Publicado 04/08/2015 15:00

La Generalitat destina 150.000 euros per a la compra de taxis elèctrics o amb combustibles alternatius

La mesura s'inclou en el Pla per a la Millora de la Qualitat de l'Aire dels 40 municipis de l'àrea de Barcelona

Barcelona (ACN).-

El departament de Territori i Sostenibilitat ha atorgat aquesta setmana 80.000 euros als 20 primers taxis elèctrics que s'han incorporat a la flota de l'Institut Metropolità del Taxi, i 70.000 euros als 70 primers híbrids, amb gas natural i GLP per tal d'afavorir la substitució dels vehicles dièsel d'ús intensiu en entorns urbans amb nivells alts de contaminació per òxids de nitrogen (NOx). Aquesta mesura s'inclou en el Pla per a la Millora de la Qualitat de l'Aire (PAMQA Horitzó 2020) dels 40 municipis de l'aglomeració urbana de Barcelona i l'objectiu final és que l'any 2020 el 15% dels taxis metropolitans siguin elèctrics i el 50% amb combustibles alternatius.El Departament de Territori i Sostenibilitat ha atorgat aquesta setmana per primer cop ajuts per valor de 150.000 euros per a la adquisició de vehicles elèctrics i de molt baixes emissions de NOx i partícules dins la flota de taxis, amb l'objectiu de reduir la contaminació local vinculada a la mobilitat urbana.

La mesura s'emmarca dins del Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire de l'aglomeració urbana de Barcelona ( PAMQA Horitzó 2020), que recull el conjunt d'actuacions per reduir la contaminació atmosfèrica dels 40 municipis de l'aglomeració de Barcelona declarats de protecció especial per la superació sistemàtica i continuada dels nivells de òxids de nitrogen i sobre els que plana un expedient de sanció de la UE.

80.000 euros per taxis elèctrics

D'una banda, ha destinat 80.000 euros a l'adquisició de vehicles elèctrics. Concretament, 4.000 euros per vehicle, als 20 primers vehicles elèctrics que s'han incorporat a la flota del taxis durant l'any 2014, que operen als 40 municipis metropolitans amb superacions persistents dels òxids de nitrogen (Zona de protecció especial de l'ambient atmosfèric de la Regió Metropolitana de Barcelona). Així, es vol potenciar la propulsió elèctrica com a única alternativa de mobilitat motoritzada amb emissions locals zero que redueix, a més, la contaminació acústica dels ciutadans que viuen propers a carrers molt transitats. Aquest ajut ha estat atorgat a la totalitat de taxis elèctrics que ja estan en servei.

L'objectiu és aconseguir que un mínim dels 15% de la flota de taxis que operen en municipis amb nivells alts de contaminació atmosfèrica i de pressió acústica siguin elèctrics en cinc anys. Per això, per al 2015, es preveu incrementar la línia d'ajuts fins als 500.000 euros, que també aniran destinats a furgonetes elèctriques de distribució urbana dins dels 40 municipis que superen els nivells de contaminació límit.

Els ajuts que el Departament ha atorgat ara a taxis elèctrics se sumen als del pla PIMA Aire del Ministeri de Medi Ambient, i del Movele, de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi d'Energia (IDAE), la qual cosa permet assolir subvencions per a aquest tipus de vehicles de fins a 10.000 euros.

70.000 euros per taxis híbrids

D'altra banda, el Departament ha destinat 70.000 euros a ajuts per a l'adquisició de vehicles híbrids de baix consum, gas natural i de gas liquat del petroli (GLP), per a la flota de taxis. En aquest cas, ha atorgat 1.000 euros per vehicle als 70 primers cotxes d'aquestes característiques incorporats a la flota. Aquestes subvencions també s'afegeixen als 2.000 euros d'ajuts del pla estatal PIMA Aire, que des del 2008 ha contribuït a la substitució de vehicles contaminants, fins a aconseguir que el 27% de la flota de prop d'11.000 vehicles que recorren anualment més de 55.000 km de xarxa urbana siguin híbrids.

Impuls per estendre els vehicles de molt baixes emissions

A més dels ajuts que ara s'atorguen, el Departament de Territori i Sostenibilitat està impulsant altres accions amb l'objectiu d'estendre la xarxa de vehicles poc contaminants arreu del territori. Així, entre altres actuacions, la Direcció General de Qualitat Ambiental, en col·laboració amb la Secretaria d'Habitatge i Millora Urbana, ha liderat la modificació del Codi civil català per fer possible la instal·lació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics als edificis d'habitatges en règim de propietat horitzontal.

A més, gràcies a la col·laboració amb la Secretaria d'Infraestructures i Mobilitat, a partir del 15 de setembre els vehicles elèctrics gaudiran de la gratuïtat als peatges d'accés i trànsit a les zones de protecció especial atmosfèrica de l'aglomeració de Barcelona. Per a la resta de vehicles de molt baixes emissions la bonificació serà del 30%.

Pel que fa a la col·laboració público-privada, la Direcció General de Qualitat Ambiental ha signat convenis amb Gas Natural Fenosa i Repsol per incrementar els punts de recàrrega en entorns urbans i metropolitans de GNC-GNL i GLP i també treballa amb Abertis Autopistas per estendre els punts de recàrrega ràpida elèctrica en les àrees de servei d'accés i trànsit dins les zones de protecció especial atmosfèrica de l'aglomeració de Barcelona.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés