Publicado 25/04/2015 04:22

L'actuació de Consum permet retornar 10,61 MEUR a afectats per les preferents a Tarragona

Els tarragonins presenten 4.848 reclamacions durant el 2014, un 45% més que l'any anterior

Tarragona (ACN).-

L'actuació de l'Agència Catalana del Consum (ACC) ha permès retornar 10,61 MEUR a afectats per les preferents a Tarragona durant els dos últims anys. Precisament, el 2014 l'afectació per les preferents va ser el principal motiu de reclamació a l'ens per part dels ciutadans, seguit dels serveis de telecomunicació i Internet. Segons la memòria anual, l'any passat l'agència va rebre un total de 4.848 reclamacions de tarragonins, un 45,19% més que el 2013. Pel que fa a la resolució de casos es van realitzar 1.121 mediacions, un 101,98% més, i 2.258 laudes, un 506,99% més que el 2013. D'altra banda, els establiments tarragonins adherits a la JACC pugen un 2,57% i ja superen el miler.Segons ha indicat aquest divendres el director de l'Agència del Consum de Catalunya, Alfons Conesa, durant la presentació de la memòria anual a Tarragona, com ja va passar el 2013 l'activitat de l'ens es va veure marcada l'any passat per la tramitació de les reclamacions pels afectats per les preferents i deute subordinat de Catalunya Caixa. Així, de l'1 de gener de 2013 al 31 de desembre de 2014, l'ACC ha tramitat 2.832 reclamacions d'afectats a les comarques de Tarragona, ha dictat 2.553 laudes i s'han retornat un total de 10,6 MEUR. Al conjunt de Catalunya, s'han dictat 39.950 laudes per les preferents, i s'han retornat 294,51 milions d'euros. El balanç de 2014 de l'ACC recull també les consultes, de les quals a la demarcació se'n van atendre 4.030, un 51,05% més que el 2013.

En aquest sentit, el director ha remarcat que "pràcticament aquest procés de tramitació d'arbitratges per les preferents de Catalunya Caixa està tancat, a manca de resoldre aproximadament 4.000 reclamacions que va rebutjar l'entitat financera i que ara l'ACC resta a l'espera que l'entitat documenti la seva negativa". El director ha insistit que "si una vegada revisats els expedients es confirma el ple dret del consumidor a ser rescabalat en la quantitat total de la seva inversió, l'ACC requerirà a Catalunya Caixa a regularitzar la situació i retornar la quantitat deguda".

Els tarragonins presenten 4.848 reclamacions, un 45,19% més que el 2013

L'ACC ha gestionat a les comarques de Tarragona 2.900 reclamacions de consum, un 18,13% més que el 2013. A aquesta xifra s'afegeixen les 1.948 reclamacions d'afectats per les preferents de Catalunya Caixa a la demarcació gestionades des dels serveis centrals de l'ACC. D'aquesta manera, sobre les prop de 5.000 reclamacions rebudes, la variació ha estat d'un 45,19% més que a 2013. Deixant de banda les preferents, les telecomunicacions i internet aglutinen el 53,4% de les reclamacions; seguit dels subministraments bàsics (13,2%); béns de consum (12,6%); serveis generals de consum (11,9%), transport (4,4%); serveis financers (3,3%); i restauració i establiments turístics (1,2%). Al conjunt de Catalunya, l'ACC ha gestionat 36.956 reclamacions.

Companyies amb més reclamacions

Realitzant l'anàlisi de les reclamacions per companyies i no per sectors a la demarcació, com al conjunt de Catalunya, l'entitat financera Catalunya Caixa ha tornat a aglutinar la majoria de les reclamacions gestionades per l'ACC: 1.948 reclamacions ateses d'afectats per les preferents a Tarragona i 2.203 casos resolts mitjançant laude arbitral. L'operadora Orange ocupa el segon lloc (464 reclamacions), mentre que el tercer lloc l'ocupa l'operadora Telefònica (400 reclamacions), seguida de la també companyia de telefonia Vodafone (255 reclamacions), de l'energètica Endesa (216 reclamacions), i de Jazztel (144 reclamacions).

1.121 casos resolts per mediació i 2.258 laudes dictats a Tarragona

El 2014, l'ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Tarragona 1.121 casos, un 101,98% més que el 2013. El 68,6% de les mediacions han estat per serveis de telecomunicacions i Internet; el 13,9% per serveis d'electricitat, gas i aigua; el 6,2% per béns de consum; el 5,6% en serveis generals de consum, el 2,9% per serveis financers i el 2,5% han estat per serveis de transport. Al conjunt de Catalunya, es van resoldre 7.055 per mediació. Pel que fa als arbitratges, l'ACC va dictar a la demarcació 2.258 laudes, un 506,99% més que el 2013.

El procés de tramitació de les reclamacions de Catalunya Caixa d'afectats per les participacions preferents i deute subordinat, han fet que el 97,56% dels laudes van ser per serveis financers, seguit de les telecomunicacions i internet, el 1,82%, i el 0,62%% per ensenyament. Al conjunt de Catalunya, al 2014 es van dictar 29.972 laudes arbitrals.

Més de 3.000 productes alertats a tot Catalunya i 16.500 articles retirats

El 2014 es van registrar 3.151 productes alertats a Catalunya, un 1,71% més que a 2013. Per tipologia de productes, el 19,60% de les alertes han estat per vehicles i motocicletes, el 19,31% per joguines, el 16,14% per material elèctric i lluminàries, el 13,83% per roba i calçat, el 8,65% per articles de puericultura i per electrodomèstics, amb el mateix percentatge. La majoria dels productes alertats -el 69,7%- procedeixen de l'Àsia. Així mateix, l'ACC va retirar 16.533 productes del mercat.

24 expedients resolts amb sanció el 2014

Les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC al Camp de Tarragona han derivat en 24 expedients resolts amb sanció -un100% més que el 2013- i el total de les multes va ser de 244.550 euros -un 154,57% més que el 2013-. A tot Catalunya s'han resolt 357 expedients amb sanció per un import de 6,59 milions d'euros. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat novament les pràctiques comercials deslleials (62,3% del total), les clàusules i pràctiques abusives (10,99%), i les infraccions per alteració, adulteració, frau o engany (8,8%).

Els tarragonins van presentar 246 denúncies davant l'ACC per vulneració de drets dels consumidors, un 38,65% menys que a 2013. Per sectors, principalment les denúncies les van acaparar els béns i productes de consum, amb un 32,9%, la restauració i serveis turístics el 20,3%, els serveis de la llar, salut i educació, el 16,3%, les telecomunicacions i internet, el 8,9%, els serveis bàsics d'electricitat, gas i aigua, el 7,3%, els serveis financers el 4,1%, el transport el 3,3% i l'alimentació amb el 2,8% de les denúncies totals presentades. A tot Catalunya, es van presentar 2.984 denúncies, un 18,35% menys que a 2013.

En relació amb l'actuació inspectora, l'ACC va realitzar 217 actuacions a les comarques de Tarragona. De les actuacions al territori, el 64% van ser per denúncia, el 19% motivada per una comunicació, el 11% per una alerta, el 4% motivada per campanya, i el 2% per iniciativa pròpia.

Els establiments tarragonins adherits a la JACC pugen un 2,57% i sumen 1.039

La xifra d'establiments adherits al sistema arbitral a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) al territori va situar-se el 2014 en els 1.039, xifra que representa un 2,57% més que a 2013. Al conjunt de Catalunya, els establiments adherits a la JACC van arribar als 7.718.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés