Publicado 15/04/2015 14:06

L'Agència Catalana de Consum possibilita el retorn de prop de 20 MEUR a afectats per participacions preferents de Catalunya Caixa a

Els lleidatans van presentar 2.181 reclamacions durant el 2014, principalment per telecomunicacions i internet

Lleida (ACN).-

Catalunya Caixa ha hagut de retornar 19,79 milions d'euros a lleidatans que van presentar reclamacions a l'Agència Catalana de Consum (ACC) relacionades amb participacions preferents i deute subordinat d'aquesta entitat financera. Entre 2013 i 2014, l'Agència va tramitar 2.037 reclamacions i va dictar 2.203 laudes relacionats amb les reclamacions rebudes sobre Catalunya Caixa a les comarques de Lleida. Altrament, durant l'any 2014 els lleidatans van presentar 2.181 reclamacions en matèria de consum, un 49,88% menys que l'any anterior, principalment per temes de telecomunicacions i internet. Així mateix, l'ACC va resoldre 497 casos per mediació de consum a la demarcació i va dictar 1.560 laudes.L'activitat de l'Agència Catalana del Consum es va veure marcada durant el 2014, tant a Lleida com al conjunt de Catalunya i de la mateixa manera que al 2013, per la tramitació de reclamacions d'afectats per participacions preferents i deute subordinat de Catalunya Caixa, segons ha explicat el director de l'organisme, Alfons Conesa, durant la presentació de la Memòria d'Actuacions 2014 de l'ACC a Lleida.  

Així, entre els anys 2013 i 2014, l'Agència ha tramitat 2.037 reclamacions d'afectats  a les comarques lleidatanes i ha dictat 2.203 laudes relacionats amb reclamacions del 2012, 2013 i 2014, que han obligat a l'entitat financera a retornar 19.794.995, 54 euros. Al conjunt de Catalunya s'han dictat 39.950 laudes per les preferents i deute subordinat, que van comportar el retorn de 294,51 milions d'euros.

Alfons Conesa ha donat per pràcticament tancades les reclamacions relacionades amb Catalunya Caixa que es resolen mitjançant l'arbitratge, malgrat que l'ACC té encara damunt la taula per resoldre més de 4.000 reclamacions del conjunt de Catalunya que no van ser acceptades per l'entitat financera.

Consum va gestionar 2.181 reclamacions durant el 2014 a les comarques de Lleida

Els lleidatans va presentar durant el 2014 un total de 2.181 reclamacions -611 de les quals per temes relacionats amb preferents i deute subordinat de Catalunya Caixa- a l'Agència Catalana de Consum, prop de la meitat de les rebudes l'any anterior, cosa que Conesa atribueix al fet que cada cop els consumidors són més coneixedors dels seus drets i consulten abans d'acudir a l'ACC. Les telecomunicacions i internet aglutinen el 51% de les reclamacions (801), seguides dels subministraments d'aigua, llum i gas (256 / 16,3%), béns de consum (176 / 11,2%), serveis generals de consum (164 / 10,4%), mentre els serveis financers ja es situen en el sisè lloc (75 / 4,8%). Tot i això, quant a companyies, Catalunya Caixa ha tornat a reunir la majoria de les reclamacions (611), seguida per Telefònica (243), Orange (199), Vodafone (168), Endesa (138) i Jazztel (79).

497 casos resolts per mediació i 1.560 laudes dictats a Lleida el 2014

L'Agència Catalana del Consum va resoldre per mediació durant el 2014 a les comarques de Lleida 497 casos, un 50,2% menys que al 2013, disminució que es correspon a la caiguda de les reclamacions gestionades des de l'organisme, segons Conesa. El 61,4% van ser per serveis de telecomunicacions i internet, el 20,1% per serveis d'electricitat, aigua i gas, el 7,6% per béns de consum, el 3,4% per serveis de transport i l'1,8% per serveis financers.

Pel que fa als arbitratges, l'ACC va dictar a la demarcació 1.560 laudes l'any passat, un 85,94% més que al 2013. Un 96% d'aquests laudes (1.498) van ser per participacions preferents i deute subordinat de Catalunya Caixa, seguits pels relacionats amb les telecomunicacions i internet (44 / 2,82%), serveis generals de consum (12 / 0,77%) i dels serveis bàsics d'aigua, llum i gas (4 / 0,26%).

12 expedients resolts amb sanció a Lleida

Les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a la demarcació de Lleida van derivar en 12 expedients resolts amb sanció, un 40% menys que al 2013, i el total de les multes va ascendir a 32.300 euros. L'Agència Catalana del Consum porta a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat mitjançant campanyes de control programades, les alertes rebudes i a partir de denúncies de consumidors.

En aquest sentit, l'any passat els lleidatans van presentar 127 denúncies davant l'ACC, el 24,4% de les quals per temes relacionats productes i béns de consum, seguides per telecomunicacions i internet (20,5%) i per l'àmbit de la restauració i serveis turístics (14,2%). Altrament, l'ACC va dur a terme a Lleida 4.023 actuacions d'inspecció, un 146,64% més que l'any anterior.

3.151 productes alertats i 16.500 productes retirats del mercat a tot Catalunya

Durant el 2014 es van registrar 3.151 productes alertats a Catalunya, un 1,71% més que l'any anterior. La majoria de les alertes per productes que podrien comportar problemes als consumidors van ser per vehicles i motocicletes (19,60%), joguines (19,31%), material elèctric (16,14%), roba i calçat (13,83%) i articles de puericultura i electrodomèstics, amb un 8,65% cadascun. La majoria dels productes alertats procedien d'Àsia, el 69,7% del total. En aquest sentit, l'Agència Catalana del Consum va retirar 16.533 productes del mercat el 2014.

768 establiments lleidatans adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya

La xifra d'establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a les comarques de Lleida va situar-se el 2014 en els 758, un 1,32% més respecte a l'any anterior, mentre al conjunt de Catalunya es va arribar als 7.718. Les empreses, comerços i entitats adherides a Lleida representen el 9,95% del total de Catalunya.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés