Publicado 27/12/2015 08:34

Els sindicats lamenten l'augment de la temporalitat en l'automoció i els empresaris preveuen que la producció creixerà

Sindicats i empresaris atribueixen els casos de Valeo o Autoliv a reestructuracions per reduir costos i decisions de multinacionals "que no tenen cor"

ACN

Granollers.-Sindicats i empresaris consultats per l'ACN atribueixen els tancaments de Valeo i Autoliv a reestructuracions internes per reduir costos i decisions de multinacionals "que no tenen cor". El sector de components de l'automoció ha perdut 815 treballadors des del setembre del 2014 fins el setembre del 2015, el que significa una destrucció de l'ocupació de l’1,9%. Els sindicats consideren que el sector "està aguantant bastant bé", però alerten de l'augment de la temporalitat i reclamen un pla industrial per evitar més trasllats. Empresaris del sector, per la seva banda, albiren una "lleugera tendència a l'alça" i preveuen un augment de la producció entre "el 5% i el 10%".

"No és un sector que estigui patint més que els altres", ha explicat el secretari d'Industria de CCOO, José Juan Marín. El sector dels components de l'automoció ha estat aquests darrers mesos en el punt de mira arran dels anuncis de tancament d'empreses com Valeo de Martorelles o Autoliv de Granollers, les dues a la comarca del Vallès Oriental. “És una percepció general; el sector està aguantant bastant bé”, assenyala Marín, qui veu el problema en la temporalitat. Malgrat tot, les empreses de components de l'automoció comptaven el setembre del 2014 amb 42.945 treballadors a Catalunya. Un any després hi ha 42.130 treballadors, és a dir: 815 persones menys i una destrucció de l'1,9%. En canvi, les xifres estatals assenyalen un creixement de l'ocupació del 4,1%, passant de 147.400 treballadors ara fa un any als 153.459 actuals. En canvi, s'ha produït un creixement del 17% de la temporalitat a Catalunya. Un miler de persones han estat contractades de forma temporal, cosa que segons CCOO i UGT ha suposat un augment de la precarietat laboral. Jordi Carmona, responsable de l'automoció a UGT, admet que empreses grans del sector com Nissan o Seat tenen projectes a llarg termini, però també avisa que les condicions laborals "han disminuït molt" amb l'eventualitat i la temporalitat que pateix el sector. Per Carmona, és necessari que els governs apliquin plans industrials per evitar més trasllats de multinacionals com el que afecta a Valeo i Autoliv. Per Carmona, és cert que les multinacionals fan "barbaritats" i que "avui treballen en un país i l'endemà en un altra". Tot i així, considera que les adminstracions haurien de vincular les ajudes que donen a les empreses a canvi de compromisos en favor de l'estabilitat dels treballadors. Per Jose Juan Marín de CCOO, la decisió de Valeo o Autoliv respon a la voluntat d'ajustar costos "argumentant pèrdues futures". En aquest sentit, avisa que a nivell general les empreses s'aprofiten i “redueixen salaris i augmenten jornades amb l'amenaça dels expedients de regulació”. Marín també considera que les direccions de Valeo o Autoliv han volgut aprofitar l'actual reforma laboral abans que sigui derogada per un hipotètic nou govern a Madrid. 2,5 milions de vehiclesL’empresari Josep Armengol, també president de l'Institut Industrial de Terrassa i vicepresident de la CECOT, considera que el sector de components de l'automoció està en una situació “estable amb una lleugera tendència a l'alça”. Prova d'això, segons ha explicat, és que el 2015 acabarà amb 2,5 milions d'unitats de vehicles produïdes a l'Estat, una xifra superior a la del 2014. Josep Armengol és propietari de l'empresa del sector tèxtil Armengol, que produeix catifes i revestiments per a automòbils. Segons ha explicat, les multinacionals "no tenen cor" i només busquen resultats. “Prenen decisions en funció de les necessitats; tanquen una planta i n'obren una altra. El seu objectiu és augmentar la producció i els resultats. Per les multinacionals no hi ha localitzacions. Són absolutament fredes”, explica quan se li pregunta pels casos concrets de Valeo o Autoliv. L'empresari Ignasi Amat, propietari de l'empresa d'aïllaments tèrmics de vehicles Estamp, és optimista amb el sector i preveu un creixement de la producció d'entre el 5% i el 10% el 2016. Preguntat per Valeo i Autoliv, considera que són empreses en fase de reestructuració per culpa de la crisi. També alerta d'un "excedent laboral" a causa de la robotització de les fàbriques. Estamp compta amb una planta a Terrassa i una altra a Eslovàquia, amb un total de 340 treballadors. Exporta entre el 85% i el 90% de la producció.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés