Actualizado 12/01/2015 15:35

Les asseguradores paguen 1,8 milions a les víctimes de l'accident del Tibidabo

Agencia Catalana de Noticias
ACN

La fiscalia demana tres anys i mig de presó per 12 tècnics i enginyers per homicidi imprudent i lesions per defectes de disseny, construcció i muntatge del Pèndol

Barcelona (ACN).-

Diverses companyies asseguradores han acordat pagar 1,8 milions d'euros a les famílies de les quatre víctimes de l'accident del Pèndol al parc d'atraccions del Tibidabo el juliol del 2010. D'aquesta manera, han arribat a un acord amb els advocats de l'acusació particular just abans que aquest dilluns hagi començat formalment el judici per aquell tràgic succés, en el qual va morir una nena de 14 anys, una altra va resultar greument ferida i dos adolescents més van patir ferides menys greus. Les parts han d'acabar de tancar un acord per reduir les penes de presó, pacte que es podria tancar el proper divendres i s'hauria de ratificar davant de la jutgessa el proper 2 de febrer.La Ciutat de la Justícia de Barcelona ha acollit aquest dilluns la primera sessió del judici, amb el debat de les qüestions prèvies. L'acord econòmic entre les asseguradores de les empreses afectades --fabricant, projectista d'obres, constructor, consultor d'enginyeria i empresa de manteniment, a més de l'Ajuntament de Barcelona com a propietari del parc-- ha fet que aquestes hagin pogut absentar-se del judici. Així, les diverses companyies asseguradores pagaran 1,2 milions d'euros a la família de la jove ferida més greu, que tindrà seqüeles importants i una discapacitat del 57% la resta de la seva vida, 500.000 euros a la família de la noia morta, i uns 100.000 euros en total per a les famílies dels dos ferits menys greus.

Els 12 acusats i els seus advocats han seguit amb la sessió. Divendres es farà un últim intent per arribar a un acord que rebaixi les penes sol·licitades per la fiscalia, tres anys i mig de presó i d'inhabilitació per a tots els acusats, responsables de les empreses afectades. Les defenses volen que es pactin penes inferiors als dos anys de presó, que permetrien substituir l'ingrés en un centre penitenciari per una multa.

Si no s'arriba a un acord, el judici es reprendrà el 2 de febrer i s'allargarà fins al març. El procés va dirigit contra 12 tècnics i enginyers que haurien comès una "cadena d'errors" en el disseny, construcció, muntatge i manteniment de l'atracció. La fiscalia demana tres anys i mig de presó i quatre i mig d'inhabilitació pels acusats per un delicte d'homicidi per imprudència greu i dos de lesions per imprudència greu, i les defenses pretenen rebaixar-ho als mateixos delictes però per imprudència lleu.

Cúmul d'errors des de l'inici del projecte

En síntesi, els errors van començar a Itàlia, cap al 2005, on l'empresa Far Fabbri va dissenyar i construir l'atracció amb uns materials menys resistents del que era necessari sense tenir en compte, segons alguns pèrits, l'oscil·lació de l'atracció sobre una base fixa i la càrrega i fatiga que havia de suportar. Fins aleshores l'empresa només havia construït l'atracció sobre bases mòbils, no pas fixes, i durant el disseny i construcció de l'atracció barcelonina, es van detectar problemes de subjecció en atraccions similars a França, Holanda i Grècia. L'amo de Fabbri, acusat, va demanar un informe extern que va acabar exigint la paralització de totes les atraccions en funcionament i proposava millores. Aquest informe no va ser comunicat als responsables del Tibidabo, que estaven pendents de rebre i inaugurar el Pèndol. L'atracció del Tibidabo constava d'una cistella per a quatre persones que s'alçava a 38 metres d'alçada sobre el terra i la deixava en caiguda lliure, cosa que la feia arribar als 100 km/h en 2,8 segons.

El contracte de compra, de 380.000 euros, incloïa una penalització de 7.000 euros per setmana de retard en l'entrega de l'aparell. El projecte d'urbanització i cimentació es va encarregar a Intec, les obres a Copisa i la consultoria externa a Atisae, els responsables dels quals estan acusats, a més de responsables del parc i del fabricant Fabbri. Un enginyer de Fabbri que va intervenir decisivament en el procés va morir el 2012.

Els retards es van començar a acumular i les exigències del parc al fabricant es van fer freqüents. Finalment, al juliol van arribar les primeres peces. El muntatge del Pèndol al parc també va tenir algunes mancances, com una defectuosa cimentació i la incorporació del morter de forma incorrecta, deixant alguns buits i un cert desnivell. L'ancoratge de l'atracció a la base de ciment, amb uns perns, també s'hauria fet malament, amb peces poc adequades pel pes i forces que havien de suportar. Tot això, a més, es va realitzar sense la supervisió directa dels tècnics de l'empresa consultora. L'agost del 2006 va entrar en funcionament.

Revisions deficients

Per últim, el manteniment i revisions de l'atracció durant els anys de funcionament tampoc van ser les més adequades, ja que, segons alguns informes, si s'haguessin fet de forma profunda haurien detectat esquerdes i altres defectes.

L'abril del 2010 el Pèndol va passar una revisió amb ultrasons que no va detectar cap problema, i el 9 de juny, un mes i poc abans de l'accident, l'atracció va superar una altra inspecció tècnica, per la qual cosa l'operari també està acusat.

El 15 de juliol, dos dies abans de l'accident, l'encarregat de l'atracció va avisar de sorolls trucant al sistema intern d'incidències. El mateix 17 de juliol, cap a les 3.25 de la tarda, també va avisar de sorolls estranys i poc habituals i que el pal oscil·lava més del normal. Es va tancar provisionalment l'atracció i un mecànic de l'empresa de manteniment va fer una revisió visual i auditiva, va fer una volta en buit i dues més amb passatge, donant el seu vistiplau per tornar-la a obrir sense problemes, al·legant que els sorolls eren causats per "la calor".

Poques hores després, cap a les 7 de la tarda d'aquell dissabte, l'encarregada de l'atracció va escoltar un soroll molt fort i sec, soroll que es repetia cada cop que l'aparell feia una oscil·lació. També va veure com la base de l'atracció es movia molt al centre. Per això va decidir avisar al telèfon d'incidències, però durant la trucada el Pèndol va cedir, es va desprendre de la base i va caure a terra de cop, provocant la mort d'una nena de 14 anys i ferides greus a tres menors més, una de les quals ha quedat amb una discapacitat del 57%.

Per tot això, la jutgessa considera que s'hauria produït un delicte d'homicidi imprudent i tres delictes de lesions imprudents, que imputa a l'administrador i l'enginyer de Fabbri, actualment en fallida, al cap de seguretat del parc, els dos enginyers d'Intec que van dissenyar la urbanització i cimentació de la zona, els tres caps d'obra de Copisa, tres enginyers de l'auditora industrial Atisae, el tècnic de manteniment de Spie i un responsable de l'empresa d'enginyeria que va validar el projecte.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés