Actualizado 02/07/2015 13:12

Generalitat i Aeroclub de Lleida negocien els termes del trasllat de l'aeròdrom d'Alfés a Alguaire a un mes de vèncer el termini

Agencia Catalana de Noticias
ACN

El Govern confia tancar aviat un acord per repartir les despeses de les noves instal·lacions mentre els ecologistes exigeixen que no s'hi destinin diners públics

Alfés (ACN).-

Quan falta un mes perquè venci el termini de tancament de l'aeròdrom d'Alfés, la Generalitat i l'Aeroclub de Lleida continuen negociant els termes del trasllat de l'activitat a l'aeroport de Lleida-Alguaire. El delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, confia tancar aviat un acord per repartir les despeses de construir un nou hangar i un nou local social a l'aeroport perquè la voluntat és que a principis d'agost l'operació estigui completada. Mentrestant, el grup ecologista Ipcena exigeix que no es destinin diners públics a unes instal·lacions privades. L'Aeroclub, per la seva banda, afirma que tindrà base operativa a Alguaire encara que s'estimi el seu recurs de nul·litat del procés judicial.Aquest dijous fa un mes que el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) va publicar l'anul·lació de l'articulat del Pla d'Aeroports que emparava l'activitat aeronàutica a l'espai natural de la timoneda d'Alfés. Això després que el Tribunal Suprem ratifiqués una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que donava la raó als ecologistes i reconeixia la incompatibilitat de l'aviació esportiva amb la preservació de l'àrea protegida. L'endemà, el 3 de juny, la secretaria d'Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat va emetre la resolució que establia el tancament de l'aeròdrom i el seu trasllat a l'aeroport d'Alguaire en un termini de 60 dies. Només queda oberta una escletxa: el recurs presentat pel Reial Aeri Club de Lleida davant el TSJC demanant la nul·litat de tot el procés judicial per indefensió.

Passat un mes, no hi ha notícies sobre el recurs i continuen les negociacions entre la Generalitat i l'Aeroclub per determinar qui i com paga el trasllat de l'aeròdrom a l'aeroport. Les dues parts asseguren que el cost total no està quantificat perquè encara no s'han decidit les característiques de les noves instal·lacions. "La voluntat d'entesa i de fer-ho fàcil hi és tota però les coses no poden ser sempre a cost zero", assegura el delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré. S'ha de tenir en compte que "es farà un ús privat d'uns serveis públics i cal veure quines contrapartides hi ha, quin interès públic hi ha i com es pot defensar". En aquest sentit, Farré considera que el fet que l'Aeroclub abandoni Alfés per protegir la timoneda "és objectivament d'interès públic". "Hem de fer-ho fàcil i alhora ser escrupolosos amb la legalitat", ha insistit.

El delegat de la Generalitat a Lleida també ha explicat que formalment es podria demanar una ampliació del termini d'execució de la sentència més enllà del 3 d'agost. No obstant això, remarca que ara per ara no és la voluntat del Govern i que només es farà si no hi ha més remei perquè ha estat impossible completar el trasllat abans d'aquesta data.

Joan Vàzquez: "són un aeroclub privat i s'ho han de pagar de la seva butxaca"

Per la seva banda, el portaveu del grup ecologista Ipcena, Joan Vázquez, s'ha mostrat taxatiu a l'hora d'exigir que el Govern no aporti diners públics a la construcció de les noves instal·lacions de l'Aeroclub a Alguaire i traslladarà aquests petició als grups del Parlament. "Les entitats privades ens hem de autofinançar nosaltres, no poden pretendre anar a l'aeroport amb les mateixes condicions i que ho pagui la Generalitat, són un aeroclub privat i s'ho han de pagar de la seva butxaca", afirma.

L'Aeroclub vol tenir base a Alguaire els doni o no la raó el TSJC

El president de l'Aeroblub, Josep Maria Niubó, confia que el TSJC es pronunciï aviat sobre el seu recurs tenint en compte que s'acaba el termini. Tot i això, des de l'entitat no estan aturats i donen per fet que tindran base operativa a l'aeroport de Lleida-Alguaire tant si el tribunal anul·la el procés judicial i els permet continuar a Alfés com si no. "Ara que ja hem iniciat els tràmits no volem renunciar a tenir una base a Alguaire, encara que sigui de dimensions més reduïdes", explica. 

També s'estan fent les gestions amb Aviació Civil perquè els ultralleugers puguin operar a Alguaire. D'entrada la normativa prohibeix que aquest tipus d'aeronaus operin en aeroports comercials però, segons Niubó, sí que seria possible si compleixen uns requisits extra, en concret, que portin transponder (sistema de comunicació entre l'aeronau i la torre de control) i tinguin un pla de vol.

Niubó també ha volgut deixat clar que si han de marxar d'Alfés "les instal·lacions continuaran sent de l'aeroclub i no donaré les claus a ningú". Com a molt, afirma, hi pot haver una entesa amb l'Ajuntament d'aquesta localitat del Segrià perquè l'hangar es pugui visitar com a centre d'interpretació històrica de l'aviació. Per tant, el president de l'Aeroclub no vol sentir a parlar de l'opció que les instal·lacions es converteixin en un centre d'interpretació de les zones estepàries de la plana de Lleida com proposa Ipcena.

Cal recordar que l'aeròdrom d'Alfés està ubicat des del 1929 enmig d'una timoneda que té unes 100 hectàrees d'extensió. L'espai va ser declarat per la Generalitat paratge d'interès natural (PEIN) i delimitat com a ZEPA (zona d'especial protecció per a les aus). 




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés