rebaixa del servei, fins i tot, al final hi haurà una millora en l'assistència i serà perceptible. Necessitarem uns dies perquè es vegi però hi haurà una millora", ha assegurat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés