Actualizado 30/12/2014 08:14

Ecologistes del Bages denuncien un "control zero" dels mecanismes per evitar que entrin animals a l'Eix Transversal

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Portaran el cas al Síndic de Greuges davant de "la desídia" de les administracions i la "gran quantitat" d'accidents pel xoc amb porcs senglars

Rajadell (ACN).-

L'entitat ecologista el Saüquer està en peu de guerra per la "gran quantitat" d'accidents que hi ha a l'Eix Transversal entre Manresa i Aguilar de Segarra a causa dels porcs senglars. En aquest tram hi ha hagut 14 accidents per xocs amb animals en un any i mig. Segons els ecologistes hi ha un "control zero" dels mecanismes per evitar que els animals entrin a la carretera, com ara les tanques perimetrals o les gateres. Dos anys després del desdoblament de la via, l'entitat vol portar el cas al Síndic de Greuges davant de la "desídia" de les administracions. De la seva banda, el departament de Territori assegura que es fan campanyes de reparació constant i apunten que no han crescut els accidents.El tram de l'Eix Transversal entre Manresa i Aguilar de Segarra, al Bages, va registrar entre el novembre de 2013 i el juny de 2014 un total de 14 accidents provocats a causa del creuament d'animals per la carretera. D'aquests, 12 es van produir entre el punt quilomètric 121 i el 125, al terme municipal de Rajadell. Aquestes són les dades que el Servei Català de Trànsit va enviar a Josep Juanola, veí de Biosca, que cada dia utilitza aquesta carretera per anar a treballar. Juanola va xocar contra un porc senglar a finals del mes d'agost a l'alçada de Rajadell i el seu vehicle va quedar "fet un desastre". La reparació li ha costat 10.000 euros.

Davant del fet que no tenia el cotxe assegurat a tot risc, Juanola va investigar "si la concessionària de la carretera -Cedinsa- tenia alguna responsabilitat pel fet que hi haguessin animals lliures a la calçada". L'accidentat va contractar un perit que va fer un informe de l'estat de conservació en què es troben les tanques perimetrals que han d'impedir que la fauna salvatge accedeixi a aquesta via ràpida. Segons ha explicat Juanola a l'ACN, algunes de les conclusions són que la malla de la tanca es troba "aixecada en molts punts del recorregut", fet que permet que "hi hagi molts forats per on poden passar animals, tant petits com grans".

El document també constata que les gateres unidireccionals -elements perquè els animals puguin sortir de la via però no entrar-hi- no estan ben fetes i tampoc hi ha les rampes d'escampament que apareixen al projecte de construcció de la carretera. Davant d'aquest fet, Juanola, juntament amb altres víctimes, ha creat un grup de suport (accidentssenglarsc25@gmail.com) per denunciar conjuntament la concessionària de la carretera. "En aquests moments estem recopilant les proves necessàries amb notaris i enginyers tècnics que han fet les revisions de les malles per fer una reclamació judicial", ha explicat Juanola.

Dos anys de reivindicacions del Saüquer

L'entitat ecologista el Saüquer va fer un seguiment de les obres de desdoblament de l'Eix Transversal i ja va denunciar, fa més de dos anys, que "no es respectaven els passos de fauna". La secretaria de l'associació, Judit Ester, ha explicat a l'ACN que "quan s'estava construint la carretera vam detectar que el projecte contemplava uns passos que, a la pràctica, molts d'ells eren inoperatius". L'entitat va posar-se en contacte amb el Departament de Territori i "es van comprometre a fer algunes millores que finalment hem comprovat que no s'han fet", ha afirmat Ester. Amb tot, creu que "no tant sols hi ha el problema que no s'hagin pres les mesures, sinó també el poc manteniment que s'està fent.

L'entitat denuncia que hi ha un "control zero" de l'estat dels tancats, dels passos superiors i de les pantalles de fusta. "El problema de base és que no hi ha cap mena de control i no sabem si és perquè no s'hi vol fer cap inversió o simplement per desídia", ha expressat Ester. A més, l'ecologista creu que la seva entitat és l'"única" que fa un control d'aquests aspectes, ja que "a la pràctica, ni l'empresa concessionària ni la pròpia Generalitat fa res". "Ens donen l'excusa que l'eix era una obra ja executada i, al fer l'ampliació, moltes mesures ja no es podien implantar", ha detallat Ester.

Tot i no haver-hi una norma que reguli els passos de fauna, sí que hi ha un manual europeu i un manual del Ministeri de Medi Ambient. Per Ester, "un bon govern ho ha de tenir en compte" perquè "al final, el benefici és per a la col·lectivitat". Segons ella, "el problema no només és per la fauna, sinó per garantir la seguretat dels conductors" i "s'ha comprovat que hi ha diversos punts negres que l'administració coneix de bona font i no fa res per resoldre-ho". Per això, ha dit Ester, portaran el cas al Síndic de Greuges que, tot i saber que "no és vinculant, quedarà constància que aquí hi ha un problema i no es prenen les mesures correctores necessàries".

Les mesures del Departament de Territori i Sosteniblitat

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha explicat a l'ACN que el número i la tipologia de passos de fauna que hi ha en aquest tram de l'Eix Transversal -de Manresa a Aguilar de Segarra- és el que es va determinar i aprovar a la comissió de seguiment mediambiental. A més, asseguren que no tenen constància que hagi crescut el nombre d'accidents amb animals i que "amb el desdoblament de la via no s'ha empitjorat la situació anterior". De fet, quan la via no estava desdoblada no hi havia passos de fauna.

Respecte l'estat en què es troben les tanques que eviten l'accés a la carretera, el departament ha apuntat que es fan campanyes de reparació constant, però "l'elevat nombre de porcs senglars provoca danys". Per això, tot i assegurar que es troben amb problemes similars arreu del territori, han explicat que, a més de les reparacions periòdiques a la C-25, "s'estudiarà com millorar l'anclatge de les tanques perquè els animals no les malmetin".

En relació al manteniment dels passos de fauna, fonts del Departament de Territori han explicat que estan estudiant "qui pot ser el millor gestor" i preveuen tenir un model definit al llarg del 2015. Les mateixes fonts apunten que els passos de fauna no es troben pròpiament dins de la carretera, fet que provoca que travessin camins de titularitat diversa.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés