Publicado 02/02/2015 14:27

Les famílies LGTB reclamen educació sexual contra la homofòbia al currículum escolar

La Universitat de Lleida organitza una jornada sobre la diversitat sexual a les aules

Lleida (ACN).-

Les famílies gais i lesbianes de Catalunya reclamen que s'inclogui l'educació sexual contra l'homofòbia als currículums escolars. És una de les reivindicacions que s'han debatut aquest dissabte a Lleida, a una trobada pedagògica del Departament d'Ensenyament sobre la diversitat sexual a les aules, arran de l'aplicació de la Llei 11/2014, aprovada a l'octubre, per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals i transsexuals. Mestres, professors i institucions preparen el desplegament de la normativa i reclamen eines per atendre els conflictes generats a les aules per l'orientació sexual dels alumnes. La jornada ha congregat membres de les comunitats educatives i dels col·lectius contra l'homofòbia.La trobada pedagògica que ha organitzat la Universitat de Lleida i el Departament d'Ensenyament ha estat celebrada pels col·lectius gais, lèsbics, bisexuals i transsexuals, que insisteixen en la necessitat que la diversitat sexual s'entengui com una normalitat per evitar, d'aquesta manera, conflictes socials, discriminació o altres tipus de dificultats, sobretot pels joves adolescents, quan descobreixen la seva orientació sexual, majoritàriament durant l'etapa de l'institut. 

"Igual com ja no considerem que les dones s'hagin de col·locar en un lloc diferent que els homes, ara cal que els alumnes vegin dins la normalitat la diversitat sexual", proposa Katy Pallàs, la presidenta de l'Associació de Famílies Lesbianes i Gais: "Si s'aconsegueix això deixarem de tenir aquest tipus de problemes", ha afegit. Pallàs ha recordat que el 17% de la població mundial té una orientació sexual gai, lèsbica, bisexual o transsexual, fet que representa més d'un milió de persones a Catalunya: "hem de fer activitats proactives per acabar amb la lacra de l'homofòbia", ha reclamat.

A les peticions del col·lectiu LGTB hi vol donar resposta el Departament d'Ensenyament que arran de l'aplicació de la Llei 11/2014 dels drets de gais, bisexuals, lesbianes i transsexuals, estudia mecanismes per incorporar la diversitat sexual al currículum educatiu. El cap dels Serveis Educatius i Formació dels Serveis Territorials del Departament d'Ensenyament a Lleida, Francesc Blanch, creu que encara "hi ha molt a fer per fer conèixer i valorar la identitat sexual i respectar-la als preadolescents i adolescents, en el context educatiu". 

Segons Blanch, "el professorat és comprensiu però no té coneixements per afrontar determinades situacions". El Departament d'Ensenyament està convençut que el paper dels professors és clau, i que "hi poden fer més del que fem". Per això però "cal formació" perquè l'educació sexual a l'adolescència no quedi eclipsada pels continguts de la resta de matèries. "El sistema educatiu ha d'aprofundir en desplegar mesures, acompanyament tutorial i presència curricular, perquè els joves puguin observar la seva evolució i obtenir la millor resposta", ha conclòs Francesc Blanch.

Un cas real

Francesc Blanch ha explicat a la trobada pedagògica una experiència personal en la seva etapa de professor d'institut, amb un alumne gai que tenia una clara orientació professional en el món de la dansa. Aquest jove va decidir iniciar una nova etapa als Estats Units per formar-se, en la qual va patir una agressió que li va causar amnèsia. Quan va recuperar-se va dir als seus pares que volia parlar amb el seu professor, el mateix Blanch, una de les poques persones de qui es recordava. La sorpresa de Blanch va ser, segons ha explicat, que el jove l'havia recordat perquè en la seva tasca pedagògica l'havia ajudat "a agradar-se" i ara el tornava a necessitar.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés