Publicado 04/05/2015 08:19

Les multes per saltar-se el semàfor amb càmeres de Girona, segon motiu de pèrdua de punts a tota la demarcació

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Superen amb escreix els que s'han retirat per altres infraccions al volant com conduir begut, drogat o no dur el cinturó cordat

Girona (ACN).-

Saltar-se un semàfor suposa 200 euros de multa i perdre quatre punts del carnet. Si la sanció s'acompanya amb les imatges captades per una càmera, l'infractor ho té cru per recórrer. Aquí no hi ha lloc per al dubte. A Girona, ja fa un any que la cruïlla entre la carretera Barcelona i Emili Grahit s'enregistra les 24 hores al dia. Durant el 2014, Trànsit ha fet efectives fins a 3.866 multes i ha retirat 15.464 punts a conductors que se n'han saltat els semàfors. La xifra no és banal. De fet passar en vermell per aquesta cruïlla ja és la segona causa de retirada de punts a tota la demarcació, per davant d'altres infraccions com conduir begut, drogat o sense cinturó. Només ho supera l'excés de velocitat.L'any passat, la Direcció General de Trànsit (DGT) va retirar 75.129 punts del carnet a 22.933 conductors gironins que havien comès alguna imprudència al volant. Si es mira al detall l'estadística de sancions, un any més, les dades no deixen lloc per al dubte: la infracció estrella continua essent l'excés de velocitat.

I és que, de cada deu multes que portaven aparellada la retirada de punts, la meitat van ser per prémer massa l'accelerador. En concret, arreu de la demarcació, l'any passat es van arribar a imposar 12.497 sancions a conductors que van passar rabent per davant d'un radar. Unes multes que van portar aparellades la retirada de 28.358 punts.

En comparació amb anys anteriors, però, també és cert que aquestes sancions han anat a la baixa. De fet, si al 2013 la velocitat suposava el 64,63% de totes les multes, l'any passat aquest percentatge va arribar a baixar fins al 50,41%. La cap provincial de Trànsit, Marta Solano, explica que Girona no és un cas aïllat, perquè aquesta davallada també es dóna tant a la resta de Catalunya com de l'Estat.

A la demarcació, la majoria dels conductors enxampats per radars van perdre dos punts del carnet (se'n poden arribar a restar fins a sis). En concret, aquest col·lectiu d'infractors va sumar fins a 11.145 multes, que van acompanyar-se amb la pèrdua de 22.290 punts (és a dir, dos per sanció).

Una de cada cinc, a la cruïlla de Girona

Però si bé les multes per velocitat han anat a la baixa, hi ha una altra infracció que trenca l'estadística: saltar-se un semàfor en vermell. De fet, a les comarques gironines aquesta imprudència suma tantes sancions i pèrdua de punts que ja s'ha enfilat fins a situar-se en segon lloc, per darrere la velocitat.

Aquí, però, també s'hi amaga una altra realitat. I és que pràcticament totes les multes que s'han imposat per passar en vermell surten d'un mateix lloc: la cruïlla entre la carretera Barcelona i Emili Grahit. Des d'abril de l'any passat, una càmera controla les 24 hores del dia aquesta intersecció de Girona. En el moment en què un cotxe la creua en vermell (aquí hi ha quatre semàfors) el dispositiu li fa un seguiment i fotografia el vehicle. La conseqüència: 200 euros de multa i quatre punts menys al carnet.

Durant el 2014, la DGT va fer efectives fins a 3.866 sancions imposades per la càmera (és a dir, que ja eren fermes). Les multes van portar aparellades la pèrdua de 15.464 punts. La cap provincial de Trànsit explica que aquí no hi ha lloc per al dubte.

"Les imatges que pren la càmera són proves objectives; el conductor pot demanar la verificació i tots els certificats del món, però les imatges són clares", diu Marta Solano. I hi afegeix: "Disposar d'aquestes proves és important, perquè això garanteix la tramitació de la denúncia; aquí no estem parlant de la paraula d'un agent contra la del conductor".

L'estadística de la DGT també recull com, després d'aquests dos grans grups de multes (velocitat i saltar-se un semàfor) també n'hi ha d'altres que es continuen cometent, tot i que en menor mesura. Entre aquestes, agafar el volant begut (2.499 multes i 11.260 punts), no portar el cinturó cordat (2.051 sancions i 6.153 punts) o conduir sota els efectes de les drogues (250 multes i 1.500 punts).

Més exàmens teòrics i pràctics

Les dades del 2014 també permeten veure com, després d'anys de baixada, els exàmens teòrics i pràctics han anat a l'alça. D'un any per l'altre, el global ha pujat un 9% (passant dels 35.653 del 2013 als 39.086 de l'any passat). De totes les proves que es van fer, aproximadament una de cada tres (12.836) van ser exàmens teòrics per aconseguir el permís de classe B (és a dir, el que permet conduir un turisme).

Durant el 2014, també hi va haver 803 conductors que van fer exàmens per recuperar el permís de conduir (després de perdre tots els punts per anar arrossegant multes o bé a conseqüència d'una sentència penal).

A les comarques gironines, actualment el cens de conductors és de 444.771 persones (de les quals, el 57% són homes i el 43% restant, dones). De tots ells, la majoria tenen entre vuit i quinze punts al seu permís de conduir.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés