Publicado 21/03/2015 16:16

Expectació mediàtica i recels dels comissaris en l'obertura de la mostra que ha fet trontollar el MACBA

'La bèstia i el sobirà' es va cancel·lar dimecres per la presència d'una controvertida escultura en què una figura que s'assembla al rei Joan Carles practica sexe amb un gos i una dona

Barcelona (ACN).-

A les deu en punt ha obert les portes, com cada dissabte, el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Però ha estat un dia diferent, ja que s'inaugurava -amb una inusual expectació mediàtica-, 'La bèstia i el sobirà' després que divendres al vespre el director de la institució, Bartomeu Marí, decidís rectificar i aixequés la cancel·lació de la mostra. Aquesta anul·lació es devia a una controvertida escultura en què un home, suposadament el rei Joan Carles, apareixia practicant sexe amb una activista feminista boliviana i un gos. Els comissaris no han ocultat la "perplexitat" vers els fets i defensen que els protocols seguits a l'hora de muntar l'exposició són els que se segueixen habitualment.Tot i que respiren més alleugerits perquè l'exposició finalment ha obert les portes, Paul B.Preciado, Iris Dressler, Valentín Roma i Hans D.Christ demanen que es faci una inauguració oficial de la mateixa, tal com es faria amb altres activitats del MACBA. També insten que s'aprofitin aquests fets per fer un debat en profunditat i aclarir, entre totes les parts implicades, com es prenen les decisions en el si d'una institució pública "que pertany a un estat democràtic", han assenyalat.

'La bèstia i el sobirà' és un projecte conjunt del MACBA i Württembergischer Kuntsverein d'Stuttgart en el que participen una trentena d'artistes i que vol analitzar a través de diverses obres els límits de la sobirania política dins la tradició occidental. Parteix dels principis del filòsof francès Jacques Derrida on la 'bèstia', suposadament desconeixedora del dret, encarna conceptes com la natura, el sud, la feminitat, l'orgànic i allò diferenciat, i el 'sobirà', que esdevé una al·legoria del que representa l'humà, la masculinitat, el nord o el colonitzador.

La peça de la polèmica en qüestió és una estàtua de l'austríaca d'Ines Doujak que porta per títol 'Haute Couture 04 Transport'. Forma part del projecte 'Loomshuttles / Warpath', un arxiu que intenta plasmar a través d'obres artístiques la "relació assimètrica entre Europa i l'Amèrica Llatina", segons els seus promotors. Mostra a un home de quatre potes i amb semblances físiques al rei Joan Carles, el qual apareix a quatre potes i vomitant una planta de blauet mentre és sodomitzat per l'activista obrera i feminista de Bolívia Domitila Barrios de Chungara, qui a la vegada és penetrada per un gos. Les tres figures apareixen sobre un jaç de cascos militars oxidats i desenes de cartrons amuntegats.

La direcció del MACBA decidia aquest divendres al vespre fer marxa enrere en la polèmica sobre l'exposició. En un comunicat, Bartomeu Marí explicava que "davant la pràctica unanimitat" de col·lectius a l'entorn de l'art "exigint l'obertura de l'exposició", s'optava perquè "aquesta sigui accessible al públic". "Mai he cregut que el meu gest fos de censura: ho vaig percebre com un desacord amb la presència d'una obra en concret i els efectes de les seves possibles lectures", indicava Marí en l'escrit en què posava el seu càrrec a disposició del consorci del MACBA. És dóna el cas que la reina Sofía és la presidenta d'honor del patronat del MACBA, i que dos dels comissaris de la mostra -Roma i Preciado-, treballen en l'equip d'investigació i elaboració de projectes expositius de la institució. Dilluns hi ha convocada una reunió entre les administracions implicades en la gestió del MACBA -ministeri de Cultura, Generalitat i Ajuntament de Barcelona, entre d'altres-, la fundació del museu i la direcció per valorar els fets.

Rectificar el que s'havia rectificat

El rebombori generat aquests darrers dies al MACBA va atiar-se dimecres d'aquesta setmana quan el director del museu va decidir cancel·lar a última hora la mostra 'La bèstia i el sobirà', una coproducció amb la Württemberg Kunstverein de Stuttgart que s'havia d'obrir al públic dijous. El motiu: l'equip de comissaris de la mostra -Hans D. Christ, Iris Dressler, Paul B. Preciado i Valentín Roma-, i l'autora de l'obra de la polèmica es van negar a enretirar l'escultura, que Bartomeu Marí considerava poc escaient.

"Dilluns passat me n'adono de l'existència d'una obra que en la meva opinió és contradictòria amb els valors que el museu defensa", assenyalava Marí en declaracions a l'ACN. "Hi ha missatges que crec que un museu públic com el MACBA no ha de transmetre i aquest considero que és un d'aquests casos que el museu no ha de vehicular", afegia, que admetent com un "error" seu la cancel·lació de la mostra. "M'adono de l'existència d'aquesta obra molt tard i l'hauria d'haver conegut de fa molt temps", lamentava. "És l'error d'un equip que en aquest cas no ha treballat bé", admetia. A la cancel·lació de l'exposició s'afegia la anul·lació de la presentació de la nova temporada del museu, prevista per aquest divendres.

Les reaccions davant l'anul·lació: de la indignació a la perplexitat

L'àmbit artístic i museístic ha estat d'allò més agitat aquesta setmana per aquest fet, i no han estat poques les reaccions sorgides arran de la polèmica. Els primers van ser els treballadors del MACBA els quals no van amagar la seva "decepció" i "indignació". A la vegada, denunciaven la situació actual a l'equipament, només un símptoma de la crisi que, segons apuntaven, el museu arrossegava des de feia sis anys i que ha deixat la institució en una posició de "fragilitat i incertesa". "Cal que el MACBA, lliure de pressions, continuï amb el projecte iniciat ara fa un any per tal de desplegar la programació ja acordada", afirmaven a través d'un comunicat.

Per la seva banda, la Junta Directiva de l'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (APGCC) mostraven també per escrit el seu "total desacord" per l'anul·lació de 'La Bèstia i el Sobirà'. Apart de subratllar les "dificultats" per "preservar la llibertat d'expressió" en l'àmbit creatiu, l'APGCC recordava que la generació del pensament crític i la creació artística "responen a la pluralitat de pensament i a la llibertat d'expressió". Referint-se als equipaments culturals, insistien que "han de mantenir-se com a espais de debat, de llibertat d'expressió i de reflexió".

El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) expressava aquest divendres, també en un comunicat, la seva "perplexitat" per la cancel·lació i lamentava que la decisió de la direcció del museu fos "precipitada" i que no respongués "a criteris estrictament artístics". Sense entrar a valorar la qualitat artística d'Haute Couture 04 Transport', el CoNCA refermava el seu "compromís en la defensa del principi irrenunciable de la llibertat de la creació artística".

Finalment, hores abans de saber-se que el MACBA obria al públic la mostra prèviament cancel·lada i que Bartomeu Marí posava a disposició el seu càrrec com a director del museu, el conseller de Cultura, Ferran Mascarell assenyalava: "No m'agrada que tot això s'hagi produït però, com sempre, s'ha de fer confiança als directors perquè resolguin i afrontin la competència que ells tenen". Mascarell desistia de formular cap més opinió sobre els fets fins que es pronunciés Marí. Aquest mateix dissabte, en una atenció als mitjans a Santa Coloma de Farners, Mascarell no ha dubtat a afirmar que veu tot aquest procés "francament difícil d'entendre" i ha avançat que la setmana vinent es veurà què és el més convé "pel museu, pel propi director i el patronat"

Demanen inauguració i reflexió

Una vegada els visitants poden veure 'La bèstia i el sobirà', l'equip de comissaris consideren que la normalitat es completaria amb una inauguració de la mostra. És més, Paul B.Preciado afirma que l'exposició hauria d'esdevenir "un espai de debat ", ja que un dels seus eixos temàtics és precisament, la censura i com això talla les ales a la llibertat creativa. "Amb el que ha passat aquesta setmana, totes les hipòtesis de treball s'han anat confirmant", ha dit.

"El que volem ara és que se'ns expliqui com es prenen les decisions en una institució pública dins un estat democràtic perquè s'acabi censurant i cancel·lant una mostra com aquesta per aquesta peça", indica Preciado. "Això és encara per a nosaltres un secret institucional, i volem que se'ns desvetlli", subratlla.

Per la seva banda, Iris Dressler, comissària i també representant de la Württembergischer Kuntsverein d'Stuttgart no ha amagat la seva estupefacció per l'actitud unilateral de la direcció del MACBA, tant a l'hora de cancel·lar com de decidir obrir finalment 'La bèstia i el sobirà'. "El que ens confon és que no som només comissionades, sinó que hi ha una col·laboració estreta entre la nostra institució i el MACBA", ha apuntat recordant que cada part ha fet una aportació de 90.000 euros per fer possible 'La bèstia i el sobirà'.

"Estic molt contenta que finalment els visitants poden accedir a l'exposició", ha afegit Dressler. "I espero que el debat no es quedi només en una determinada peça on en les desavinences entre els comissaris de la mostra i la direcció del museu", afegeix. "S'està vivint una censura a Europa a nivell institucional i això s'ha de tractar des de Barcelona però també a nivell internacional", ha conclòs.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés