Publicado 07/05/2015 21:21

La divisió d'opinions per la unió dels Vallesos i el Quart Cinturó centra l'últim debat dels alcaldables de Sabadell de precampanya

Els candidats de PSC, CiU, PP, Unitat pel Canvi, la Crida, ERC i C's enceten la campanya amb un debat organitzat pel Consell de l'Economia Productiva

Sabadell (ACN).-

La divisió d'opinions entre la unificació del Vallès Occidental i l'Oriental i l'aposta o no pel manteniment del projecte del Quart Cinturó han estat dos dels temes principals l'últim debat entre set dels alcaldables de Sabadell en precampanya. Els candidats del PSC, CiU, PP, Unitat pel Canvi, la Crida per Sabadell, ERC i C's s'han vist les cares en un debat electoral organitzat pel Consell per l'Economia Productiva poques hores abans de l'inici de la campanya electoral per les eleccions municipals del proper 24 de maig. En canvi, alguns punts d'acords entre tots els candidats ha estat la necessitat de millorar l'estat dels polígons industrials i a la vegada fer una aposta pel comerç de proximitat.El debat, de caire econòmic, ha estat l'últim acte previ a la campanya electoral, que donarà el seu tret de sortida aquesta mitjanit. Un dels temes tractats ha estat la unificació dels Vallesos, qüestió que ha estat defensada per CiU, Unitat pel Canvi, la Crida, ERC i C's. El candidat d'Unitat, Joan Berlanga, ha assegurat que veu "amb bons ulls" la proposta de crear l'àrea Via Vallès ja que permetria un gestió coordinada de temes com el transport i els polígons però ha alertat que "no funcionarà si només es pensa en clau econòmica".

L'alcaldable de CiU, Carles Rossinyol, ha plantejat que les comarques no tenen ni les competències ni el finançament suficient com per resoldre alguns dels problemes actuals, com el fet que el Vallès rebi menys del pes que suposa, i per això s'ha mostrat a favor "d'anar a buscar altres eines", com una àrea metropolitana que podria tenir més competències que les actuals comarques.

Des de la Crida, Maties Serracant, s'ha mostrat "completament d'acord" en repensar la relació del Vallès amb la zona metropolitana i ha considerat que la unificació permetria una gestió coordinada que estalviaria recursos. Ha posat en valor que existeix la realitat geogràfica i que aquesta nova àrea hauria de permetre una millor gestió no només en l'aspecte econòmic sinó també de recursos i de zones verdes, entre d'altres.

El candidat d'ERC, Juli Fernàndez, creu que la unificació és "una oportunitat" per al Vallès i ha defensat que la creació d'un instrument comú hauria de permetre gestionar millor i de manera conjunta temes tan importants com el transport, les infraestructures, la formació i la planificació industrial, entre d'altres. Per últim, el candidat de C's, Joan Garcia, ha apostat per eliminar consells comarcals i diputacions i impulsar organismes com l'Àrea Vallès, amb els dos Vallesos unificats, ja que seria "més rentable" ja que permetria mancomunar i donar serveis "a una àrea geogràfica que és real".

En canvi, el candidat del PP, Esteban Gesa, s'ha mostrat en contra d'aquesta unificació perquè ha considerat que les dues comarques tenen teixits industrials i necessitats diferents. Ha dit que mentre a l'Occidental prima la indústria logística i tèxtil, a l'Oriental ho fa la química i la de l'alimentació.

Sense mostrat una postura tan clara, el candidat del PSC, Josep Ayuso, ha remarcat que l'estructura actual és fruit d'un acord i que si es vol modificar caldria un acord previ de caràcter polític i institucional. Ha afirmat també que hi ha una mena "d'esquizofrènia" ja que mentre hi ha qui proposa unificar comarques, d'altres en creen de noves unint-se i ha conclòs que cal un "consens territorial".

Divisió pel Quart Cinturó

Un altre tema que ha generat divisió ha estat el projecte del Quart Cinturó. Ayuso ha apostat per aquesta infraestructura en considerar que ha de permetre que el Vallès sigui "més competitiu". En la mateixa línia s'ha expressat Rossinyol que ha afegit que a més d'afavorir la competitivitat també ha de permetre "repensar" la Gran Via. Des del PP, Gesa l'ha reivindicat també perquè milloraria la mobilitat no només dels sabadellencs sinó dels ciutadans de fora que hi van. Garcia (C's) també ha afirmat que el Quart Cinturó és la "fórmula adecuada" per avançar en un projecte de ciutat compacta i que permetria "metropolitzar" aquesta àrea formada pels dos Vallesos.

En canvi, Berlanga ha assegurat que "la solució no és el quart cinturó" i que la millora de les infraestructures ha de passar per altres vies com aprofundir en el corredor mediterrani de mercaderies, avançar en el transport ferroviària en general i apostar per un planificació "endreçada" perquè "el territori ja està molt trinxat". En el mateix sentit, Serracant ha considerat que relacionar el Quart Cinturó amb modernitat "està completament fora de lloc" i ha asseverat que "no hi ha un clam unànim a favor d'aquesta infraestructura" sinó que el que caldria és recuperar projectes com la Ronda del Vallès. Des d'ERC, Fernàndez també ha mencionat la Ronda del Vallès com una solució als problemes de mobilitat, tant industrials com dels ciutadans, i ha assegurat que cal repensar la planificació de les infraestructures.

Durant el debat s'han tractat també altres temes que no han generat tant divisió d'opinions com la necessitat de fer una aposta pel comerç de proximitat, tot i que alguns grups, com el PP, ha defensat també la necessitat d'instal·lar grans superfícies assegurant que no és incompatible una cosa amb l'altre. D'altres, com la Crida i Unitat pel Canvi, han apostat més per un model d'economia sostenible, social i responsable.

Tots ells han coincidit en assegurar que cal recuperar els polígons industrials, dotant-los dels serveis necessaris i millorant l'accessibilitat. Apostant també per la fibra òptica i altres formes de connexió accessibles per a la ciutat i sense costos elevats.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés