Actualizado 21/03/2015 13:30

Expectació mediàtica i recels dels comissaris en l'obertura de la mostra que ha fet trontollar els ciments del MACBA

Agencia Catalana de Noticias
ACN

'La bèstia i el sobirà' es va cancel·lar dimecres per la presència d'una controvertida escultura en què una figura que s'assembla al rei Joan Carles practica sexe amb un gos i una dona

Barcelona (ACN).-

A les deu en punt ha obert les portes, com cada dissabte, el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Però ha estat un dia diferent, ja que s'inaugurava -amb una inusual expectació mediàtica-, 'La bèstia i el sobirà' després que divendres al vespre el director de la institució, Bartomeu Marí, decidís rectificar i aixequés la cancel·lació de la mostra. Aquesta anul·lació es devia a una controvertida escultura en què un home, suposadament el rei Joan Carles, apareixia practicant sexe amb una activista feminista boliviana i un gos. Els comissaris no han ocultat la "perplexitat" vers els fets i defensen que els protocols seguits a l'hora de muntar l'exposició són els que se segueixen habitualment.Tot i que respiren més alleugerits perquè l'exposició finalment ha obert les portes, Paul B.Preciado, Iris Dressler, Valentín Roma i Hans D.Christ demanen que es faci una inauguració oficial de la mateixa, tal com es faria amb altres activitats del MACBA. També insten que s'aprofitin aquests fets per fer un debat en profunditat i aclarir, entre totes les parts implicades, com es prenen les decisions en el si d'una institució pública "que pertany a un estat democràtic", han assenyalat.

'La bèstia i el sobirà' és un projecte conjunt del MACBA i Württembergischer Kuntsverein d'Stuttart en el que participen una trentena d'artistes i que vol analitzar a través de diverses obres els límits de la sobirania política dins la tradició occidental. Parteix dels principis del filòsof francès Jacques Derrida on la 'bèstia', suposadament desconeixedora del dret, encarna conceptes com la natura, el sud, la feminitat, l'orgànic i allò diferenciat, i el 'sobirà' esdevé una al·legoria del que representa l'humà, la masculinitat, el nord o el colonitzador.

La peça de la polèmica en qüestió és una estàtua de l'austríaca d'Ines Doujak que porta per títol 'Haute Couture 04 Transport'. Forma part del projecte 'Loomshuttles / Warpath', un arxiu que intenta plasmar a través d'obres artístiques la "relació assimètrica entre Europa i l'Amèrica Llatina", segons els seus promotors. La peça mostra a un home de quatre potes i amb semblances físiques al rei Joan Carles, el qual apareix a quatre potes i vomitant una planta de blauet mentre és sodomitzat per l'activista obrera i feminista de Bolívia Domitila Barrios de Chungara, qui a la vegada és penetrada per un gos. Les tres figures apareixen sobre un jaç de cascos militars oxidats i desenes de cartrons amuntegats.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés