Publicado 26/12/2014 21:36

Ensenyament titlla de "segregador" el nou currículum de secundària aprovat en Consell de Ministres

El Departament considera que la mesura envaeix competències i no respecta l'autonomia de centre

Barcelona (ACN).-

La conselleria d'Ensenyament de la Generalitat considera que el nou currículum de secundària del Reial decret que ha aprovat aquest divendres el Consell de Ministres és "segregador" i que, a més, envaeix competències i no respecta l'autonomia de centre. Així ho ha expressat el departament de qui és titular Irene Rigau en un comunicat on també es denuncia que el currículum és "tradicional" i no ha tingut en compte les recomanacions de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), que aconsella que els ensenyaments s'imparteixin a partir de les competències. Després del vist-i-plau del Consell de Ministres, la mesura està pendent de la seva publicació definitiva.Ensenyament remarca que aquest currículum s'ha modificat "de manera considerable" des de la darrera versió que es va donar a conèixer en la conferència sectorial d'educació. Per aquest motiu, el departament considera que caldria fer un nou debat en el sí de la conferència.

En aquest sentit, s'esmenten fins a "sis" elements "negatius" del currículum: El primer i "més greu", segons la conselleria, és el caràcter "segregador" del final de la ESO. "Cal tenir en compte que es tracta d'un ensenyament bàsic que ha de facilitar l'aprenentatge de les competències fonamentals", diu el comunicat. "El govern espanyol, però, crea dos tipus de titulacions que evidencien la segregació entre els alumnes més brillants i els que ho siguin menys", afegeix.

A més de la segregació de l'alumnat, Ensenyament indica que el Reial decret no respecta les "competències constitucionals", ja que es queda per a l'Estat l'elaboració del currículum de les competències que anomena 'troncals' i"deixa a les comunitats les de lliure configuració autonòmica. "És a dir, reparteix les competències enlloc de compartir-les, trencant l'esperit constitucional", s'indica en l'escrit.

Un tercer aspecte és que es tracta d'un document 'uniformitzador' i "no deixa espai ni a les comunitat ni als centres", denuncia el Govern. "Es tracta doncs d'un currículum que no respecta les competències autonòmiques ni l'autonomia de centres", apunta.

En quart lloc, el fet que s'ha elaborat un 'currículum tradicional', sense integrar plenament les competències (malgrat indicar-ho en l'anunciat), tal com es recomana als països de l'OCDE, on s'aconsella que els ensenyaments s'imparteixin a partir de les competències. "En aquest cas, les competències van per un costat i el currículum per un altre, totalment al marge", indica el Ensenyament. "Aquest fet xoca amb la voluntat del Departament d'Ensenyament d'adaptar-se a les propostes internacionals, que ha fet que cada any s'elaborin documents amb el desenvolupament de les competències bàsiques de les distintes matèries", esmenta.

Per últim, es critica que s'apliqui un currículum "innecessàriament exhaustiu". "Des del Departament d'Ensenyament s'ha fet una clara aposta per les competències bàsiques i les metodologies d'aprenentatge, com una eina clara per millorar l'èxit escolar", afirma l'escrit. "Aquestes mesures garanteixen de manera molt més àmplia l'aprenentatge que no pas uns continguts curriculars excessius i sense deixar cap mena de concessió a la innovació", conclou.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés