Publicado 30/01/2015 10:03

L'Ateneu Garriguenc insisteix en defensar que alliberar l'AP-2 entre Lleida i Montblanc seria més barat que construir una nova autov

L'entitat assegura que fer el tram d'autovia costaria 100 MEUR però quan s'iniciessin les obres "resultaria més econòmic aixecar les barreres de l'autopista"

Les Borges Blanques (ACN).-

L'Ateneu Popular Garriguenc insisteix en defensar que l'alliberament de l'autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc seria "més barat" que construir una nova autovia entre la capital del Segrià i les Borges Blanques. L'entitat assegura que construir una nova infraestructura, de només 25 quilòmetres, tindria un cost d'uns 100 milions d'euros, "però quan es comencessin les obres resultaria més econòmic aixecar les barreres de tot un tram de 58 quilòmetres". L'Ateneu Garriguenc segueix mantenint aquesta opció després de conèixer-se la voluntat del Ministeri de Foment de prohibir el pas dels camions per l'N-240, entre Montblanc i les Borges, aplicant bonificacions als vehicles pesats per circular per l'AP-2.Des de l'entitat garriguenca recorden que "cada any que passa, el cost del rescat de l'AP-2 entre Lleida i Montblanc disminueix, ja que queda menys temps per a la fi de la concessió, l'any 2021". Així, si s'aixequessin les barreres del peatge en aquest tram a data de gener del 2015, l'Administració hauria d'aportar 100,5 milions d'euros a l'empresa concessionària; si això es fes el 2016, serien 85,8; i el 2017, serien 71 milions, segons l'estudi que l'Ateneu Popular Garriguenc i el col·lectiu Conca 22 van presentar el maig del 2012. 

Tenint en compte que difícilment les obres d'una hipotètica autovia entre Lleida i les Borges Blanques no podrien començar aquest any, el cost d'aquesta nova infraestructura, de només 25 quilòmetres, "ja seria superior al d'alliberar tot el tram entre Lleida i Montblanc, de 58 quilòmetres, sense comptar els danys ambientals que la zona s'estalviaria, així com la pèrdua de terrenys fèrtils de conreu i les molèsties associades a un llarg període de treballs", asseguren des de l'Ateneu.

A tot això, cal afegir-hi, segons l'entitat, la descongestió que l'alliberament de l'AP-2, que actualment registra una intensitat de trànsit (10.000 vehicles d'IMD) una quarta part inferior a la seva capacitat, suposaria per a l'autovia A-2 entre Lleida, Mollerussa i Tàrrega. 

L'Ateneu Garriguenc recorda que, de totes les opcions posades sobre la taula en el debat per a la millora de les comunicacions entre Lleida i el port de Tarragona, l'alliberament del peatge "és la que més consens polític, social i econòmic genera", com demostren la Declaració de Montblanc i el manifest presentat a les Borges Blanques, signats pels ajuntaments, consells comarcals, diputacions, cambres de comerç, associacions empresarials i de transportistes i entitats, i que recentment ha rebut també el suport del Col·legi d'Economistes. 

Així, des de l'Ateneu Popular Garriguenc, insisteixen en aquesta opció com "la més econòmica, sostenible i de llarg abast", i animen totes les parts a "treballar-hi intensament, abans que acceptar qualsevol mitja solució, que si bé pot donar algun rèdit polític/electoral a curt termini, a la llarga acabarà sent només un pedaç que no solucionarà el conjunt de les comunicacions entre els dos territoris".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés