Actualizado 15/07/2015 17:47

Un estudi rebel·la que l'oli granel representa entre el 65 i el 70% del volum comercialitzat a Lleida

GlobaLleida insta als productors a ser capaços d'embassar més part de la producció en marca pròpia

Les Borges Blanques (ACN).-

El consorci públic GlobaLleida ha presentat aquest dimecres al Cei de les Borges Blanques el primer document estratègic pel sector de l'olia a Lleida, sota el títol 'Estudi de Diagnosi i Propostes per la Millora de la Competitivitat del Sector Oleícola a la Província de Lleida', en les que destaquen les principals tendències i canvis en el negoci que afecten a la seva competitivitat. Entre d'altres, s'ha assenyalat que l'oli a granel representa entre el 65% i el 70% del volum comercialitzat a grans envasadores (marquistes o no). GlobaLleida ha instat als productors a ser capaços d'embassar més part de la producció en marca pròpia, ja que només representa entre un 35 i un 40%.Dels que envasen en marca pròpia destaquen dos models de comercialització: per un costat un grupet d'una quinzena d'empreses amb un posicionament gourmet i un alt nivell d'internacionalització i per altre una majoria de cooperatives i molins privats que tenen un posicionament i model de vendes artesanal i que venen de manera molt local a Lleida.

L'estudi detecta algunes grans empreses líders en el territori com són Borges, Euroaliment o Nortoliva, entre d'altres i la proliferació de petites empreses amb estratègies diferencials. També s'ha detectat que Lleida és líder a Catalunya en producció d'oli ecològic i que en un radi de 150 quilòmetres s'aglutina més del 90% de la producció de l'oli de Catalunya o que Lleida actualment exporta el 52% d'oli del total de Catalunya.

L'estudi recull que les 90 empreses lleidatanes relacionades en el sector oleícola, facturen 525 MEUR i comercialitzen 136,5 mil tones d'oli. S'han considerat dades com, la concentració del teixit empresarial d'aquest sector a les Garrigues, Segrià sud, l'Urgell i la Noguera, repartides en un 60% en cooperatives i en 40% en empreses privades.

També es desprèn que el sector es divideix en 5 segments d'activitats segons la tipologia d'empresa: Gran Consum, Subproductes, Maquila (empreses processadores subcontractades), Top Gourmet i Gourmet/Artesà.

Altres reptes que planteja l'estudi al sector són el d'obrir nous nínxols de mercat com la producció de l'oli ecològic/biodinàmic que en països com Alemanya, els Estats Units i Japó són una opció en creixement. Lleida ja concentra el major volum de producció d'oli ecològic de Catalunya i podria destacar en aquest posicionament.

També potenciar la presència en el sector gourmet i focalitzar els esforços en la comercialització i no només en la producció. Les empreses que es dediquin a la comercialització de l'oli a granel, han d'intentar reduir costos de producció i modernitzar-se per conèixer els criteris de compra dels clients més enllà del preu, si volen ser competitives.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés