Publicado 06/02/2015 11:03

Els treballs per mantenir les carreteres en bon estat i facilitar la mobilitat a tot Catalunya s'intensifiquen arran de l'episodi de

En total, el servei de carreteres disposa de 126 llevaneus i un centenar de punts de sal repartits pel país

Vic (ACN).-

Els episodis de baixes temperatures de les últimes hores sumat al clima de fred que ha deixat la neu a Catalunya aquesta setmana pot provocar que les carreteres del país es gelin. Per evitar problemes de mobilitat, cada dia a les 6 del matí el servei de carreteres de la Generalitat es dedica a distribuir sal i salmorra als punts més conflictius de la xarxa viària. El cap del parc de Vic, Esteve Sala, ha explicat a l'ACN que en condicions especials, com la de la nevada de les últimes hores i el fred cru, es dobla el servei afegint una segona sortida preventiva a la tarda. El parc pot arribar a utilitzar de 300 a 500 tones de sal per temporada, però només per la nevada de dimecres se'n van utilitzar 55.Els gestors de la xarxa viària tenen més feina del compte aquests dies arran de la nevada d'aquest dimecres i les baixes temperatures que l'han succeït. Al parc de Vic, Esteve Sala, ha explicat que el servei disposa de cinc llevaneus amb l'última tecnologia equipats amb sal i salmorres per evitar qualsevol situació de glaç que es pugui produir.

Cada dia, a les sis del matí, des del m es de novembre i fins a mitjans de març, els operaris del parc condueixen els camions pels diferents itineraris establerts. En els punts més obacs, on s'ha format gel durant la nit o hi ha perill de gelada, dispensen les quantitats necessàries de sal o salmorra, segons l'efecte que es vulgui aconseguir.

Normalment, la ruta es fa un cop al dia, però en ocasions especials, com per exemple a causa de les nevades o en episodis de fred importants, els responsables doblen el servei i els camions surten al matí i a la tarda. L'objectiu de la sortida matinal és que a partir de les vuit la carretera ja estigui en condicions òptimes de mobilitat perquè aquelles persones que han d'anar a treballar o els conductors del transport escolar no tinguin problemes en els seus desplaçaments, i d'aquesta manera s'evitin accidents.

En els casos especials, el servei preventiu de la tarda serveix perquè amb les previsions de baixes temperatures, com les que es donen aquests dies, la carretera es mantingui neta per aquells que tornen a casa després de la seva jornada laboral. Com diu el cap del parc, aquesta doble sortida "allarga" la seguretat de la carretera.

Punts conflictius

Existeixen diferents actors amb la responsabilitat de cuidar les carreteres d'arreu del país i que poden ser privats o públics (ajuntaments, Diputació o Generalitat). En el cas de la Generalitat, els 16 parcs que hi ha distribuïts per tot Catalunya controlen els 6.000 quilòmetres de xarxa viària que els ha estat assignada.

Les incidències poden aparèixer quan la temperatura baixa dels 3 graus i en funció de les humitats relatives. Tot Catalunya és susceptible que la temperatura baixi dels 3 graus almenys un cop l'any i, per tant, que hi hagi risc que apareguin plaques de gel a les carreteres.

En el cas del parc de Vic, que no només controla la comarca d'Osona, sinó també alguns punts del Bages, comarques gironines i el Vallès, les zones més conflictives són els punts més elevats com Collformic, Collsuspina, l'Estany, el Moianès, Castellterçol, el Lluçanès, el Cabrerès, Seva, el Brull o la carretera que va cap a Viladrau. Cadascun dels cinc camions del parc, en les seves rutes habituals, poden arribar a realitzar més de 200 quilòmetres diaris.

Provisió de sal

La sal i la salmorra (aigua barrejada amb sal) són els elements que utilitzen els operaris per desfer tant la neu com el glaç. Com que en el cas osonenc la xarxa a cobrir és radial, és a dir, si els camions durant el servei en una nevada es queden sense sal sempre haurien d'anar a carregar als dipòsits del parc a Vic, perquè no hi ha connexió directa entre les diferents rutes. Aquest inconvenient, però, se solventa amb unes sitges que sempre estan plenes de sal situades estratègicament al costat de la via per on passen les rutes que cobreixen (Moià, Prats de Lluçanès, Seva, l'Esquirol, Torelló i Vic).

D'aquesta manera, en cas de necessitat extraordinària de sal, els camions poden seguir combatent la neu o el gel sense haver de tornar a Vic. Les sitges tenen diferents capacitats, que van de les 60 tones fins a les 200 de Vic, passant pel centenar del dipòsit de Moià. A Vic, per exemple, en el cas d'una nevada de dos dies, podrien aplicar sal a la neu i al gel que es pugui formar sense esgotar les existències. Durant tota la temporada, el parc pot arribar a utilitzar entre 300 i 500 tones de sal.

L'experiència és un grau

Moltes de les operacions que es realitzen durant el servei poden ser automatitzades, com per exemple les descàrregues de la sal en els punts més obacs de les carreteres durant un temps determinat. Amb tot, per Sala, l'experiència és un grau i l'alt coneixement de les carreteres i quin comportament adquireixen davant una determinada situació climatològica adversa és "clau". Segons el cap del parc, "l'èxit és arribar a l'hora", i ha afegit que "no pots esperar a que t'avisin". En aquest sentit, el coneixement de les carreteres, la climatologia i les màquines amb què treballen adquirit al llarg dels anys és un factor determinant per oferir un bon servei.

A banda de les sortides per assegurar la vialitat hivernal, els treballadors del parc desenvolupen altres tasques. Durant tot l'any, per exemple, disposen d'un equip d'emergències per quan hi ha algun accident a la xarxa i cal restaurar el paviment o canviar alguna senyal. També efectuen manteniment ordinari de les carreteres consistent en tala d'arbres, millores d'asfalt, canvis de senyalització o pintura, entre d'altres.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés