Actualizado 29/01/2015 08:29

Un institut de Vilafranca del Penedès crea una aplicació de mòbil per fomentar l'estudi i la cooperació entre companys

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Els professors hi introdueixen preguntes que els alumnes han de respondre si volen guanyar punts per obtenir petites recompenses

Vilafranca del Penedès (ACN).-

A l'IES Eugeni d'Ors de Vilafranca del Penedès han dissenyat l'aplicació "Guanya d'ORS", on els professors fixen diferents preguntes de cada assignatura i els alumnes poden guanyar la moneda de canvi 'Or'. Cada estudiant té un compte corrent on acumula aquests punts i pot negociar amb el professor si decideix invertir-los amb un increment a la nota final o un privilegi en el proper treball. Si ho prefereixen, els alumnes d'una classe sencera també tenen l'opció de sumar els punts de tots i bescanviar-los junts amb, per exemple, una sortida al teatre. En paral·lel, l'aplicació permet que els alumnes facin contractes entre ells per marcar-se objectius que facin multiplicar els punts acumulats.La professora d'economia Maria José Pérez, impulsora de l'aplicació, volia introduir el mòbil a l'aula com a element pedagògic, ja que el considera "una eina molt motivadora" per als estudiants. Alhora, es proposava aconseguir una eina de treball que facilités la feina al professorat a l'hora d'adreçar-se a grups de classe que cada cop són més grans i diversos i, finalment, buscava la manera d'inculcar el llenguatge econòmic als adolescents. És amb aquestes tres finalitats que va idear l'aplicació "Guanya d'ORS". El nom, explica, acaba sent un joc de paraules amb el nom del centre i amb la intenció de guanyar valors.

El programa està pensat com un joc en què cada usuari ha d'anar superant etapes. En aquest cas, les fases les formen grups de preguntes, i la recompensa per superar-la són la moneda 'Or'. Si no les encerten, els alumnes van esgotant vides, que es regeneren de forma similar a altres jocs d'aplicacions mòbil molt populars. Tots els 'Ors' que guanyen s'acumulen a un compte particular, que controla el professor, qui acorda amb l'alumne de quina manera es poden gastar. Pérez ha explicat a l'ACN que es poden bescanviar de forma "quantitativa", amb petites millores a la nota, o "qualitativa", amb alguns privilegis a l'aula.

Alhora, l'aplicació té una segona vessant: la possibilitat que els alumnes signin contractes entre ells. "No volíem que fos una eina individual, sinó que volíem reconduir les tecnologies de la informació", diu la professora. Amb el contracte, un alumne es compromet a ajudar-ne un altre a assolir un objectiu, com ara la nota d'un examen, invertint-hi part dels seus 'Ors'. Passat l'examen, si s'aconsegueix el repte, els 'Ors' es multipliquen. Si no, es perden. Maria José Pérez explica que, amb aquesta relació, els alumnes aprenen més que "gastant-se molts diners amb classes de repàs".

Fer créixer el projecte

L'app funciona des d'aquest gener, si bé van començar a introduir-la a les classes en forma de prova a finals de l'any passat. Per ara l'utilitzen els 86 alumnes de 1r de Batxillerat que hi ha al centre, amb les assignatures de matemàtiques de la modalitat social, anglès, història, economia, literatura catalana i química. Pérez assegura que ja hi ha professors d'altres assignatures interessats en utilitzar aquesta eina i confia poder estendre-la a altres cursos del centre. De cara al futur, desitjaria desplegar-la a més instituts. De moment, però, esperen aconseguir vies de finançament que els donin impuls. El primer repte és guanyar el 'Premi Ensenyament 2015 - Fundació Cercle d'Economia'.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés