Actualizado 26/03/2015 16:55

Ignacio Plaza (Associació Europea de Pilots): "Hi ha una evident connexió entre la precarietat laboral i la seguretat"

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El vicesecretari general de l'ECA constata una "tendència clara" cap a males condicions laborals i lamenta que l'accés a la professió sigui "molt car, privat i generi situacions d'inseguretat aèria"

Brussel·les (ACN).-

El vicesecretari general i assessor legal de l'Associació Europea de Pilots (ECA, en les seves sigles en anglès), ha avisat aquest dijous que hi ha "una evident connexió entre la precarietat laboral i la seguretat". Ignacio Plaza ha assegurat en declaracions a la premsa des de l'Eurocambra que "un 20% dels pilots tenen un treball atípic", és a dir, no estan contractats directament per l'aerolínia, un percentatge que augmenta fins al 40% en el cas dels pilots joves. Segons Plaza, això genera "una dependència molt gran del pilot amb la companyia, que ara és la seva clienta". "Si tens un dubte et pensaràs dues vegades si fer el que has de fer o el que el teu client vol fer", ha lamentat.Coincidint amb la presentació a l'Eurocambra d'un informe que alerta precisament de les males condicions de treball dels pilots a Europa, Ignacio Plaza ha denunciat la "pressió econòmica" a què es veuen sotmesos molts treballadors aeris. "Un 20% dels pilots tenen un treball atípic, és a dir, no tenen una feina directa amb la seva companyia. Entre els joves, aquest número és del 40% és a dir, gairebé la meitat dels joves", ha remarcat. "Què genera aquesta absència de contractes directes? Una dependència molt gran del pilot amb la companyia", ha indicat.

"Els pilots són sempre professionals, però hi ha situacions en les que dubtes", ha remarcat Plaza en declaracions a la premsa. "Si estàs a l'aeroport i dubtes si has de posar descongelant o no, perquè saps que si en poses has de passar més temps a l'aeroport i potser tens un retard i la companyia haurà de compensar als passatgers...té un cost econòmic, i potser diràs 'estic al límit, vinga, me'n vaig", ha explicat. "En altres condicions, si no tens cap pressió econòmica, diràs que el que has de fer és això, encara que tingui conseqüències, perquè valdrà més la seguretat", ha afegit.

Segons Plaza, hi ha ocasions en què a l'hora de prendre decisions alguns pilots en situacions precàries poden pensar no només en la seguretat "sinó en què dirà el cap, o si renovaran el contracte". El vicesecretari general de l'ECA ha remarcat que no parla "en absolut de Germanwings" sinó d'una "situació de precarietat" que es pot observar "més en les companyies de low cost que en les tradicionals". "Però el fenomen s'està estenent", ha alertat.

Ignacio Plaza ha explicat que, des del seu parer, l'arrel del problema és "l'accés a la professió". "Abans els pilots venien de l'exèrcit o havien de passar un examen molt difícil per entrar a les escoles que tenien les pròpies companyies", ha explicat. Ara, aquestes companyies ja no tenen les seves pròpies escoles i la formació es fa "en escoles privades". "O tens una família que et dóna suport econòmicament o t'endeutes per poder tenir la teva llicència", ha lamentat el secretari general de l'ECA.

En aquest sentit, ha afegit que si després els joves pilots no troben feina i estan endeutats poden acabar "acceptant qualsevol tipus de contracte" en una "situació de precarietat" que els fa estar massa pendents de possibles renovacions. Plaza ha admès que hi ha pilots i personal de cabina que viu o dorm en condicions molt dolentes que no permeten descansar prou.

"L'arrel del problema és en l'accés a la professió: molt car, privat, i que està generant situacions d'inseguretat aèria", ha remarcat. Plaza ha dit que companyies tradicionals com Iberia o Air France "fa anys que no contracten" i no tenen "copilots joves" ja que utilitzen contractes "atípics". "Tota la generació nova de pilots entra a la professió amb aquest tipus de contractes. És una tendència clara i és hora d'intervenir", ha avisat, afegint: "O fem alguna cosa, o el model es generalitzarà en els propers 10 anys".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés